Tjena! Förlänga flak på lätt lastbil vw lt31 utan att regga om?

Eleeb90
7 juni 2020 · 345 Inlägg

Hej! Jag undrar om jag kan typ förlänga flaket på typ vw  lt31 utan att regga om det.
Jag kom ju på en smart lösning (vet inte om det funkar).
Om man tillverkar en extra lång lem på typ 0.5 meter.
Sen fixar man på nått sätt så man kan sätta på och ta av den vid behov av längre last?.
Dock vet jag inte hur mycket det skulle tåla. Kan hända att man behöver lasta allt från lättare rör,balkar, stänger till bilar med lång hjulbas.
Kanske att man kan fästa lemmen i ramen på nått sätt.

Kort sagt en lastbil med kort flak som jag inte vill besikta om eller så. Men behöver lasta längre grejor på ibland. Om man på nått sätt kan undgå det. Genom att ”tillfälligt” förlänga flaket.
Som ett cykelställ fast mycket robustare haha wink

Sen kan man undra hur mycket får man ändra på ett flak utan att behöva bessa om det?
Eftersom det tex står flakets längd i reggbevis och på transportstyrelsen , så antar jag att även om man skulle ändra nån decimeter så skulle man behöva bessa om det.

Sen om någon skulle märka eller ens bry sig kan man ju undra haha smile

uhlin
7 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Kan man tillverka lemmar på en halv meter och fästa dem i ramen? Hahaha! Sorry.... Men kunde inte hålla mig. Antar du menar läm!

Men allvarligt då.

Om du gör en tillfällig förlängning av flaket tror jag inte du behöver regbesikta nåt. Däremot fast förlängning kräver regbesiktning.

Sen om nån tänker på en förlängning på halvmetern är inte säkert. Men om dom märker det lär det bli föreläggande.

Senast redigerat av uhlin (7 juni 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juni 2020 · 13 674 Inlägg

uhlin skrev:
Kan man tillverka lemmar på en halv meter och fästa dem i ramen? Hahaha! Sorry.... Men kunde inte hålla mig. Antar du menar läm!

Men allvarligt då.

Om du gör en tillfällig förlängning av flaket tror jag inte du behöver regbesikta nåt. Däremot fast förlängning kräver regbesiktning.

Sen om nån tänker på en förlängning på halvmetern är inte säkert. Men om dom märker det lär det bli föreläggande.

svårt att tro att dom märker 0.5meter om det är rätt gjort..  det skulle vara om det vorre så dåligt gjort att dom undrar hur någon kunde godkänna den från början.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
-jimmy
7 juni 2020 · 377 Inlägg

En redig lem på 50cm syns nog..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang