Saab 9-5 -04 hackar och rycker vid gaspådrag, svårstartad ibland.

Davro
2 juni 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Hoppas på att få lite tips från några som kanske har koll på vad som kan vara fel på min Saab.
Saab 9-5 linearbus, 2.3t -04, gått 27000 mil.

Inköpt förra sommaren, gick hur fint som helst, ställde av den över vintern och har precis satt igång den igen. Bilen gick väldigt ryckigt och var svårstartad. Tänkte att det kunde vara dålig bensin sedan förra året. Tankat upp bilen och haft i rengöring för insprutning från Biltema. Bilen började nästan omgående gå fint igen. Sedan for jag iväg 18 mil, bilen gick bra i 11 mil innan den började rycka vis gaspådrag.

Nu är bilen svårstartad ibland(oftast), går ryckigt vid gaspådrag som att den misständer och vill dö. Självdör ibland på tomgång.

Har bytt tändstift, bränslefilter och blåst ur luftfilter med kompressor. Stiften var väldigt sotiga och bränslefiltret såg ut att inte vara bytt sedan andra världskriget. Bränslepumpen hör man surra igång när man slår på tändningen.

Funderar på om det kan vara tändkassetten? Tar gärna tips och förslag på vad det kan vara och vad man kan göra för att ta reda på var felet befinner sig.

Tobzter
2 juni 2020 · 3 144 Inlägg

Ja som du säger
Tändkasset?
Har du rätt stift i ?
Luftläckage?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Davro
2 juni 2020 · 5 Inlägg

Tobzter skrev:
Ja som du säger
Tändkasset?
Har du rätt stift i ?
Luftläckage?

Hade i brisk-stift som Biltema rekommenderade, ska egentligen vara NGK-stift men de gick inte att få tag i där jag var. Tycker ändå att bilen borde betett sig något annorlunda efter byte av stift om det var stiften och jag satte i fel stift.

Finns det något smidigt sätt testa tändkassetten? Känner ingen som har en att låna tyvärr.

Inte alls omöjligt med luftläckage.

Glömde nämna att jag i början fick upp felkod P0302 som ska betyda feltändning på cylinder 2. Efter reset har jag inte fått upp någon ny kod

Senast redigerat av Davro (2 juni 2020)

Tobzter
2 juni 2020 · 3 144 Inlägg

Hade rekommenderat att byta till rätt stift , dessa är väldigt känslig på vilka stift du kör,
BCPR6ES-11.
Man kan testa med TECH 2 . annat sett vet jag ej,
Men kolla genom alla vacuum slangar efter läckage

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Davro
2 juni 2020 · 5 Inlägg

Nu har jag lyckats få tag i rätt NGK-stift och testat, felet kvarstår. Försökt kolla igenom slangar och hittar inga uppenbara läckage, men jag är glad amatör och lite osäker på hur jag kollar efter läckage. Det kan ju läcka utan att det syns med ögat.

Davro
2 juni 2020 · 5 Inlägg

Det var tändkassetten. Hittade en på en närliggande bilskrot och nu går bilen hur fint som helst.

Tobzter
3 juni 2020 · 3 144 Inlägg

Skönt att de löste sig

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang