Märks skillnad med steg 1 optimering?

Janneutanb
21 juni 2020 · 7 271 Inlägg

Avresto skrev:
Men åter till frågan är det värt ca 5000kr?

Jag har ju bilen alldagligt t.ex. dra släp osv med

Det finns sällan någon som är så prisvärt som steg 1 på en bil med turbo.
Vill du ha mer effekt kommer du inte komma undan billigare, möjligtvis om du hittar ett annat företag som ger samma sak för lägre pris då.

MickeEng
21 juni 2020 · 476 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en diesel beter sig inte så...finns hastigheter då man säkert kan komma under förbrukning.. på grund av bättre vrid...men det normala är att den inte blir snålare. En Volvo T5,a är ju en bil som drar gigantiska mängder bränsle o har fullt upp att hålla ihop med orginaleffekt... den lär ju inte gå billigare med trim. Du har nog bara hittat en specifik hastighet då den gamla 5,an går hyfsat snålt med Volvosiffror mätt. O motorn kommer säja upp sig, det är bara en tidsfråga..

mvh/husse

Jag har 2.0l fyra i min bil. Åkte senast till Oxelösund midsommarafton med tre vuxna i bilen med farthållare i låg på 0.55 på plan väg i motorvägsfart lite mer uppför 0.10 nerför är inte den som gasar i onödan. Bilen har gått 5700mil v60 2011 tror inte det är en tid fråga innan motor säger upp sig. Bara skönt att ha lite att sätta i mot  vid rödljusen. Värt var ända krona eftersom bilar är mitt intresse.

Senast redigerat av MickeEng (21 juni 2020)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2020 · 10 275 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Husseman,har du något emot Volvo??
Tycker att det låter så!

Lägg ingen energi på det. Det finns alltid dom som ska provocera och tramsa. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2020 · 13 729 Inlägg

gemini78 skrev:
Bilen blir nog mkt mer körbar med mer effekt, det jag märkte var att på min gamla Mercedes 220cdi automat 150hk original så ändrades även hur den växlade, mkt mer kraft vid omkörning. Inte alls så man var tvungen att trampa gasen i botten för att den skulle gå ner i växlarna och dra iväg utan den hade helt enkelt mkt mer kraft att dra iväg även när man bara trampade till lite på gasen. Och den drog även lite mindre diesel.

många gånger ökar dom känsligheten på gasen för att det ska kännas bättre men sen ökar ju laddtrycket en del och det gör ju underverk för att orken ska infinna sig när man behöver den..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dr_snuggels
1 december 2021 · 3 517 Inlägg

Growe skrev:
har en 90hk polo diesel 2010.   kör steg1 på den och skillnaden är enorm... från att vara icke körbar till körbar      ger 135hk 310nm    mot 90hk 230nm

Var lämna du in den å chippa
Mvh Peter

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
candyweiss
1 december 2021 · 875 Inlägg

Som redan konstaterats, bilen blir mycket trevligare och behagligare att köra, men bränsleförbrukningen blir inte lägre i en personbil. Däremot i en stor dieselmotor, där blir det riktigt lönsamt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2021 · 13 729 Inlägg

Dr_snuggels skrev:

Growe skrev:
har en 90hk polo diesel 2010.   kör steg1 på den och skillnaden är enorm... från att vara icke körbar till körbar      ger 135hk 310nm    mot 90hk 230nm

Var lämna du in den å chippa
Mvh Peter

biloptimering i sverige..   det är en polare som har firman så valet var lätt..

har ju åkt med massor av bilar som han chippat så vet ju att det alltid blir bra..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang