Volvo 740 -90 får ofantligt med bränsle

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Hej

Vet inte om jag placerat inlägget rätt men det är första gången..

Det handlar om en volvo 740 -90års som får sjukt mycket bränsle (b230F)(LH2,4)sotar verkligen som en påställd d24! Den skjuter ibland på höga varv och står och bokstavligen ryker på tomgång

Har testat följande

-Kollat så att remmen står rätt med markeringarna
-Kollat tändningen med stroboskoplampa
-Kollat över vacum slangar (även med startgas)
-Bytt btr
-Bytt tändstift flera gånger
-Bytt tändkablar
-Kollat rotor+fördelare
-Tändspole
-Tempgivare (båda)
-Bytt styrenhet till insprutningen (boxen)
-Tomgångsmotor
-Den blå givaren som är placerad i insuget
-Testat med 2st olika lambda
-Svetsat avgassystemet 100% tätt
-Comp test visar 13,5kg på alla 4
-Kollat över kablar till lambda
-Testat olika lmm (016)
-extra jord till lmm och styrenhet.
-2st akut spridar rengörningar (atp)

Lambda lampan tänder sig efter en liten stund efter att man brutit strömmen varje gång..

-Kollat så att inte allt är igen sotat imellanåt

Nu ger jag snart upp efter cirka flera veckors krångel och en betydligt tunnare pluska!

Hjälp

Mvh

Senast redigerat av Volvoja (2 juni 2020)

Steff240
2 juni 2020 · 1 016 Inlägg

Mätte du lambdasonden med multimeter?
Mitt tips är att byta den, och köp inte en från biltema för dom är skit...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag är ännu fräckare och tror på insprutningen..
Om man har bytt sonden flera gånger och det inte hjälper så får man försöka i "andra änden"..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Steff240
2 juni 2020 · 1 016 Inlägg

axxet skrev:
Jag är ännu fräckare och tror på insprutningen..
Om man har bytt sonden flera gånger och det inte hjälper så får man försöka i "andra änden"..

Jag missade att han bytt lambdasonden roll
Men han har ju även bytt styrenheten till insprutningen och då är det ju inte mycket kvar att göra där, möjligen att mäta upp kablarna kanske...

Steff240
2 juni 2020 · 1 016 Inlägg

Får du ut några felkoder när lambdalampan tänds?

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Ska testa att mäta lambdan med multimeter och se värdena ska väll ligga mellan 0,2v -0,9v..

Den ena är en bosch & en billig utan namn smile

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Steff240 skrev:
Får du ut några felkoder när lambdalampan tänds?

Ja det verkar som att dom här stannar kvar även efter nollad

113 (lambda reglering vid övregräns för mager)
232 (lambda reglering mager eller fet tomgång)

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

axxet skrev:
Jag är ännu fräckare och tror på insprutningen..
Om man har bytt sonden flera gånger och det inte hjälper så får man försöka i "andra änden"..

Ja men vet inte riktigt vad jag ska göra mer..

Utmarks-Loke
2 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Har du kollat om alla cylindrar får för mycket soppa, eller om det bara är en? Funderar på om en spridare inte stänger ordentligt.

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du kollat om alla cylindrar får för mycket soppa, eller om det bara är en? Funderar på om en spridare inte stänger ordentligt.

Ja den sotar alla stiften lika svarta (extremt)
Och den reagerar på alla 4 spridare.

Kanske kunde testat att köra spridarna lösa vid sidan av?

Steff240
2 juni 2020 · 1 016 Inlägg

Skulle det kunna vara att returen för bränslet är täppt? Spånar lite fritt nu roll

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Steff240 skrev:
Skulle det kunna vara att returen för bränslet är täppt? Spånar lite fritt nu roll

Det glömde jag nämna den är kollad i samband med btr bytet..

Utmarks-Loke
2 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Hade inte volvo problem med isoleringen på ledningarna runt motorn på vissa årsmodeller? Det var någon miljövänlig plast som torkade och sprack med tiden. För nu har du ju bytt i princip allt som har med motorstyrningen att göra, nu är det snart bara ledningsfel kvar. Om tex. ledningen till en temperaturgivare har dålig isolering och ledningarna ligger ihop eller mot jord kan motorn tolka det som att det är -40 grader och feta på så mycket det bara går. Man kan också mäta spänningarna direkt i kontaktdonet på styrboxen och se om det verkar rimligt, men då är vi på en ganska hög bileelektrisk nivå.

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hade inte volvo problem med isoleringen på ledningarna runt motorn på vissa årsmodeller? Det var någon miljövänlig plast som torkade och sprack med tiden. För nu har du ju bytt i princip allt som har med motorstyrningen att göra, nu är det snart bara ledningsfel kvar. Om tex. ledningen till en temperaturgivare har dålig isolering och ledningarna ligger ihop eller mot jord kan motorn tolka det som att det är -40 grader och feta på så mycket det bara går. Man kan också mäta spänningarna direkt i kontaktdonet på styrboxen och se om det verkar rimligt, men då är vi på en ganska hög bileelektrisk nivå.

Tusen tack för tipset detta är inte kollat så noga så ska kika över det! Det finns möjligen ingen skiss eller något som visar vad allt i handsken till styrboxen går till?

Utmarks-Loke
2 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Se om du hittar något matnyttigt här:
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.p … amp;t=4948

Speciellt andra inlägget.

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se om du hittar något matnyttigt här:
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.p … amp;t=4948

Speciellt andra inlägget.

Tack ska försöka kolla detta!

Volvoja
2 juni 2020 · 30 Inlägg

Hittar inget konstigt med kablar osv. Går det att bygla tempgivare eller liknande så att den luras och tror att motorn är varm?

Har även funderat på om jag kan ha sån jäkla otur så att dom lambda jag testat är skrot även fast dom är nya?

Är lambda en universal sak bara det är rätt antal kablar (1 svart och 2 vita)

I mitt huvud så måste det vara något med lambda då felkod 113 och 232 fortsätter komma!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang