V70 -03 automat, problem med display, centrallås, ljuset, gasen, vindrutetorkarna

p_nilla
2 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har en Volvo V70 -03, bensin, automat.

Jag har några gånger med flera månaders mellanrum haft ett återkommande problem. Den klickar till när jag kör eller står på tomgång, fläkten lägger av så man tror nästan att hela bilen dör men vid gaspådrag startar fläkten igen. Efter att jag parkerat och låser bilen och sen återigen ska använda bilen så fungerar inte centrallåset så jag får öppna bilen med nyckel och då låses bara förardörren upp och de andra dörrarna går inte att öppna inifrån. Bilen startar men displayen är helt död, ingen varvräknare, tankmätare, hastighetsmätare mm. Vindrutetorkarna fungerar endast om jag håller upp spaken och vindrutetorkarna stannar där de är när man släpper spaken. Parkeringsljuset och helljuset fungerar men inte halvljuset (om jag minns rätt). Blinkers fungerar inte. Gasen är jätteseg och bilen varvar som sjutton när man ska köra iväg. Väl uppe i hastighet är den i princip som vanlig att köra.
Det är de problemen jag kommer ihåg nu, finns säkert fler.
Bilen återställs genom att lossa batterikabeln och då är allt som vanligt igen.

Kanske ska tillägga att den även har ett annat problem som kanske kan hänga ihop med det ovan. Någon/några gånger i månaden har jag problem med att den är seg att starta och får ett felmeddelande ”motorpestanda nedsatt” när den väl startar, men som försvinner när man kört i någon minut.

Några tips och idéer om vad det kan vara?

Senast redigerat av p_nilla (2 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Felkodsavläsning med en rejäl datormoj är väl den enda lösningen för att komma tillrätta med alla problemen..
Skulle vilja se den som kan gissa sig till felkällan..

Senast redigerat av axxet (2 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
3 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Vatten i CEM:en är min gissning...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang