Köpråd 30-50k sportig bil

torsen
3 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

Hej.
Framgår inte hur gammal du är(oviktigt utom för försäkringen), var du bor(vilket påverkar försäkringen),
familjebilden(gift/sambo + barn = bilbarnstol & barnvagn) vad du ska använda bilen till (leksak eller pendlarfordon).

Jag skulle föreslå Honda Civic type R eller Mazda MX5 Miata samt KANSKE Peugeot 206 RC.
Avråder på det bestämdaste från Golf GTI och BMW 330 och KANSKE även Subaru Impreza.

Att föreslå Volvo i allmänhet och 940 i synnerhet är för mig obegripligt, då du efterfrågar en sportig bil.

Det finns en devis: Man får vad man betalar för. Gäller även "sportighet" hos bilar. Ju större budget desto "sportigare" bilar.
Men i princip: Köp inte annat än japanska bilar(om du vill ha driftsäkerhet). Dock är även japanska bilar i ditt budgetspann stora orosobjekt som kan kosta.

Vita_Vargen
3 juni 2020 · 1 281 Inlägg

jompazx skrev:

amazinjoey skrev:

jompazx skrev:
Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

Då kan han lägga 15K på sin saab och få 300hk, mycket bättre och sportigare kaross i dessa

300hk spinner satan i en framhjulsdriven bil.

Åk o provkör en "modern" FWD bil med 300+ hk och du lär ändra uppfattning. Men gamla saaben kommer bara spinna.

Edit: För att förtydliga, 2015+ menar jag med modern. Jag är själv RWD/AWD fanatiker men kan inte förneka att dom prestanda FWD bilar jag provat idag har imponerat djupt!

Senast redigerat av Vita_Vargen (3 juni 2020)

Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Hej.
Framgår inte hur gammal du är(oviktigt utom för försäkringen), var du bor(vilket påverkar försäkringen),
familjebilden(gift/sambo + barn = bilbarnstol & barnvagn) vad du ska använda bilen till (leksak eller pendlarfordon).

Jag skulle föreslå Honda Civic type R eller Mazda MX5 Miata samt KANSKE Peugeot 206 RC.
Avråder på det bestämdaste från Golf GTI och BMW 330 och KANSKE även Subaru Impreza.

Att föreslå Volvo i allmänhet och 940 i synnerhet är för mig obegripligt, då du efterfrågar en sportig bil.

Det finns en devis: Man får vad man betalar för. Gäller även "sportighet" hos bilar. Ju större budget desto "sportigare" bilar.
Men i princip: Köp inte annat än japanska bilar(om du vill ha driftsäkerhet). Dock är även japanska bilar i ditt budgetspann stora orosobjekt som kan kosta.

Ja sorry ska förtydliga. Är 25 år, har en flickvän men inga barn(o inga planer på det).

Jag kanske hade lite för mycket fokus på det sportiga. Tittat en del på miator men de är nog lite för opraktiska. Vill ändå ha en bil som jag kan använda varje dag med någon slags baklucka så att jag iaf kan ta med mig en väska ut till landet.

Den kommer att användas i stort sett varje dag men mest i stadstrafik i Stockholm så inga riktiga långkörningar. Honda Civic Type R är nog den jag lutar mest mot just nu.
Nyfiken dock på vad som är fel på BMW 330 och Golf GTI då jag hört mycket gott om de bilarna innan?

Tack

Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Vad tror ni om Mazda 6/3 MPS då?

Cuefa Ain't no place like home...
3 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

Hej.
Framgår inte hur gammal du är(oviktigt utom för försäkringen), var du bor(vilket påverkar försäkringen),
familjebilden(gift/sambo + barn = bilbarnstol & barnvagn) vad du ska använda bilen till (leksak eller pendlarfordon).

Jag skulle föreslå Honda Civic type R eller Mazda MX5 Miata samt KANSKE Peugeot 206 RC.
Avråder på det bestämdaste från Golf GTI och BMW 330 och KANSKE även Subaru Impreza.

Att föreslå Volvo i allmänhet och 940 i synnerhet är för mig obegripligt, då du efterfrågar en sportig bil.

Det finns en devis: Man får vad man betalar för. Gäller även "sportighet" hos bilar. Ju större budget desto "sportigare" bilar.
Men i princip: Köp inte annat än japanska bilar(om du vill ha driftsäkerhet). Dock är även japanska bilar i ditt budgetspann stora orosobjekt som kan kosta.

Ja sorry ska förtydliga. Är 25 år, har en flickvän men inga barn(o inga planer på det).

Jag kanske hade lite för mycket fokus på det sportiga. Tittat en del på miator men de är nog lite för opraktiska. Vill ändå ha en bil som jag kan använda varje dag med någon slags baklucka så att jag iaf kan ta med mig en väska ut till landet.

Den kommer att användas i stort sett varje dag men mest i stadstrafik i Stockholm så inga riktiga långkörningar. Honda Civic Type R är nog den jag lutar mest mot just nu.
Nyfiken dock på vad som är fel på BMW 330 och Golf GTI då jag hört mycket gott om de bilarna innan?

Tack

Golf GTI är det fel på bara för att det är en VW.
De flesta som rackar ner på dessa bilar har som regel aldrig ägt någon själv.
Men det är en diskussion för ett annat forum smile

Jag tänker gå en lite annan väg och tipsa om  Skoda Octavia RS.
För 50kkr får du en generation 2 av denna vagn, som har samma drivlina som Golf GTI (2.0 TFSI på 200 riktigt pigga hästar), tillsammans med allt som GTIn har i form av bättre väghållning, större bromsar etc mm osv.
MEN! Den stora skillnaden är dels att de som regel är billigare (var billigare nya, alltså billigare även beggade), och att en Octavia, oavsett om det är en kombi eller hatchback, har tillräckligt med utrymme för att få med sig packningen på semestern eller för all del en barnvagn OM den tiden skulle komma smile

Det är hyfsat lätt att locka ur mer effekt ur dessa vagnar om man skulle vilja, eftermarknaden har ett gigantiskt utbud både vad gäller tillbehör och styling. De är förhållandevis lättskruvade, vilket är ett plus även om du lämnar in bilen.
Även reservdelar finns i överflöd från t.ex skruvat/autodoc osv så det är inte dyrt att underhålla bilen.

Och de är faktiskt riktigt roliga att köra!

T.ex denna tror jag kunde bjuda på det bästa av två världar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
3 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Vad tror ni om Mazda 6/3 MPS då?

Om du gillar rost, så varför inte! Det är dessa vagnars största fiende.
Fick jag välja mellan de två skulle jag ta 6an, den är fyrhjulsdriven och rymlig nog att få med några kompisar också.
Dessutom så mycket snyggare! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079

jompazx
3 juni 2020 · 291 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

jompazx skrev:

amazinjoey skrev:
Då kan han lägga 15K på sin saab och få 300hk, mycket bättre och sportigare kaross i dessa

300hk spinner satan i en framhjulsdriven bil.

Åk o provkör en "modern" FWD bil med 300+ hk och du lär ändra uppfattning. Men gamla saaben kommer bara spinna.

Edit: För att förtydliga, 2015+ menar jag med modern. Jag är själv RWD/AWD fanatiker men kan inte förneka att dom prestanda FWD bilar jag provat idag har imponerat djupt!

Jojo en bil med tractioncontrol spinner inte, det är sant. men med traction controll så får man inte ner sina 300hk när det aktiverar. jag har åkt volvo T6 dom har la 300hk på fram hjulen och visst de går bra, med tractioncontrol. när jag kör mina föräldras v70 med ynka 200hk så går tractioncontrolen igång vid varje röljus och och 90 graders sväng.

Senast redigerat av jompazx (3 juni 2020)

Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Nu är ju jag ny i forumet och vill inte trampa på någons tår, särskilt inte eftersom jag får så bra tips. Men hur är det med OT? wink

amazinjoey
3 juni 2020 · 1 139 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079

Undvik allt med TFSI motorn från  05-12, Kamkedjeproblem m.m

Mitt tips är kolla S60 T5, S40 T5, Saab NG93 08-> (Mer eller mindre en helt annan bil), Opel Vectra OPC.

Har du kollat i att trimma din saab? har bilen inte kaross skador eller rost så är det nog mer värt än köpa annat, det är svårt att få en billigare ägande av en turbobil.

Senast redigerat av amazinjoey (3 juni 2020)

Tobzter
3 juni 2020 · 3 145 Inlägg

Saab 9-3 SS Biopower skulle ja rekomendera

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
3 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079

Jag tycker du iaf ska kolla på den där Skodan om den finns i din närhet.
Sen får Du bilda dig en egen uppfattning om den.

Jag tycker de är trevliga bilar, sett till antalet sålda enheter strular de inte mer än andra märken och modeller, det är i alla fall min erfarenhet av dem efter sammanlagt 15 år inom VAG-koncernen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079
Undvik allt med TFSI motorn från  05-12, Kamkedjeproblem m.m

Mitt tips är kolla S60 T5, S40 T5, Saab NG93 08-> (Mer eller mindre en helt annan bil), Opel Vectra OPC.

Har du kollat i att trimma din saab? har bilen inte kaross skador eller rost så är det nog mer värt än köpa annat, det är svårt att få en billigare ägande av en turbobil.

Det kanske vore smart men grejen är att det är en del problem med min bil. Jag har oljeläckage i motorn (vevhusaxeln sa min mekaniker) och nu lyser lampan för antisladd också (vilket verkar konstigt). Sen är det fel på hastighetsmätare/varvtalsmätaren. Utöver det tycker jag att den är lite vajig i svängar. Understyr lite mer än jag hade velat, hade velat ha den lite mer styvhet. Sen är jag ingen expert men tycker den är lite trög i växellådan också.

Så allt som allt känns det som att det hade varit rätt mycket att byta för att få den dit jag vill ha den och sedan är det det där problemet med att jag är en noob. Jag kan inte riktigt göra så mycket av det där själv. Jag är intresserad och älskar att köra bil men är stadsbo och har inte riktigt någon runtomkring mig som har verkstad och kan hjälpa mig. "Min mekaniker" är min pappas polare och han har hjälpt mig med enkla grejer(byta bromsbelägg och stötdämpare etc) men vill inte göra motorfixet. Känns som att allt det där skulle bli rätt dyrt till slut?

Ska kolla lite på nyare saabs och s40/s60. Stort tack! Ni alla är fett grymma. Tur att jag skapade en tråd.

amazinjoey
3 juni 2020 · 1 139 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079
Undvik allt med TFSI motorn från  05-12, Kamkedjeproblem m.m

Mitt tips är kolla S60 T5, S40 T5, Saab NG93 08-> (Mer eller mindre en helt annan bil), Opel Vectra OPC.

Har du kollat i att trimma din saab? har bilen inte kaross skador eller rost så är det nog mer värt än köpa annat, det är svårt att få en billigare ägande av en turbobil.

Det kanske vore smart men grejen är att det är en del problem med min bil. Jag har oljeläckage i motorn (vevhusaxeln sa min mekaniker) och nu lyser lampan för antisladd också (vilket verkar konstigt). Sen är det fel på hastighetsmätare/varvtalsmätaren. Utöver det tycker jag att den är lite vajig i svängar. Understyr lite mer än jag hade velat, hade velat ha den lite mer styvhet. Sen är jag ingen expert men tycker den är lite trög i växellådan också.

Så allt som allt känns det som att det hade varit rätt mycket att byta för att få den dit jag vill ha den och sedan är det det där problemet med att jag är en noob. Jag kan inte riktigt göra så mycket av det där själv. Jag är intresserad och älskar att köra bil men är stadsbo och har inte riktigt någon runtomkring mig som har verkstad och kan hjälpa mig. "Min mekaniker" är min pappas polare och han har hjälpt mig med enkla grejer(byta bromsbelägg och stötdämpare etc) men vill inte göra motorfixet. Känns som att allt det där skulle bli rätt dyrt till slut?

Ska kolla lite på nyare saabs och s40/s60. Stort tack! Ni alla är fett grymma. Tur att jag skapade en tråd.

Läcker den mycket olja ?  låter som packboxen till remskivan. Rekommenderar att du gör en tråd I STCS så kan du nog få hjälp allt + FB sidan.  Finns mycket folk där som kan hjälpa å du kan säkert hitta mekhjälp smile Kaross och motormässigt så är NG9-3 bland de bästa du kan få för pengarna

Som sagt även för 50K så lär du få en bil med liknade problem runt de årsmodellerna.

Senast redigerat av amazinjoey (3 juni 2020)

Tom_Bombadill
4 juni 2020 · 51 Inlägg

En polare har en Volvo s60 2.5t från 04 som han vill sälja. Den är rätt fin och har inte gått så långt. Dock tyvärr automat vilket inte är min favoritgrej. Är det en bra bil? Vad är rimligt att ge för en sådan som gått typ 17k?

Tom_Bombadill
4 juni 2020 · 51 Inlägg

Av någon anledning kan jag inte posta på STCS. Har ett konto men inte behörighet att posta.

Det jag försöker få reda på är om det är mer värt att fixa min bil än att köpa en ny.

Det som måste fixa är delvis oljeläckaget men skulle gärna få upp den lite i fart.

Sett denna guide innan och tänker att det är en hel jobb, och mycket som jag inte klarar av att göra själv. http://forum.saabturboclub.com/showthre … AB-9-5-9-3

Antar att man iaf vill kolla lite vakuumslangar och sånt och kanske byta till Aero-turbo o sen köra en chiptune?

Undrar om ni har något gissning på vad det kan kosta att fixa mina problem och trimma upp den lite?

Senast redigerat av Tom_Bombadill (4 juni 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
4 juni 2020 · 7 228 Inlägg

Byt bil, det kostar mer än det smakar att börja skruva på en gammal bil, extra tråkigt är det när du ska sälja den sen och har lagt en halv förmögenhet på den. Har du då inte plats att göra det själv, ja då är det helt orimligt

Automat är hur härligt som helst, när du väl vant dig vid det så kommer du inte vilja ha annat 😂
Runt 20-25 kan din väns bil vara värd,  räkna dock med att den dricker mer än din nuvarande bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bennybira
4 juni 2020 · 480 Inlägg

En snabb bil är inte nödvndigtvis en sportig bil.

Lätt vikt, låg tyngdpunkt, ett kännbart dynamiskt chassi och mekanisk körkänsla = sportig bil.
EP3 & MX5 är bra exempel på sportigare bilar. Trots låg effekt hos mx5.
Vill du dessutom prova köra bana funkar de båda ypperligt med.

Jag själv kör en UP! GTI nu och den är sportigare än min mk7 golf R kombi jag hade innan. Trots 1/3 av effekten.
(Nej den är inte i närheten av att vara lika snabb på vägen eller bana. den är bara roligare, känns ettrig och det känns som att man kan närma sig bilens potencial utan att den kör åt dig)

Detsamma gäller min fiat127 som jag har i profilen (såld sedan länge..)
Rolig. Känndes pigg med sina 47 pollar. Man varvade ut varenda växel och revmatchade alltid på vägen ner. Hade raka rör på den dessutom tongue

Senast redigerat av Bennybira (4 juni 2020)

Fiat 127 (1977)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Cuefa skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079

Jag tycker du iaf ska kolla på den där Skodan om den finns i din närhet.
Sen får Du bilda dig en egen uppfattning om den.

Jag tycker de är trevliga bilar, sett till antalet sålda enheter strular de inte mer än andra märken och modeller, det är i alla fall min erfarenhet av dem efter sammanlagt 15 år inom VAG-koncernen.

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Senast redigerat av Brådhis (4 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
4 juni 2020 · 1 139 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Av någon anledning kan jag inte posta på STCS. Har ett konto men inte behörighet att posta.

Det jag försöker få reda på är om det är mer värt att fixa min bil än att köpa en ny.

Det som måste fixa är delvis oljeläckaget men skulle gärna få upp den lite i fart.

Sett denna guide innan och tänker att det är en hel jobb, och mycket som jag inte klarar av att göra själv. http://forum.saabturboclub.com/showthre … AB-9-5-9-3

Antar att man iaf vill kolla lite vakuumslangar och sånt och kanske byta till Aero-turbo o sen köra en chiptune?

Undrar om ni har något gissning på vad det kan kosta att fixa mina problem och trimma upp den lite?

Helt annan bil å motor på Saab 9-5/og93 smile så följ inte ens guiden

vacuumslangarna å Det behöver du nog inte oroa dig för på b207 motorn

Kolla gärna detta forumet, det är till för trimma Saab å lära sig. Trimmen får man lära sig göra själv men finns mycket hjälp där
https://www.trionictuning.com/forum/viewforum.php?f=5

Verktygen
https://txsuite.org/download/t8-suite/

Senast redigerat av amazinjoey (4 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang