ABS lampa tänds vid 80km/h

trasigbil
30 maj 2020 · 115 Inlägg

Hej! Jag testar att skriva här så får vi se om någon svarar.

Jag har en Clio -03 vars ABS lampa tänds när man kör ungefär 80km/h i några sekunder. Aldrig annars. Däremot så känner jag att abs-systemet ofta börjar tugga bara jag bromsar medelhårt vid låga hastigheter, där den egentligen inte ska gå igång menar jag på.

Låter det här bekant för någon av er här? Jag undrar lite i vilken ände jag ska börja. Jag köpte bilen i det här skicket och den ena abs-kransen fram ser ny ut, medan den andre förvisso är lite fulare, men åtminstone är den hel. Däcken har samma dimensioner runt om bilen så det kan inte vara det, det var för övrigt samma fel med både vinter och sommardäcken.

Kransarna bak vet jag inte hur man kollar, kan man se sådant bara man lyfter upp bilen baktill när det är bromstrummor?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Jag satsar en skosula på att det är "tjall" nere vid en av kransarna..
Detta baserar jag på att det är där det är mest rörelse och risk för skräp och dylikt kan ställa till det..
Men vilken av dom 4 kan man bara se när man har felkoden tillhands..
Annars får man kolla alla 4 och okulärbesiktiga dom, eller ev mäta ..
Ett otrevligt alternativ är att ta av dom ner vid kransarna, men det är/blir nog besvärligt..
Har du en himla tur så är det kanske den som ser "ny" ut..

Senast redigerat av axxet (30 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
trasigbil
30 maj 2020 · 115 Inlägg

axxet skrev:
Jag satsar en skosula på att det är "tjall" nere vid en av kransarna..
Detta baserar jag på att det är där det är mest rörelse och risk för skräp och dylikt kan ställa till det..
Men vilken av dom 4 kan man bara se när man har felkoden tillhands..
Annars får man kolla alla 4 och okulärbesiktiga dom, eller ev mäta ..
Ett otrevligt alternativ är att ta av dom ner vid kransarna, men det är/blir nog besvärligt..
Har du en himla tur så är det kanske den som ser "ny" ut..

Tack för svar!

Du menar att det fastnat skit på någon av kransarna? Hm... Det kanske inte vore så tråkigt att felsöka den för 300 kr på verkstaden i byn intill. Man ska alltså kunna se vilken givare det är som bråkar på en sådan felsökning? Det låter som mycket jobb att mäta fyra skitiga kransar under bilen. Eller bromstrummorna bak kan jag inte se mer än en sladd som antagligen är till ABS-givaren?

torsen
31 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Glappt hjullager?
70 - 80 km/t är ett känsligt hastighetsområde för flera bilar.
Obalans i hjulen i kombination med ett glappt hjullager kan störa kontakten mellan ABS-kransen och ABS-mottagaren.

MickeEng
31 maj 2020 · 475 Inlägg

Sprucken ABS-Krans fram,kolla den som är dålig noga kan vara en lite spricka i den.
Kolla också att det sitter likadana kransar på båda sidor om den ena är bytt eftersom den ser bra ut.
Finns två sorter kransar till din Clio.

Senast redigerat av MickeEng (31 maj 2020)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
torsen
31 maj 2020 · 7 198 Inlägg

MickeEng skrev:
Sprucken ABS-Krans fram,kolla den som är dålig noga kan vara en lite spricka i den.
Kolla också att det sitter likadana kransar på båda sidor om den ena är bytt eftersom den ser bra ut.
Finns två sorter kransar till din Clio.

Trasig/sprucken ABS-krans påverkar signalen vid ALLA hastigheter - INTE BARA vid 80 km/t.

trasigbil
31 maj 2020 · 115 Inlägg

MickeEng skrev:
Sprucken ABS-Krans fram,kolla den som är dålig noga kan vara en lite spricka i den.
Kolla också att det sitter likadana kransar på båda sidor om den ena är bytt eftersom den ser bra ut.
Finns två sorter kransar till din Clio.

Gjorde som du skrev och mycket riktigt så var det en liten spricka i den skitiga kransen. Jag hade ögat den lite snabbt förr men nu står den utan fjäder och stötdämpare och väntar på reservdelar så sikten var lite bättre. Tack för alla svar i tråden!

trasigbil
1 juni 2020 · 115 Inlägg

torsen skrev:

MickeEng skrev:
Sprucken ABS-Krans fram,kolla den som är dålig noga kan vara en lite spricka i den.
Kolla också att det sitter likadana kransar på båda sidor om den ena är bytt eftersom den ser bra ut.
Finns två sorter kransar till din Clio.

Trasig/sprucken ABS-krans påverkar signalen vid ALLA hastigheter - INTE BARA vid 80 km/t.

Här måste jag bara säga att ABS-lampan faktiskt konsekvent tändes kring 80km/h trots en spricka i kransen. Däremot har abs-funktionen varit nedsatt som jag skrev i första inlägget då den gått igång redan vid mindre inbromsningar i låga hastigheter.

MickeEng
13 juni 2020 · 475 Inlägg

trasigbil skrev:

torsen skrev:

MickeEng skrev:
Sprucken ABS-Krans fram,kolla den som är dålig noga kan vara en lite spricka i den.
Kolla också att det sitter likadana kransar på båda sidor om den ena är bytt eftersom den ser bra ut.
Finns två sorter kransar till din Clio.

Trasig/sprucken ABS-krans påverkar signalen vid ALLA hastigheter - INTE BARA vid 80 km/t.

Här måste jag bara säga att ABS-lampan faktiskt konsekvent tändes kring 80km/h trots en spricka i kransen. Däremot har abs-funktionen varit nedsatt som jag skrev i första inlägget då den gått igång redan vid mindre inbromsningar i låga hastigheter.

Hallå!

Hur gick det fick du ordning på på din Clio?

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang