Tjuvström

Rebeckaaaaa
30 maj 2020 · 37 Inlägg

Hej! Har en oldsmobile 61a. Har märkt att den drar ström från nånstans och tömmer batteriet. På bara 12h har den dragit så pass mycket att man inte kan starta den. Har mätt på säkringarna och ryckt ut dom en och en, inget blev förändrat på multimetern. Har ett batteri i bagaget till baslådan som också töms, men inte lika mycket. Är det nån som vet vart det kan ta ström ifrån på en gammal bil?

granadadr
30 maj 2020 · 7 268 Inlägg

slutsteget gissar jag eller stereon wink  jag hade gått på det direkt å kollat upp smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hilmer
30 maj 2020 · 1 776 Inlägg

Det är inte så enkelt att slutsteget inte slår ifrån?
Det är ju inte så där vansinnigt mycket elektronik i en sån bil, så man bör kunna mäta sig fram till vad som ligger och tjuvar ström.

Rebeckaaaaa
31 maj 2020 · 37 Inlägg

granadadr skrev:
slutsteget gissar jag eller stereon wink  jag hade gått på det direkt å kollat upp smile

Problemet var innan vi satte i ljudet. Därför vi blev chockade när den var dränerad. Stereon tittade vi och den var det inte.

Rebeckaaaaa
31 maj 2020 · 37 Inlägg

Hilmer skrev:
Det är inte så enkelt att slutsteget inte slår ifrån?
Det är ju inte så där vansinnigt mycket elektronik i en sån bil, så man bör kunna mäta sig fram till vad som ligger och tjuvar ström.

Problemet fanns innan. Kom från ingenstans. Vad vi märkt då. För har alltid kunnat starta bilen tills igår och idag.

granadadr
31 maj 2020 · 7 268 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:

Hilmer skrev:
Det är inte så enkelt att slutsteget inte slår ifrån?
Det är ju inte så där vansinnigt mycket elektronik i en sån bil, så man bör kunna mäta sig fram till vad som ligger och tjuvar ström.

Problemet fanns innan. Kom från ingenstans. Vad vi märkt då. För har alltid kunnat starta bilen tills igår och idag.

då gissar jag på generator eller startmotor,, prova att koppla ur en i taget å testa wink

torsen
31 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Har bilen draganordning med eldosa?

Rebeckaaaaa
31 maj 2020 · 37 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen draganordning med eldosa?

Nej det har den inte

Pininfarina406
31 maj 2020 · 535 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:
Hej! Har en oldsmobile 61a. Har märkt att den drar ström från nånstans och tömmer batteriet. På bara 12h har den dragit så pass mycket att man inte kan starta den. Har mätt på säkringarna och ryckt ut dom en och en, inget blev förändrat på multimetern. Har ett batteri i bagaget till baslådan som också töms, men inte lika mycket. Är det nån som vet vart det kan ta ström ifrån på en gammal bil?

Hej, om det är ett gammalt batteri, alltså väldigt gammalt så kan det börja dra ur sig självt. Enklast är ju att testa med ett annat batteri och se om det blir likadant. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
31 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Ladda batteriet fullt.
Mät sedan mellan minuspolen och minskabeln med en multimeter inställd på olika steg av ampére och se om instrumentet gör utslag.
Får du utslag så har du en strömtjuv.
Annars kanske åldrat batteri som självurladdar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang