Låta bli att torka av cutting compound innan polish?

Julius79
31 maj 2020 · 5 Inlägg

Vad säger perfektionisterna om att köra polish direkt efter cutting?

Om man kör ut cutting compunden noggrant så finns det väl inget slipmedel kvar och tänkte då att man kanske "slipper" torka av det och kan gå loss med polish compound direkt efter istället och därmed spara in en avtorkning?

Hälsningar
Julius

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det beror väl på hur noga man är ..
PERFEKTIONISTEN hade väl aldrig accepterat det..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
31 maj 2020 · 340 Inlägg

Jag har i vissa fall på båtar kört 3m grön och sedan direkt efter vax, utan tork, polish eller tvätt. Blir en slappvariant som funkar helt ok... Inte topp, men bättre än innan sas.

Senast redigerat av Slim (31 maj 2020)

AWM
27 juni 2020 · 104 Inlägg

Julius79 skrev:
Vad säger perfektionisterna om att köra polish direkt efter cutting?

Om man kör ut cutting compunden noggrant så finns det väl inget slipmedel kvar och tänkte då att man kanske "slipper" torka av det och kan gå loss med polish compound direkt efter istället och därmed spara in en avtorkning?

Hälsningar
Julius

Bryter du som sagt ner det grova polermedlet så har det ju ingen som helst polerande effekt när du sedan finpolerar ovanpå. Snarare fyller du trissan med oljerester och på så sätt sänker effekten av finpoleringen. Spelare det någon större roll ? Det beror på hur jävlig lacken ser ut efter grovpoleringen.. Har du fått massa mikroskopiska repor av grovpoleringen så är det ju inte jättebra att finpoleringen får nedsatt effekt.

Janneutanb
27 juni 2020 · 7 271 Inlägg

Jag hade då inte chansat iallafall med tanke på att det går åt timmar att tvätta och polera upp bilen medans det tar några minuter extra att torka bort tidigare medel.

Måste ju finnas bättre ställen att spara in dessa minuter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang