Hur gör jag för att krona detaljer?

Filip_0310
31 maj 2020 · 6 Inlägg

Tjena, tänkte ta och fixa kromade detaljer på bilen eftersom kromet börjat släppa, har läst och letat efter produkter men inte hittat något som funkar att ha utomhus som är lite stryktåligt... Detaljerna sitter på dörrarna i höjd med hjulen... Någon som vet vad jag kan göra?
Mvh

jaka54
31 maj 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Du lämnar in delarna till en kromfirma!

Filip_0310
31 maj 2020 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du lämnar in delarna till en kromfirma!

Finns inget sätt att göra det på själv hemma?

torsen
31 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Mindre detaljer kan du KANSKE måla med Humbrol silverfärg och sedan täcka över med klarlack.
Jag har bättrat rostiga strålkastarinsatser med Humbrol silverfärg, i avvaktan på nya insatser.
Klarade besiktningen, men någon stryktålig förkromning blir det ju inte.
Men som tillfällig lösning?????

jaka54
1 juni 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Nu snackar ni olika saker! Lycktinsatser är inte kromade! Däremot är det krom på metallprydnader utanpå bilen som lister i stål (oftast på ädre bilar från 50-80 tal), dörrhandtag lycktsargar och dylikt.
Moderna bilar från 90 och framåt har ibland kromade plastlister och sånt går inte att kroma om.

Filip_0310
2 juni 2020 · 6 Inlägg

Finns det någon bra färg man kan använda som liknar krom? Det är endast till två lite mindre detaljer på sidorna av dörren som ska färgas om då kromet börjat släppa... Det är av plast så en färg som funkar på plast vore toppen👍🏼

granadadr
2 juni 2020 · 7 268 Inlägg

snyggare å lacka svart smile har dassiga lister på mina bilar å den finare bidde svarta ist smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
jaka54
2 juni 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Varför inte åka till en bilskrot och ta delar där?!

Filip_0310
2 juni 2020 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte åka till en bilskrot och ta delar där?!

Finns nog inte delar till den då det är en mopedbil som ska fixas med

Skitungen
2 juni 2020 · 199 Inlägg

Biltema har detta, men vet ej om det fungerar på plast eller hur bra det blir då jag aldrig testat det. https://www.biltema.se/redirect/product … 2000034122

jaka54
2 juni 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Har testat Biltemas chrome effektspray på min 76:a Camaro där "färgen" (det är inte färg egentligen) på baklyktornas reflektorer har lossat, men inte blir resultatet perfekt inte, mer som silverfärg. Så inget jag rekommenderar.

caromania Forummoderator
3 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Jag håller med Jaka här, det finns inget mellanting om man vill ha det bra. Tyvärr, det är dyrt att kroma om. Granadadr har en annan variant, ta en annan färg.
Jag skulle tänka såhär: Laga tillfälligt med fel kulör eller lev med det i väntan på bättre originaldelar. Ebay etc...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
3 juni 2020 · 7 198 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang