Kan inte lägga i växel när bilen är igång

Presidentmoose
2 juni 2020 · 1 Inlägg

Var ute och körde min Skoda vrs 03 modell lite igår kväll och nu så går inte nån växel i förutom backen men då backen går in så börjar bilen skaka och kämpar emot. Kan lägga i växel när bilen är av men det blir som ett omvänt motorstopp om jag försöker starta bilen i 1a växeln. Kopplings pedalen känns väldigt lös och fastnar ner tryckt om jag stänger av bilen med den nedtryckt. Har nyligen bytt koppling så tror inte jag har förstört den redan. När jag startar bilen i ettan kan jag sen inte få stopp på bilen utan motorstopp så kopplingen ger ingen respons på att bli nedtryckt. Vad kan problemet vara? Nån kopplingsvajer eller liknande?

Utmarks-Loke
2 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Antingen är det något fel på kopplingen du nyss satt i, antingen på "solfjädern", urtrampningslagret eller något annat, eller så har du fel på det som är mellan pedalen och kopplingen. Det kan vara en vajer eller så kan det vara två små hydraulcylindrar med ett rör mellan som börjat läcka.

torsen
2 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Har du köpt original lamellcentrum och original urtrampningslager eller pirat?
Behöver inte vara stora avvikelser från fabriksmåttet för att "Albyllockseffekten" ska försvinna.
Drabbade nya SAAB 900 vid introduktionen.
Hyrde 2 st där kopplingspedalen fick lyftas med skospetsen under kopplingspedalen.

Mew
2 juni 2020 · 2 156 Inlägg

Kan också vara luft kvar i systemet. Hade det problemet efter byte av koppling på min gamla E39, en noggrann luftning löste det.

zzr9409209
2 juni 2020 · 716 Inlägg

Min första tanke var,torra splines,  men såg sen att du bytt koppling,så borde inte vara felet med splinsen..

valle22 Smidd i rostigt stål
2 juni 2020 · 933 Inlägg

Har du bytt den på en verkstad eller själv? Vad har man bytt?

Är urtrampningslagert bytt måste man lufta det och det ÄR superviktigt att göra det rätt, annars får du detta fenomen att den fastnar mot golvet.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang