Märks skillnad med steg 1 optimering?

Avresto
20 juni 2020 · 202 Inlägg

Hej,

Tänkte höra om det är värt pengarna och om man märker någon större skillnad i t.ex. axet och bränsle förbrukningen med en optimering?

Blir det ännu bättre eller ingen skillnad med ett ersättningsfilter i luftboxen?

Förr var det vanligt att man skulle borra hål i boxen också men hur är det idag?

Firman som ska optimera bilen heter
skandinavisk motoroptimering

Bilen har original
160hk
350Nm

Efter optimering
200hk
420Nm

Janneutanb
20 juni 2020 · 7 267 Inlägg

Det är en ökning med 20% i effekt och vridmoment. Det märks definitivt!

Men jag räknar aldrig med någon skillnad i förbrukning, I bästa fall 5% skulle jag tippa på.

Du märker ingen skillnad på att byta till ett annat luftfilter sålänge ditt nuvarande inte är igensatt.

panda666
20 juni 2020 · 4 228 Inlägg

vad är det för bil? tyckte inte ja såg nått om vilken bil det gällde. 40hk skillnad är inget extremt men du kommer märka lite skillnad. kommer säkert bli lite piggare

Avresto
20 juni 2020 · 202 Inlägg

panda666 skrev:
vad är det för bil? tyckte inte ja såg nått om vilken bil det gällde. 40hk skillnad är inget extremt men du kommer märka lite skillnad. kommer säkert bli lite piggare

Det är en Opel Insignia 2.0CDTI
Diesel med 160hk

panda666
20 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Avresto skrev:

panda666 skrev:
vad är det för bil? tyckte inte ja såg nått om vilken bil det gällde. 40hk skillnad är inget extremt men du kommer märka lite skillnad. kommer säkert bli lite piggare

Det är en Opel Insignia 2.0CDTI
Diesel med 160hk

ok kollade runt lite och det verkar vara standard att få ut runt 40hk till med den bilen. kollar man på bsr tex så får man runt 190hk medans den firman du kollade på får du 200? vart finns dom`?

Avresto
20 juni 2020 · 202 Inlägg

panda666 skrev:

Avresto skrev:

panda666 skrev:
vad är det för bil? tyckte inte ja såg nått om vilken bil det gällde. 40hk skillnad är inget extremt men du kommer märka lite skillnad. kommer säkert bli lite piggare

Det är en Opel Insignia 2.0CDTI
Diesel med 160hk

ok kollade runt lite och det verkar vara standard att få ut runt 40hk till med den bilen. kollar man på bsr tex så får man runt 190hk medans den firman du kollade på får du 200? vart finns dom`?

Linköping

https://www.skandinaviskmotoroptimering … NYQAvD_BwE

panda666
20 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Avresto skrev:

panda666 skrev:

Avresto skrev:

Det är en Opel Insignia 2.0CDTI
Diesel med 160hk

ok kollade runt lite och det verkar vara standard att få ut runt 40hk till med den bilen. kollar man på bsr tex så får man runt 190hk medans den firman du kollade på får du 200? vart finns dom`?

Linköping

https://www.skandinaviskmotoroptimering … NYQAvD_BwE

ok låter bra. dom verkar ge lite garantier också, kolla med dom;)

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm- lägre bränsleförbrukning ska du inte räkna med..hela optimeringen går ju ut på att ge bilen mer effekt. Mer effekt kräver mer bränsle, men 40 kusar till borde ge roligare körning.

mvh/husse

MickeEng
20 juni 2020 · 475 Inlägg

Hallå!
Optimera min V60 T5:a hos Tuning Chip på St Eriksgatan blev +60hk och 100nm i vrid blev också rekommenderad att köra 98okt. Blev runt 310hk+ med 98okt. Kan säga att det märks jävlar vad den går bra. Har också haft lite koll på bränsle förbrukningen den ligger på 0,1-0,15l/mil lägre nu vid jämn landsvägsfart 90-110km/tim.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, en diesel beter sig inte så...finns hastigheter då man säkert kan komma under förbrukning.. på grund av bättre vrid...men det normala är att den inte blir snålare. En Volvo T5,a är ju en bil som drar gigantiska mängder bränsle o har fullt upp att hålla ihop med orginaleffekt... den lär ju inte gå billigare med trim. Du har nog bara hittat en specifik hastighet då den gamla 5,an går hyfsat snålt med Volvosiffror mätt. O motorn kommer säja upp sig, det är bara en tidsfråga..

mvh/husse

panda666
20 juni 2020 · 4 228 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en diesel beter sig inte så...finns hastigheter då man säkert kan komma under förbrukning.. på grund av bättre vrid...men det normala är att den inte blir snålare. En Volvo T5,a är ju en bil som drar gigantiska mängder bränsle o har fullt upp att hålla ihop med orginaleffekt... den lär ju inte gå billigare med trim. Du har nog bara hittat en specifik hastighet då den gamla 5,an går hyfsat snålt med Volvosiffror mätt. O motorn kommer säja upp sig, det är bara en tidsfråga..

mvh/husse

så länge man kör lugnt o fint o inte trimmar ihjäl så borde de funka bra. man har extra effekten ifall man ska köra om nån eller för att busa lite ibland. man ska inte sitta o börna vid varena rödlyse. Sen kan bilen bli lite snålare kanske ifall den inte behöver kämpa lika mycket men man ska inte förvänta sig att den blir jättesnål. med samma körning som förr kan det bli lite snålare.

Avresto
20 juni 2020 · 202 Inlägg

Men åter till frågan är det värt ca 5000kr?

Jag har ju bilen alldagligt t.ex. dra släp osv med

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Avresto skrev:
Men åter till frågan är det värt ca 5000kr?

Jag har ju bilen alldagligt t.ex. dra släp osv med

Svaret är att bara du själv kan bedöma om det är värt det. Vissa lägger på fälgar för 20k o bilen blir stenhård med dessa cykelhjul o ser bara töntigt ut på en Volvo om du frågar mig.- men snorungar med Volvo o pappa betalar gillar detta. Du får ju lite mer kräm..sen om det är värt det?? Ja jämfört med Fälgtrim skulle ja säja mjo.. du får ju nåt för pengarna iallafall..

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 juni 2020)

zzr9409209
20 juni 2020 · 716 Inlägg

Husseman,har du något emot Volvo??
Tycker att det låter så!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2020 · 13 673 Inlägg

har en 90hk polo diesel 2010.   kör steg1 på den och skillnaden är enorm... från att vara icke körbar till körbar      ger 135hk 310nm    mot 90hk 230nm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
20 juni 2020 · 7 218 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Husseman,har du något emot Volvo??
Tycker att det låter så!

Det är sunt förnuft att ha något emot Volvo.

Om det är värt det eller ej kan bara du bedöma, jag hade aldrig gjort det på den. Oavsett så kommer du tveklöst märka skillnad, 40hk är mer än vad man tror

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
20 juni 2020 · 2 183 Inlägg

Den ev. bränslebesparingen man får ut är mestadels för att man just har den där extra kraften, så bilen inte behöver jobba fullt lika hårt som den behövde innan effektökningen.
Det beror visserligen på hur effektkurvan blir efter effektökningen.. Om kurvan är snudd på identisk på lägre "normal-körnings-varv" och all extra effekt enbart ligger i dom högre registren så sparar man nog inte många milliliter bränsle vid normal körning.

Sen beror det ju även på hur pass kass orginalprogramvaran är, men dom flesta lambda-styrda bilar har rätt hyffsad optimering från fabrik när det gäller förbrukningen.

Hurvida eftermarknadsoptimering är värt det eller ej är upp till en själv. Skillnad blir det för det mesta iaf, dock inte alltid på just bränsleförbrukningen.

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Husseman,har du något emot Volvo??
Tycker att det låter så!

hehe, nja inte mitt val om ja måste välja 200 bilar som funkar. Facklan 850- dödade det förtroende jag hade för Volvo...o dagens kinavolvo skulle ja inte rekommendera till nån.  Men gillar dom lite pga. att de är bra för oss bilverkstäder. De ligger väl som franska bilar nu, va gäller kvalitet(eller snarare avsaknad av kvalitet). 

mvh/husse

panda666
20 juni 2020 · 4 228 Inlägg

husseman skrev:

zzr9409209 skrev:
Husseman,har du något emot Volvo??
Tycker att det låter så!

hehe, nja inte mitt val om ja måste välja 200 bilar som funkar. Facklan 850- dödade det förtroende jag hade för Volvo...o dagens kinavolvo skulle ja inte rekommendera till nån.  Men gillar dom lite pga. att de är bra för oss bilverkstäder. De ligger väl som franska bilar nu, va gäller kvalitet(eller snarare avsaknad av kvalitet). 

mvh/husse

va ja vet på mina runt 6 år på jobbet har ja typ aldrig sett nå strulande volvo, däremot franska, tyska bilar massor. speciellt vw nästan varje dag med problem. senaste volvo bilarna är faktiskt jäkligt snygga speciellt v90. smaken är som baken också.

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe- mjo smaken e´som baken. En v90 i backspegeln betyder snutvarning för mig. Bara dom som kan skvätta med skattemedel på en kinavolvo. men helt klart smidigaste bilen att facetrimma..en buckla lyfter flipperspelet..

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang