Köpråd 70k klassen

Bromsklossen
25 maj 2020 · 5 Inlägg

Hejsan!
Är inne på att köpa en ”ny” bil i 60-70k kr-klassen.
Vill ha en bil man åker bekvämt i samt med någorlunda låg förbrukning, helst diesel.

Har fastnat lite för BMW E61 520d.
Även Saab 9-3 TTID har jag kikat på, i 50k kr klassen, har kört sån förut och vill inte minnas annat än att den var bekväm..

Har Ni tips på andra bilar som som är bekväma och hyfsat snåla får ni gärna dela med er!

Även till Er som har en, eller har haft en E61 får gärna dela med Er av Era erfarenheter kring de bilarna. Något speciellt att tänka på? Hiss/diss osv..
Ha det gött!

Jokabsson
25 maj 2020 · 1 175 Inlägg

BMW dras med lite kvalitetsproblem från den tiden, bland annat med kamkedjor och manuella växellådor som kan rasa. Med det sagt är det troligtvis inget utbrett problem sett till det enorma antal lådor och motorer som BMW byggde under den tiden. Det bästa du kan göra är att kolla så servicen är skött till punkt och pricka.

Nu när vi har det ur vägen så kan jag säga att motorn (N47) är väldigt trevlig, vridstark och snål. Jag hittade en 320d för strax över 70 000kr och har lagt ett par hundra mil på den sedan i mars och ligger mellan 0,41-0,49 vid långkörning och en skatt på 1100kr/år. Hyfsat låg ljudnivå i kupén vid motorvägskörning, men där lär ju E61 slå E90 med hästlängder. Det är dock aldrig något påtagligt vägljud och motorn är tyst i alla lagliga farter på svenska vägar och långt över det. Den bästa motorvägskryssare jag ägt!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2020 · 17 448 Inlägg

Köpte en bil för just 70k förra veckan och den skulle vara så bekväm som möjligt och gå så billigt som möjligt...

Har inte ens övervägt tyska bilar pga svajig kvalitet.
Det blev en automatväxlad Peugeot 508 1.6 e-HDi EGS. Orsaken var att den drar 0.40 L/mil blandad körning och skatten är låga 1103:- samt att bilen är stor och mycket bekväm. Kört en del nu och har drygt 2/3 tank kvar. Bilen säger att jag kan köra 135 mil till enligt färddator. Tvivlar inte på detta.Har inte hunnit bekanta mig med alla funktioner ännu.

Till det negativa är att lådan är trög. Den tar god tid på sig att växla. De är kända för detta. Är inte förtjust i start/stop men den ska ju hålla ner förbrukning.

Positivt är att lådan är känd för att hålla mycket bra. Finns en bra BT-stereo med. Bilen rullar utmärkt på motorvägen i 120 km/h. Har inte kört fortare. En trevlig reskamrat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e4ada30e2feff7e068ba2b25fc910b10.jpg

Ovanlig kälke. De flesta på blocket är kombi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
liambodin
27 maj 2020 · 7 Inlägg

Kolla autopower.se om du snöar in dig på 520d. Vet ej om Volvo är av intresse men då har du ju bekvämligheten och stort utbud på dieslar.

amazinjoey
27 maj 2020 · 1 139 Inlägg

TTID är fina bilar! Peugeot 508 1.6 e-HDi skulle jag dock rekommendera alt Citreon C5 3.0 HDI

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang