Kopplingsproblem volvo v70 2,4D 2010

Macic
27 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej

Jag har problem med att kopplingen inte åker hela vägen upp på min volvo v70 2,4d årsmodell 2010.
Pumpar man några gånger åker den hela vägen upp 2-5 gånger max...
Lämnade in den på bromsvätske byte och då fungerade den som den skulle 1 vecka ungefär.
Lock och nippel till bromsvätskan är åtdragna men finns de några slangar eller dylikt som kan behöva bytas för att hålla trycket?
Den läcker absolut ingen bromsvätska alls, behållaren är full.
Det var mycket värre i vintras än vad de är nu på sommaren, på vintern fick man pumpa för att över huvud taget kunna lägga i en växel.
Någon som vet om det är ett vanligt fel på 2,4d?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det låter som ett kopplingscylinderbyte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
27 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Jag skulle börja med att lufta kopplingen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
27 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, lufta kopplingen e´en bra start.Sen ta bort gummit o kika om huvudkopplingscylinder ser blöt ut är nästa steg. Sen kommer slavcylindern som gärna pajar o läcker på V70. Fast brukar bli lite blött mellan låda o motor då. Den e´skitskoj att byta(ironi).

mvh/husse

Japroo
27 januari 2021 · 2 Inlägg

Hej!
Fick du nån ordning på den koppling? Jag har en exakt likadan motor, och upplever det som du upplevt. Jag har bytt huvudcylinder 2 gånger, då jag trott att detta skulle hjälpa. Första gången själv och andra gången på verkstad...(Litade inte riktigt på den jag köpt samt mina egna "meckar-skills".
Jag har luftat den kanske 8 gånger under loppet av 400 mil, och samtliga gånger blir det bättre, men efter sa 50 mil så är vi tillbaka på samma symptom. Bromsvätskan minskar inte i behållaren, inte som man kan se iaf, men den tar in luft lik förbannat.
Symptomen är precis som du beskriver. Efter ca 20 mil märker man en svampighet, efter ytterliggare 10 mil får man hjälpa pedalen upp efter den varit nertryckt då den stannar halvvägs. Därefter blir den bara värre och värre. Jag upplever inte att den tappar speciellt mycket tryck över natten när den står still och motorn är av. Däremot om man, som jag gör, kör med farthållaren intryckt på 120 i ca 40 minuter, motorvarv ca 1800-2000, så kommer det tillbaka.
Vid alla dessa tillfällen så går det att "pumpa" upp tryck i kopplingen igen. Dock håller trycket sämre och sämre ju längre tiden/milen går.
När jag kopplar till en "brakebooster" och luftar så kommer alltid luften ut först när jag vrider på luftnippeln, sen kommer klar och ren bromsvätska, utan några större mängder luftbubblor.
Min fråga är således: Vart kommer luften in i systemet? Någon som varit med om detta som kan förklara?

Med hopp om utförliga svar.
Jon E

Japroo
1 februari 2021 · 2 Inlägg

amazonsimme skrev:
Luft tar sig in genom skarvarna på plastvinkeln med luftnippeln på..
Eftersom huvudcylindern är bytt så är det bara ett alternativ kvar.

Kommer inte åt att byta bara vinkeln där luftningen sitter, utan det blir att ta ner lådan och byta slavcylinder/manövercylinder samt just denna skarv (Som är ersatta till en ny bättre modell)
och tillhörande oringar.

Har lämnat in den idag för kopplingsbyte och han som ska utföra det sa att han skulle byta den "vinkeln" också. Det som förbryllar mig är ju att det är ganska bra tryck i en fungerande koppling, i cylindrar, slangar och rör,  och om det kommer in luft borde det ju också rimligen läcka ut bromsvätska där luften kommer in. Men upplever ingen åtgång av bromsvätska alls. Nåväl, jag återkommer om ett par dar när den är klar...

Tobbson83a
19 oktober 2021 · 2 Inlägg

Hej du återkom aldrig med något svar på vad det var? Har exakt samma problem med min Volvo smile så vore tacksam över ett svar 🙏

Tobbson83a
24 oktober 2021 · 2 Inlägg

Japroo skrev:

amazonsimme skrev:
Luft tar sig in genom skarvarna på plastvinkeln med luftnippeln på..
Eftersom huvudcylindern är bytt så är det bara ett alternativ kvar.

Kommer inte åt att byta bara vinkeln där luftningen sitter, utan det blir att ta ner lådan och byta slavcylinder/manövercylinder samt just denna skarv (Som är ersatta till en ny bättre modell)
och tillhörande oringar.

Har lämnat in den idag för kopplingsbyte och han som ska utföra det sa att han skulle byta den "vinkeln" också. Det som förbryllar mig är ju att det är ganska bra tryck i en fungerande koppling, i cylindrar, slangar och rör,  och om det kommer in luft borde det ju också rimligen läcka ut bromsvätska där luften kommer in. Men upplever ingen åtgång av bromsvätska alls. Nåväl, jag återkommer om ett par dar när den är klar...

hur blev det med detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang