Volvo 940 FTT -93 går ojämnt och ryckigt.

Raggarstickan
25 maj 2020 · 9 Inlägg

Tjena gott folk!
Jag vet ej om jag har postat denna fråga i rätt tråd så snälla bli inte arga smile

Det är nämligen så att 2016 köpte jag mig en Volvo 940 FTT som jag är relativt nöjd med bortsett från att den går ojämnt.

Och med ojämnt menar jag:
1. Ryckig acceleration.
2. Ojämn tomgång.
3. Vill gärna dö när jag har släppt gasen och sedan går tomgången upp till det "normala".
4. Kan va svårstartad ibland men startar alltid.
5.När jag accelererar hårt så kan det puffa till, Det låter typ som när en motor baktänder


Dessa problemen har i stortsett alltid funnits där sen jag köpte bilen.
Jag kan även meddela att jag har bytt ut vissa delar till trimdelar som exempel: R-spridare,Chip som är anpassade för R-spridare,ställbar universal wastegate, 3"Lmm, Racingkatalysator, 2.5"Simmons avgassystem och ställbar bränsletrycksregulator.

Dock så löste det inte problemet vilket jag hade hoppats på...

Igår så började bilen gå ännu sämre vilket gör att jag sitter med nervös mage pågrund av att min plånbok är lika ihålig som en badboll...

Jag testade felkodsdosan och fick fram felkoden: 3-2-2 vilket tydligen ska stå för renbränning av LMM's tråd fungerar ej om jag minns fel.

Detta gör mig lite fundersam då Luftmassemätaren bara är några månader gammal och kan även tillägga att den kostade runt omkring 1500kr, så jag hoppas att det inte är den det är fel på samt, borde inte motorteknik ("Lambda-lampan") lysa?

Kan det isåfall vara fel på någon kabel till lmm? 
Eller finns svaret rakt framför mina ögon?

Motorn får iallafall gott om bränsle då trycket ligger på ca 3.8bar så bränsle bör ej vara problemet.

Låt mig även påpeka att jag älskar Volvo men är ej kunnig på att skruva XD

Om det är någon här som har varit med om liknande problem så hojta gärna till och skriv hur ni löste erat problem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang