Vad händer efter en fortkörning?

Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

Blev förra onsdagen tagen med laser på 110 väg, körde i 131 km/h, alltså 21 km/h för fort. Erkände och skrev på boten direkt. Bötern kom igår och betalade den direkt.
Kan det komma fler brev nu från Transportstyrelsen om att jag får mitt körkort indraget? Är verkligen orolig men man blir av med det om man kör över 31 km/h har jag fått höra/läst.
Har prövotid i 2 veckor till.

Senast redigerat av Nevadacontra (26 maj 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Jag tror du klarar dig , men gör du om det så klarar du dig inte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

axxet skrev:
Jag tror du klarar dig , men gör du om det så klarar du dig inte..

Okej du menar om jag kör för fort en gång till så drar de in det?

Jokabsson
26 maj 2020 · 1 172 Inlägg

Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

Cracksoup skrev:
Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Okej, vilka skulle de omständigheter vara isåfall tror du? Har prickfritt register och aldrig fått böter för något i trafiken innan detta.

Kommer vara extremt noga! Håller mig alltid till hastighetsbegränsningen nu.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2020 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Cracksoup skrev:
Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Okej, vilka skulle de omständigheter vara isåfall tror du? Har prickfritt register och aldrig fått böter för något i trafiken innan detta.

Kommer vara extremt noga! Håller mig alltid till hastighetsbegränsningen nu.

Omständigheter kan vara om det var starkt trafikerat där du körde för fort. Kanske om det skedde vid en av/påfart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
26 maj 2020 · 5 809 Inlägg

Se till att inte åka fast igen i två veckor till prövotiden är över så är det nog lugnt

Jokabsson
26 maj 2020 · 1 172 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Cracksoup skrev:
Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Okej, vilka skulle de omständigheter vara isåfall tror du? Har prickfritt register och aldrig fått böter för något i trafiken innan detta.

Kommer vara extremt noga! Håller mig alltid till hastighetsbegränsningen nu.

Svårt att säga såklart, då det är upp till poliserna som stoppade dig att bedöma hur ditt bemötande var, om det var något annat under färden som de reagerade på (vingligt, pendlande i hastighet eller liknande). Polisen har möjlighet att skicka ett ifrågasättande av körkortsinnehav till Transportstyrelsen, men det ska krävas något konkret och mer uppenbart för det. Sedan kan jag inte svara på om detta anses vara allvarligare på grund av att du inte har haft körkortet tillräckligt länge så prövotiden gått ut, men jag tror inte du behöver vara orolig.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:

Cracksoup skrev:
Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Okej, vilka skulle de omständigheter vara isåfall tror du? Har prickfritt register och aldrig fått böter för något i trafiken innan detta.

Kommer vara extremt noga! Håller mig alltid till hastighetsbegränsningen nu.

Omständigheter kan vara om det var starkt trafikerat där du körde för fort. Kanske om det skedde vid en av/påfart.

/Benny

Tittar jag på boten jag fick står det under omständigheter trafikintensitet hög. De stod med laser på en påfart tror jag, och körde efter mig med MC till ett ställe som jag blev stannad på.

Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se till att inte åka fast igen i två veckor till prövotiden är över så är det nog lugnt

Absolut, kommer inte åka fast igen.

Nevadacontra
26 maj 2020 · 234 Inlägg

Cracksoup skrev:

Nevadacontra skrev:

Cracksoup skrev:
Som ovan skrev, du klarar dig nog denna gången, om det inte finns andra omständigheter som gör att transportstyrelsen gör en annan bedömning än vad polisen gjorde på plats. Men var det en ”vanlig” fortkörning så skulle jag bli förvånad om körkortet dras in vid sådan hastighetsöverträdelse.

Var extremt noga med att hålla dig inom hastighetsbegränsningen nu bara. För händer det igen, så ryker troligtvis kortet.

Okej, vilka skulle de omständigheter vara isåfall tror du? Har prickfritt register och aldrig fått böter för något i trafiken innan detta.

Kommer vara extremt noga! Håller mig alltid till hastighetsbegränsningen nu.

Svårt att säga såklart, då det är upp till poliserna som stoppade dig att bedöma hur ditt bemötande var, om det var något annat under färden som de reagerade på (vingligt, pendlande i hastighet eller liknande). Polisen har möjlighet att skicka ett ifrågasättande av körkortsinnehav till Transportstyrelsen, men det ska krävas något konkret och mer uppenbart för det. Sedan kan jag inte svara på om detta anses vara allvarligare på grund av att du inte har haft körkortet tillräckligt länge så prövotiden gått ut, men jag tror inte du behöver vara orolig.

Jag var trevlig mot dem och sa att jag kommer skärpa mig då de sa att jag måste ta det lugnare. Dumt av mig att skylla på att jag var toanödig hehe.
När han la sig bakom mig med MCn sänkte jag till 110 för blev så rädd.

Tror inte heller det. Men om det skulle vara så att transportstyrelsen vill något, hur lång tid ungefär tar det innan något papper kommer? Man är ju rädd varje dag posten kommer...

Janneutanb
27 maj 2020 · 7 267 Inlägg

Det är lugnt. Körde du normalt men bara för snabbt så behöver du inte vara orolig.

SportPilot Ubåtsingenjör
27 maj 2020 · 7 217 Inlägg

du kan vara cool lugn smile tråkiga pengar, men du får behålla kortet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nevadacontra
27 maj 2020 · 234 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det är lugnt. Körde du normalt men bara för snabbt så behöver du inte vara orolig.

Tack så mycket för det lugnande svaret!

Nevadacontra
27 maj 2020 · 234 Inlägg

SportPilot skrev:
du kan vara cool lugn smile tråkiga pengar, men du får behålla kortet

Tack så mycket för det lugnande svaret! smile

Biniju
21 augusti 2021 · 1 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Blev förra onsdagen tagen med laser på 110 väg, körde i 131 km/h, alltså 21 km/h för fort. Erkände och skrev på boten direkt. Bötern kom igår och betalade den direkt.
Kan det komma fler brev nu från Transportstyrelsen om att jag får mitt körkort indraget? Är verkligen orolig men man blir av med det om man kör över 31 km/h har jag fått höra/läst.
Har prövotid i 2 veckor till.

Hur hade gått för dig då?

husseman
21 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, skulle ja oxå vilja veta. En av mina brorsöner körde för fort under sin prövotid o fick böter+ att han va tvungen att ta om kortet. O han körde bara 15km för fort. Detta va några år sen, men man undrar ju.  E´det lite hejsan-hoppsan hos transportstyrelsen, eller finns det marginaler numer under prövotid.??
mvh/husse

Svenska_bil
22 augusti 2021 · 218 Inlägg

Beror på vad det är för hastighet på sträckan man åker på, övrig körning samt om man är tidigare straffad.

Enda skillnaden på prövotid eller ej är att tappar man körkortet måste man ta om det.

torsen
22 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, skulle ja oxå vilja veta. En av mina brorsöner körde för fort under sin prövotid o fick böter+ att han va tvungen att ta om kortet. O han körde bara 15km för fort. Detta va några år sen, men man undrar ju.  E´det lite hejsan-hoppsan hos transportstyrelsen, eller finns det marginaler numer under prövotid.??
mvh/husse

Det är skillnad på att köra 21 km/t för fort på motorväg/110 km/t och köra 21 km/t för fort utanför skola/30 km/t.
Riskerna bedöms liksom trafikitensitet.
En bekants son, som körde 29km/t för fort på 50-sträcka, fick bara böter - men hans prövotid var passerad.
Kanske spelar prövotiden in - det borde den göra - vad annars för mening med prövotid?
Följer tråden och ser hur det går för dig.

Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

husseman skrev:
Hmm, skulle ja oxå vilja veta. En av mina brorsöner körde för fort under sin prövotid o fick böter+ att han va tvungen att ta om kortet. O han körde bara 15km för fort. Detta va några år sen, men man undrar ju.  E´det lite hejsan-hoppsan hos transportstyrelsen, eller finns det marginaler numer under prövotid.??
mvh/husse

Det är skillnad på att köra 21 km/t för fort på motorväg/110 km/t och köra 21 km/t för fort utanför skola/30 km/t.
Riskerna bedöms liksom trafikitensitet.
En bekants son, som körde 29km/t för fort på 50-sträcka, fick bara böter - men hans prövotid var passerad.
Kanske spelar prövotiden in - det borde den göra - vad annars för mening med prövotid?
Följer tråden och ser hur det går för dig.

Prövotiden innebär att man om körkortet blir återkallat måste ta om både teoriprov och körprov. Har man ingen prövotid får man tillbaka körkortet när spärrtiden passerats (om spärrtiden ej är längre än 12 månader, då måste man ta om teori- och körprov ändå).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang