Köpråd domkraft

Spexxarn
27 maj 2020 · 89 Inlägg

Hej!

Är i behov av ett nytt domkraft. Behöver ett domkraft som kan lyfta lite högre.

Hittade en Hydraulisk pelardomkraft på Biltema för 269kr.

Spec: Art.nr: 15-225.
Kapacitet: 10 ton
Lyfthöjd: 150 mm
Lägsta höjd: 230
Totalhöjd: 460 mm
Vikt: 7,1 kg

Behöver komma upp minst 40 cm och i speccen här har vi svaret på det. Vet även att dessa tyvärr är rätt höga på lägsta höjden.

Tänker att jag kan använda mig av ett befintligt domkraft jag har hemma till att höja upp bilen så att jag kan putta in pelardomkraften och sen höja vidare bilen med den?

Är de här pelardomkrafterna bra? Och vad tror ni om idén ovan?

Tacksam för svar!

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Man kan bygga en " backe" själv att köra  upp på..
Tänker själv tillverka 2 st av lite tjockare trä..
Så blir det bara till att ta fram dom och antingen backa eller köra upp på.
Jag har lite grövre trä tillgodo, så behöver inte köpa nytt..
Är tanken tilltalande, så stick till närmsta trävaruaffär och gör en deal om dom har nåt som passar..
Är då brädorna impregnerade så håller dom i 25 år..smile
Men såpass gammal blir väl inte bilen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Spexxarn
27 maj 2020 · 89 Inlägg

axxet skrev:
Man kan bygga en " backe" själv att köra  upp på..
Tänker själv tillverka 2 st av lite tjockare trä..
Så blir det bara till att ta fram dom och antingen backa eller köra upp på.
Jag har lite grövre trä tillgodo, så behöver inte köpa nytt..
Är tanken tilltalande, så stick till närmsta trävaruaffär och gör en deal om dom har nåt som passar..
Är då brädorna impregnerade så håller dom i 25 år..smile
Men såpass gammal blir väl inte bilen..

Det är väldigt smart, hade gärna gjort samma sak om det inte vore för förvaringsbrist. Förvaringen är för tillfället något begränsad då vi bor i en bostadsrätt och har ett väldigt litet förråd hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det blir nog till att köpa mer än domkraft, för den kan man inte chansa att jobba under utan extra stöd..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
27 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, en BRA hydraulisk domkraft för 269:- finns inte, har aldrig funnits o kommer aldrig finnas. När det gäller verktyg så får man vad man betalar för. Feltemas domkraft duger inte ens som hobbydomkraft.
Googla vidare e´mitt tips. Lycka till/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Nu vet du varför man måste ha extra stöd..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Spexxarn
27 maj 2020 · 89 Inlägg

axxet skrev:
Det blir nog till att köpa mer än domkraft, för den kan man inte chansa att jobba under utan extra stöd..

Har givetvis ett par pallbockar som säkerhet med. Men själva domkraftet kanske inte är bra? Försökt läsa mig till lite info kring dem, men svårt att hitta. Kanske finns en anledning till det?


husseman skrev:
Hmm, en BRA hydraulisk domkraft för 269:- finns inte, har aldrig funnits o kommer aldrig finnas. När det gäller verktyg så får man vad man betalar för. Feltemas domkraft duger inte ens som hobbydomkraft.
Googla vidare e´mitt tips. Lycka till/husse

Jasså? Verkar som att de flesta pelardomkrafterna ligger runt 250-600kr. Priset ökar för maxvikt enligt de som jag kikat på.... Men absolut, tack för råd!

torsen
28 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Enligt min bestämda uppfattning är Biltema´s Racingdomkraft av aluminium, 15-875 á 2.199:-, den optimala garagedomkraften.
Mitt påstående grundar jag på att jag sonderade marknaden för ungefär två år sedan.
Kraven jag hade var låg lägsta höjd och relativt hög högsta höjd.
Stabil = brett och långt mellan hjulen.
Låg vikt för att kunna bäras utan större möda.

Jula´s går bort direkt p g a deras är rangliga och osäkra.
Mekonomen´s är också rangliga och osäkra med dessutom dyra och tunga.
Autoexperten´s domkrafter var stabila men ohemult dyra och tunga.
"Varuhusdomkrafter" iddes jag inte ens kolla.
Swedol´s var hyfsade men för dyra och tunga.
Verktygboden´s kunde jag inte kolla i verkliga livet.
Bland Biltema´s valde jag, som skrivits ovan, 15-875.
Den når inte upp till min sorgeligen avsomnade NIKE*) - men näääästan.

*)Trots flera oljebyten blev den sig inte lik en dag när jag som bäst behövde den.
Packningar gick inte att uppbringa trots att jag hade reservdelsnummer.
Domkraften slutade tillverkas för närmare 40 år sedan, enligt NIKE i Eskilstuna.
Såväl "Maskinisten" som NIKE rekommenderade oljebyte som första åtgärd.
Hjälpte tyvärr inte att byta den med tiden svarta och partikelbemängda oljan.

Biltema´s 15-875 klarar såväl låga peronbilar som (relativt) höga terrängblilar samt är möjlig att ha med utan att få lumbago vid in- och urlyftning ur bagageutrymme.

caromania Forummoderator
28 maj 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en BRA hydraulisk domkraft för 269:- finns inte, har aldrig funnits o kommer aldrig finnas. När det gäller verktyg så får man vad man betalar för. Feltemas domkraft duger inte ens som hobbydomkraft.
Googla vidare e´mitt tips. Lycka till/husse

Jag har haft samma domkraft från Biltema i 30 år. Iofs kanske de var bättre förr, men för någon hobbymek i bostadsrätt som lyfter bilen en gång var tredje månad max så duger det oerhört bra. Faktiskt.

Däremot ska som det påpekas en domkraft alltid kompletteras med pallbockar eller liknande. Oavsett vilket märke, pris och förväntad kvalitet den har.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Spexxarn
28 maj 2020 · 89 Inlägg

torsen skrev:
Enligt min bestämda uppfattning är Biltema´s Racingdomkraft av aluminium, 15-875 á 2.199:-, den optimala garagedomkraften.
Mitt påstående grundar jag på att jag sonderade marknaden för ungefär två år sedan.
Kraven jag hade var låg lägsta höjd och relativt hög högsta höjd.
Stabil = brett och långt mellan hjulen.
Låg vikt för att kunna bäras utan större möda.

Jula´s går bort direkt p g a deras är rangliga och osäkra.
Mekonomen´s är också rangliga och osäkra med dessutom dyra och tunga.
Autoexperten´s domkrafter var stabila men ohemult dyra och tunga.
"Varuhusdomkrafter" iddes jag inte ens kolla.
Swedol´s var hyfsade men för dyra och tunga.
Verktygboden´s kunde jag inte kolla i verkliga livet.
Bland Biltema´s valde jag, som skrivits ovan, 15-875.
Den når inte upp till min sorgeligen avsomnade NIKE*) - men näääästan.

*)Trots flera oljebyten blev den sig inte lik en dag när jag som bäst behövde den.
Packningar gick inte att uppbringa trots att jag hade reservdelsnummer.
Domkraften slutade tillverkas för närmare 40 år sedan, enligt NIKE i Eskilstuna.
Såväl "Maskinisten" som NIKE rekommenderade oljebyte som första åtgärd.
Hjälpte tyvärr inte att byta den med tiden svarta och partikelbemängda oljan.

Biltema´s 15-875 klarar såväl låga peronbilar som (relativt) höga terrängblilar samt är möjlig att ha med utan att få lumbago vid in- och urlyftning ur bagageutrymme.

Tack för ett utvärderat svar. Blir att köpa ett sådant domkraft istället!



caromania skrev:

husseman skrev:
Hmm, en BRA hydraulisk domkraft för 269:- finns inte, har aldrig funnits o kommer aldrig finnas. När det gäller verktyg så får man vad man betalar för. Feltemas domkraft duger inte ens som hobbydomkraft.
Googla vidare e´mitt tips. Lycka till/husse

Jag har haft samma domkraft från Biltema i 30 år. Iofs kanske de var bättre förr, men för någon hobbymek i bostadsrätt som lyfter bilen en gång var tredje månad max så duger det oerhört bra. Faktiskt.

Däremot ska som det påpekas en domkraft alltid kompletteras med pallbockar eller liknande. Oavsett vilket märke, pris och förväntad kvalitet den har.

Så du använder dig av ett pelardomkraft?
Självklart används pallbockar när jag går under bilen och mekar.

caromania Forummoderator
28 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Spexxarn skrev:

caromania skrev:
Jag har haft samma domkraft från Biltema i 30 år. Iofs kanske de var bättre förr, men för någon hobbymek i bostadsrätt som lyfter bilen en gång var tredje månad max så duger det oerhört bra. Faktiskt.

Däremot ska som det påpekas en domkraft alltid kompletteras med pallbockar eller liknande. Oavsett vilket märke, pris och förväntad kvalitet den har.

Så du använder dig av ett pelardomkraft?
Självklart används pallbockar när jag går under bilen och mekar.

Nej, det var bara en förtydligande åsikt kring Biltemas eventuella bristfälliga kvalitet som jag inte delar. Visst finns det mycket skräp på Biltema men generellt sett så fungerar verktyg och utrustning därifrån alldeles utmärkt för hobbymekanikern. Jag har även en stor tvåcylindrig kompressor som köptes därifrån för 25 år sedan som fortfarande fungerar och den har gått hårt hårt.

Off topic, jag vet, men jag tycker det är synd att klanka ner på saker som kanske inte förtjänar det. Alla kräver inte svensk Oxfilé, en del väljer Pampaskött då det är billigare och nästan lika bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
29 maj 2020 · 1 588 Inlägg

caromania skrev:

Spexxarn skrev:

caromania skrev:
Jag har haft samma domkraft från Biltema i 30 år. Iofs kanske de var bättre förr, men för någon hobbymek i bostadsrätt som lyfter bilen en gång var tredje månad max så duger det oerhört bra. Faktiskt.

Däremot ska som det påpekas en domkraft alltid kompletteras med pallbockar eller liknande. Oavsett vilket märke, pris och förväntad kvalitet den har.

Så du använder dig av ett pelardomkraft?
Självklart används pallbockar när jag går under bilen och mekar.

Nej, det var bara en förtydligande åsikt kring Biltemas eventuella bristfälliga kvalitet som jag inte delar. Visst finns det mycket skräp på Biltema men generellt sett så fungerar verktyg och utrustning därifrån alldeles utmärkt för hobbymekanikern. Jag har även en stor tvåcylindrig kompressor som köptes därifrån för 25 år sedan som fortfarande fungerar och den har gått hårt hårt.

Off topic, jag vet, men jag tycker det är synd att klanka ner på saker som kanske inte förtjänar det. Alla kräver inte svensk Oxfilé, en del väljer Pampaskött då det är billigare och nästan lika bra.

Hmm, nyss snackade vi domkrafter för några hundra från Feltema, nu snackar vi en för över 2k- fortfarande feltema, men givetvis i en klass som funkar. Denna skulle jag inte svära över eller kalla skit- trots att det e´biltema. Fast ja skulle aldrig köpa den själv, då jag e´allergisk mot just biltema.

mvh/husse- Skål o trevlig helg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang