Vad heter denna delen?

Spexxarn
29 maj 2020 · 89 Inlägg

Hej!

Vad heter denna kontakt som sitter på termostathuset? (Se bild)
http://www.bilddump.se/bilder/202005291 … 56.219.jpg

Mvh

mb_pucken
29 maj 2020 · 5 087 Inlägg

Ser ut att vara en tempgivare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Spexxarn
29 maj 2020 · 89 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ser ut att vara en tempgivare.

Ja det verkar det vara när jag googla på det.
Grejen är att "tempgivaren" på mitt termostathus sitter inte fast.. utan jag kan dra upp den. Den flög loss härom dagen när jag körde och all kylvätska pumpades ut från hålet.

Hur ska dessa sitta? Måste ju finnas någon typ av spärr som låser den på plats?

jaka54
29 maj 2020 · 5 715 Inlägg

Tempgivaren sitter fast med den U-formade "hållhaken" i plast som sitter under fästet för tempgivaren. "Hållhaken" skjuts in från sidan och låser på det viset fast tempgivaren.

Spexxarn
29 maj 2020 · 89 Inlägg

jaka54 skrev:
Tempgivaren sitter fast med den U-formade "hållhaken" i plast som sitter under fästet för tempgivaren. "Hållhaken" skjuts in från sidan och låser på det viset fast tempgivaren.

Tack så mycket! Ska ner och kika om det kan vara så att den hållhaken har gått av på termostathuset... i det fallet blir det att köpa ett nytt hus!

Spexxarn
30 maj 2020 · 89 Inlägg

Uppdatering:
Löste problemet med en liten abrovinsch... bultband. Sitter som smäck.
http://www.bilddump.se/bilder/202005300 … 56.219.jpg

Tack för hjälpen !

Mvh

husseman
30 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe, ska vi gissa på att buntbanden kommer från ...... o kommer hålla . dagar.  ? Clipsen som håller givare kostar nada. o skulle skåran vara kass så kostar huset inte många spänn heller. Ja hade inte släppt iväg en bil med buntbandad tempgivare ....men det e´ja det.  Lycka till /husse

Spexxarn
30 maj 2020 · 89 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ska vi gissa på att buntbanden kommer från ...... o kommer hålla . dagar.  ? Clipsen som håller givare kostar nada. o skulle skåran vara kass så kostar huset inte många spänn heller. Ja hade inte släppt iväg en bil med buntbandad tempgivare ....men det e´ja det.  Lycka till /husse

Hehe nä du, riktiga industribultband wink Hållbarheten kan vara allt från 1 dag till flera år. Ser dock ingen direkt anledning till varför buntbandet skulle släppa tongue Men skulle det göra det så blir det att hitta ett nytt hus i värsta fall då jag inte hittar något clips till tempgivaren hmm

Men tack ska du ha! smile
Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2020 · 13 731 Inlägg

som sagt montera det som det ska sitta.. även om buntbandet inte går av så kan man inte sätta fast det nog hårt så när man en dag belastar maskin lite extra  en varm sommardag upp för en backe så börjar det antagligen läcka igen.       på dom där sitter det väll ett metallklips det ser man förövrigt på första bilden    inget som bara ramlar bort utav sig själv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Myhran
30 maj 2020 · 452 Inlägg

Bilden ts lagt upp så är det ett plastclips på givaren bredvid så jag gissar på att det skall vara plastclips även på tempgivaren under fallet,

Finns att köpa på vw, eller närmaste skrot som har en valfri vw ståendes,

Spexxarn
30 maj 2020 · 89 Inlägg

Growe skrev:
som sagt montera det som det ska sitta.. även om buntbandet inte går av så kan man inte sätta fast det nog hårt så när man en dag belastar maskin lite extra  en varm sommardag upp för en backe så börjar det antagligen läcka igen.       på dom där sitter det väll ett metallklips det ser man förövrigt på första bilden    inget som bara ramlar bort utav sig själv smile

Hittade äntligen en metallklämma. Jag har inte en aning om vad som fått min gamla att falla bort, kanske klämman hade blivit slapp... Men borta var den då tempgivaren hade lossnat och all kylvätska pumpades ut och det såg ut som jag hade ett brajkalas när jag stannade bilen wink

Men för övrigt, tror absolut buntbandet hade hållt det på plats. Det är industriband, betydligt tjockare och nyper rejält. Så kan inget annat än att rekommendera det som en liten abrovinsch tills man fått tag på en metallklämma!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang