Smartaste köpet?

Rexel
26 juni 2020 · 61 Inlägg

Jag går i tankar om att byta bil men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. En del av mig vill ha en bekväm bil med bekväma finesser, dvs en lite nyare bil som då såklart också kostar en slant mer. Den motsatta delen av mig vill ha en bil som är så billig som möjligt, en bil man kan casha rakt av utan att behöva dras med ett tråkigt billån som tickar trista pengar varje månad.

Pendlar ca 10 mil motorväg per dag till och från jobb, har idag en bilkostnad ut på strax över 4000 kr i månaden i rena pengar (värdeminskning osv ej inräknat). Om jag vill slippa billån och casha den "nya" bilen så är det en bil i 30-40'000 kr klassen som är aktuell. Frågan är bara hur mycket bil får man egentligen för 30-40'000? Vill ha en pålitlig bil som man inte behöver ränna med till verkstaden stup i kvarten, en riktig slitvarg som bara går och går sas utan större åthävor.

Att köpa en nyare och dyrare bil är ju på inget sätt någon garanti för att slippa trista extrakostnader. Sambon har en Volvo från 2015 med allt lull-lull man kan få i princip och problemen har avlöst varandra med jämna mellanrum sen start.

Om jag vill ha en riktigt bra bil för 30-40'000 kr med kraven att den är driftsäker och automatväxlad, vad ska jag kolla efter och vad ska jag absolut undvika?

uhlin
26 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Rexel skrev:
Jag går i tankar om att byta bil men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. En del av mig vill ha en bekväm bil med bekväma finesser, dvs en lite nyare bil som då såklart också kostar en slant mer. Den motsatta delen av mig vill ha en bil som är så billig som möjligt, en bil man kan casha rakt av utan att behöva dras med ett tråkigt billån som tickar trista pengar varje månad.

Pendlar ca 10 mil motorväg per dag till och från jobb, har idag en bilkostnad ut på strax över 4000 kr i månaden i rena pengar (värdeminskning osv ej inräknat). Om jag vill slippa billån och casha den "nya" bilen så är det en bil i 30-40'000 kr klassen som är aktuell. Frågan är bara hur mycket bil får man egentligen för 30-40'000? Vill ha en pålitlig bil som man inte behöver ränna med till verkstaden stup i kvarten, en riktig slitvarg som bara går och går sas utan större åthävor.

Att köpa en nyare och dyrare bil är ju på inget sätt någon garanti för att slippa trista extrakostnader. Sambon har en Volvo från 2015 med allt lull-lull man kan få i princip och problemen har avlöst varandra med jämna mellanrum sen start.

Om jag vill ha en riktigt bra bil för 30-40'000 kr med kraven att den är driftsäker och automatväxlad, vad ska jag kolla efter och vad ska jag absolut undvika?

Skulle satsa på en japanare av valfri sort. De bara går och går och går...... Driftsäkrare bil får du inte.

Senast redigerat av uhlin (26 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 juni 2020 · 4 917 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle satsa på en japanare av valfri sort. De bara går och går och går...... Driftsäkrare bil får du inte.

Amen..smile
Eftersom jag själv har en sedan 2004..
Skulle det sen komma en rostflaga, så blir den inte gammal, eftersom jag jagar dom med blåslampa..smile

Senast redigerat av axxet (26 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Presidento Of World
26 juni 2020 · 3 306 Inlägg

Det du söker är en Toyota Prius. Billig i drift krånglar typ aldrig och automat som stqndard. Inte den snyggaste bilen och inte sportig heller men vill man slippa lägga 2 månaderslöner på en faktura så är det bilen du söker.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
26 juni 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Honda eller Toyota!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2020 · 17 376 Inlägg

Presidento skrev:
Det du söker är en Toyota Prius. Billig i drift krånglar typ aldrig och automat som stqndard. Inte den snyggaste bilen och inte sportig heller men vill man slippa lägga 2 månaderslöner på en faktura så är det bilen du söker.

Visst är det så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rexel
28 juni 2020 · 61 Inlägg

Hur ser ni på en Saab från 2005-2008? Är det något att ha? Många säger att det är mycket bil för pengarna, andra säger att man ska låta bli.

torsen
28 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Rexel skrev:
Hur ser ni på en Saab från 2005-2008? Är det något att ha? Många säger att det är mycket bil för pengarna, andra säger att man ska låta bli.

Nej, nej, nej - inte för allt smör i Småland en SAAB!!!!!!
Då kan du hellre köpa en Lada Niva!(Och snabbt bli autodidakt bilmekaniker)
Rådet även från mig är: Honda, Toyota, Suzuki eller Mazda!
Titta inte ens på en europeisk bil!
Även senare KIA och Huyndai kan komma i fråga - men din budget rymmer inte hyfsads Koreaner.

Rexel
28 juni 2020 · 61 Inlägg

torsen skrev:

Rexel skrev:
Hur ser ni på en Saab från 2005-2008? Är det något att ha? Många säger att det är mycket bil för pengarna, andra säger att man ska låta bli.

Nej, nej, nej - inte för allt smör i Småland en SAAB!!!!!!
Då kan du hellre köpa en Lada Niva!(Och snabbt bli autodidakt bilmekaniker)
Rådet även från mig är: Honda, Toyota, Suzuki eller Mazda!
Titta inte ens på en europeisk bil!
Även senare KIA och Huyndai kan komma i fråga - men din budget rymmer inte hyfsads Koreaner.

Okej. Saab verkar vara en vattendelare, antingen älskar man dom eller hatar dom.

Hur är det med Honda CR-V från 05-06? Många snackar bra om dom. Inte den absolut billigaste bilen rent driftmässigt men verkar pålitliga. Slipper man ett lån på bilen så blir det oavsett vad billigare även om bilen skulle vara lite dyrare i drift.

torsen
28 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Rexel skrev:

torsen skrev:

Rexel skrev:
Hur ser ni på en Saab från 2005-2008? Är det något att ha? Många säger att det är mycket bil för pengarna, andra säger att man ska låta bli.

Nej, nej, nej - inte för allt smör i Småland en SAAB!!!!!!
Då kan du hellre köpa en Lada Niva!(Och snabbt bli autodidakt bilmekaniker)
Rådet även från mig är: Honda, Toyota, Suzuki eller Mazda!
Titta inte ens på en europeisk bil!
Även senare KIA och Huyndai kan komma i fråga - men din budget rymmer inte hyfsade Koreaner.

Okej. Saab verkar vara en vattendelare, antingen älskar man dom eller hatar dom.

Hur är det med Honda CR-V från 05-06? Många snackar bra om dom. Inte den absolut billigaste bilen rent driftmässigt men verkar pålitliga. Slipper man ett lån på bilen så blir det oavsett vad billigare även om bilen skulle vara lite dyrare i drift.

Den kan du slå till på, CR-V:n alltså.
Skottsäker drivlina(motor, växellåda och drivaxlar).
Även hjulupphängningar är väldimensionerade.
Men det kan finnas vanvårdade (rostiga) exemplar.
Inte för inte är Honda CR-V världens mest sålda högbyggda kombibil(även kallad SUV i folkmun).
Har själv en CR-V på 5:te året. Bakrutetorkarens gummiblad behöver bytas. Enda defekt på snart 5 år.
(men det beror på att hustrun startade fastfrusen bakrutetorkare = inte bilens fel)
Inte världens bästa fyrhjulsdrift, men den är inte sämre än européernas dito = ett visst stöd vintertid.

nitrousblu3_rs
28 juni 2020 · 262 Inlägg

Presidento skrev:
Det du söker är en Toyota Prius. Billig i drift krånglar typ aldrig och automat som stqndard. Inte den snyggaste bilen och inte sportig heller men vill man slippa lägga 2 månaderslöner på en faktura så är det bilen du söker.

Är dem verkligen så driftsäkra? Syrran har en 2009 som då hade rullat cirka 19k mil när verkstaden (Toyota) behövde byta ut hybridbatteriet efter att bilen dött och vägrat starta. Kostnad ~40k.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juni 2020 · 17 376 Inlägg

Halvkul att titta på bil. Var och titta på en burk för 20k idag. (Ungarna tar körkort så en liten och säker motorsvag manuell bil som de kan fräsa runt i ska det vara) För det priset kräver jag att bilen är i princip felfri. Och det går! Några parkeringsuppslag kan jag acceptera. Hittade en "på vägen" som vi passerade idag. Enligt säljaren var det lte rost ovanför nummerplåten. Jaja, ok då. Det går ju att lacka om även för mig som är Novis när det gäller den saken.

MEN!
Bucklig bakskärm.
Lite "knagglig" växellåda. Var inte silkeslent att lägga i 2:an om man säger så...
Diverse rostrosor på skärmar osv.
AC:n kylde som en gud förvisso.
Det som störde mig mest var tom kylvätskebehållare och brunfärgad gröt i oljelocket.

Nästa objekt är en Audi A3 Sportback 1.6 Manuell från 2006. Trots min tveksamhet mot VAG-bilar. Men Ac funkar och den är billig. Frågan är när kamremmen byttes? Det lär visa sig. Vi känner säljaren privat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
28 juni 2020 · 4 228 Inlägg

volvo s60, grymt bekväm och du kommer att tacka mig när du kör så många mil. helt underbar bil som inte strular så jävligt, går att styla,sänka, fixa till hur jävla sportig som helst.   vill du uppa lite din budget till närmare 65-70 så kan ja rekommendera lexus is, väldigt bra kvalite och utrustning för pengarna.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/90409500

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/86882387

https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/88820069


skulle länka en ford mondeo sedan med st220 motorn v6an med runt 225hk men finns inga sedaner just nu i hela sverige, finns kombi iaf. typ den enda forden ja kan rekommendera eftersom farsans vägrar dö efter typ 7 år av ägande. inget annat än slitdelar har han bytt. länkar inga tråkiga bilar denna gång pga det räcker tycker ja med prius hit och prius ditt^^ visst japanerna håller bra men aningen lite för upphöjda i himlen tycker ja, dom pajar också och strular då o då så helt odödliga är dom inte. jämför man lexus tex mot valfri bmw kan jag förstå men vi ska inte överdriva heller. ingen kommer komma undan slitdelar så kan rekommendera dessa bilar jag har länkat av egen erfarenhet. och nej absolut ingen saab, verkar som i min vänkrets så är det bara hardcore fans som absolut måste ha saab.

Rexel
28 juni 2020 · 61 Inlägg

Tack för förslagen! Just nu är jag lite sugen på en Honda CR-V av den äldre modellen med reservhjul bak. Bor på landet och även om min nuvarande bil klarat vintervägar fint så hade det ändå känts bra med något som kan hugga i när plogvallarna blir höga eller det börjar glida. Behöver också ha plats med en hund av något större modell så en sedan känns inte superaktuellt trots allt.

Brådhis * Voff voff *
28 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Rexel skrev:
Okej. Saab verkar vara en vattendelare, antingen älskar man dom eller hatar dom.

Jag tror att det som med så mycket annat, i synnerhet på nätet, bottnar i hur mycket förutfattade meningar man har... wink

Att säga SAAB är skit men tex Mazda är bra, är ett diffust och bekvämt sätt att uttrycka sig. Men tyvärr också direkt felaktigt då det finns olika modeller av Mazda som är både bra och dåliga, precis som det finns olika modeller av SAAB, där vissa är bättre och vissa är sämre...

Så, man får sålla bland tipsen och bilda sig en egen uppfattning och försöka att inte fastna i vad forumsfolket skriker högst om. Det finns några flitiga här som har en väldigt fast uppfattning om bilar, ibland enbart generellt utifrån världsdel eller land och ibland utifrån märket som sådant. wink

Lada Niva är förresten är en bra bil. Jag köpte in en sådan som servicebil på ett tidigare jobb. 15000 mil och 10-15 år gammal vid köpet. Gick och gick utan problem i ur och skur. big_smile

Senast redigerat av Brådhis (28 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2020 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

Rexel skrev:
Okej. Saab verkar vara en vattendelare, antingen älskar man dom eller hatar dom.

Jag tror att det som med så mycket annat, i synnerhet på nätet, bottnar i hur mycket förutfattade meningar man har... wink

Att säga SAAB är skit men tex Mazda är bra, är ett diffust och bekvämt sätt att uttrycka sig. Men tyvärr också direkt felaktigt då det finns olika modeller av Mazda som är både bra och dåliga, precis som det finns olika modeller av SAAB, där vissa är bättre och vissa är sämre...

Så, man får sålla bland tipsen och bilda sig en egen uppfattning och försöka att inte fastna i vad forumsfolket skriker högst om. Det finns några flitiga här som har en väldigt fast uppfattning om bilar, ibland enbart generellt utifrån världsdel eller land och ibland utifrån märket som sådant. wink

Lada Niva är förresten är en bra bil. Jag köpte in en sådan som servicebil på ett tidigare jobb. 15000 mil och 10-15 år gammal vid köpet. Gick och gick utan problem i ur och skur. big_smile

går att köpa en sprillans Niva..  helt ärligt så tror jag det är mer än ett bra köp..

man slipper allt dynga som moderna bilar har bara för att det är fränt men ingen behöver och man slipper oroa sig för bilen när den är 15-20år gammal eftersom den inte har allt modernt trams som fungerar till dagen garantin går ut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
29 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Rexel skrev:
Okej. Saab verkar vara en vattendelare, antingen älskar man dom eller hatar dom.

Jag tror att det som med så mycket annat, i synnerhet på nätet, bottnar i hur mycket förutfattade meningar man har... wink

Att säga SAAB är skit men tex Mazda är bra, är ett diffust och bekvämt sätt att uttrycka sig. Men tyvärr också direkt felaktigt då det finns olika modeller av Mazda som är både bra och dåliga, precis som det finns olika modeller av SAAB, där vissa är bättre och vissa är sämre...

Så, man får sålla bland tipsen och bilda sig en egen uppfattning och försöka att inte fastna i vad forumsfolket skriker högst om. Det finns några flitiga här som har en väldigt fast uppfattning om bilar, ibland enbart generellt utifrån världsdel eller land och ibland utifrån märket som sådant. wink

Lada Niva är förresten är en bra bil. Jag köpte in en sådan som servicebil på ett tidigare jobb. 15000 mil och 10-15 år gammal vid köpet. Gick och gick utan problem i ur och skur. big_smile

går att köpa en sprillans Niva..  helt ärligt så tror jag det är mer än ett bra köp..

man slipper allt dynga som moderna bilar har bara för att det är fränt men ingen behöver och man slipper oroa sig för bilen när den är 15-20år gammal eftersom den inte har allt modernt trams som fungerar till dagen garantin går ut

Har du själv ägt någon Niva?
Det har jag!
3(tre) år.
2121 M 2011.
Drygt 2 år vid inköp och inte fullt 3.000 mil på mätaren.
Kostade cirka 135:- milen.
Högsta milkostnad jag upplevt.

Men den har bland marknadens bästa 4x4-system, vilket förlåter en hel del.

Rexel
30 juni 2020 · 61 Inlägg

Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2020 · 13 669 Inlägg

Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rexel
30 juni 2020 · 61 Inlägg

Growe skrev:

Rexel skrev:
Vågar man sig på att köpa en Toyota hybrid som gått närmare 20k? Hör lite blandade bud ang just hybridmotorer och att man ska passa sig lite extra jämfört med en ren bensin/diesel motor.

motorn ska du nog inte oroa dig för..  batterierna är väll det som är svagheten.. men nog snare åldern på dom än milen som man ska oroa sig för..   räkna med max 10års livslängd på batterierna..

Okej då får mn nog hoppa den. Om bilen är sju år redan så lär man se fram emot ett batteribyte för halva bilens värde inom en 5-årsperiod. Känns inte så motiverande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang