Råd inför eventuellt bilbyte.

Kimpan90
27 juni 2020 · 78 Inlägg

Hej!

Jag äger just nu en Volvo s40 2005 automat. Det är min första bil och den är helt okej, schysst att köra och har i princip aldrig krånglat. Fattas en del saker som jag hade velat ha, så som aux/bluetooth, backkamera och minne på sätet.
När jag pendlade 1-3 dagar i veckan som var mest motorväg så var det inga problem, den drar omkring 9L/100km vilket är en del, men inte överdrivet.

Nu kommer både jag och sambon få arbeten som betyder 5 dagar i veckan stadstrafik (cirka 1-2 mil om dagen stadstrafik). Då dricker bilen som fan... närmare 15-16L/100km.

Samtidigt är skatten ganska hög (2500kr) och bilen börjar nå en ålder där en del kommer behövas bytas (kamrem om cirka 5 tusen mil osv).

----

Det skulle egentligen varit optimalt med en elbil, men då vi bor i lägenheter utan möjlighet att ladda är det uteslutet.

Vi har dock kollat omkring lite på Prius och Ioniq. https://www.blocket.se/annons/halland/h … e/90400945 är t.ex en av annonserna som intresserat oss.
Ioniqen verkar vara mer bang for the buck då den har saker så som Apple Carplay / Android Auto.

Vi föredrar att betala mellan 100-150tkr och behålla bilen i ett antal år.

Vad föreslår ni?

Senast redigerat av Kimpan90 (27 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Enbart FÄRGEN på den trevliga bilen gör en riktigt exsalterad..
När jag köpte min kärra för bortåt 15 år sen så hade jag velat ha den färgen, men tyvärr bidde det inte så, utan det blev vitt..sad
Slå till för 17, vad har ni att förlora förutom slantarna..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Kimpan90
29 juni 2020 · 78 Inlägg

axxet skrev:
Enbart FÄRGEN på den trevliga bilen gör en riktigt exsalterad..
När jag köpte min kärra för bortåt 15 år sen så hade jag velat ha den färgen, men tyvärr bidde det inte så, utan det blev vitt..sad
Slå till för 17, vad har ni att förlora förutom slantarna..smile

Kan hålla med om färgen. Vitt och svart börjar bli lite tråkigt.
Vad anser du om priset?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2020 · 17 478 Inlägg

Jag jobbar med just Hyundai så är väl lite skadad. Och jävig i sammanhanget.
Ioniq delar bottenplattan med sin syster KIA Niro. I mitt tycke är Ioniq den trevligare bilen av dessa två. Den drar dessutom mindre i verkligheten. Bensinmotorn är inget under av smidighet.

I en Prius (Jodå, vi har en Prius med) hör/känner man inte när bensinmotorn startar och puttar på. Hyundaien vaknar väldigt abrupt och varvar till lite först. Men det är helt olika motorkonstruktioner. Priusen har en Atkinson-motor. Googla det.

Fördelen mot prius är att det sitter en 6-växlad automat i den. Den växlar som vilken bil som helst alltså. Prius har en steglös CVT-låda som förvisso är helt skottsäker men gör att maskin ylar plågat under kraftigt gaspådrag. Huruvida Hyundaiens låda håller ihop vet vi inte ännu. De är för nya. Men inte varit med om någon som krånglar ännu. Faktum är att jag inte har haft en enda Ioniq som har bråkat. Däremot så är deras originalmonterade startbatterier inte så bra ibland. Den tål inte att stå still i 2 veckor på en flygplatsparkering... Då krävs starthjälp, eller att man lyfter av minuspolen från batteriet innan avfärd.

Bakåtsikten är usel. Jag brukar backa in bilar på parkeringen hemma men inte Ioniq. Det är väl det enda negativa så långt.

Prius är kraftigt överprisad. Hyndan är det smartare alternativet. Dessutom är Hyundai väldigt mån om att ha ett bra rykte i Sverige så skulle den krångla så löser de detta snabbt och lätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
29 juni 2020 · 78 Inlägg

Vi test körde den.

Fick ett extremt lågt inbytesvärde men tänkte ändå, fuck it.. och köpa den :p Electric Blue är en riktigt jävla snygg färg asså

Skön att köra men lite besviken att det var den lägre trim nivån utan minne på förarstolen eller helt digital display etc Men överlag nöjd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang