Peugeot expert 1.6 diesel anti pollution failure

Monomannen
28 juni 2020 · 12 Inlägg

På väg hem från kusten igår började bilen låta sim en traktor (eller som att köra utan ljudämpare) och meddelandet antipollution failure dök upp. Försökte köra en bit till så jag kunde komma av motorvägen men efter några meter hosta den till och dog. Det gick att starta den och smyga till nästa avfart.
Det låter som ett stort läckage på avgasystemet men går ej att känna eller se vart.
Ljudet kommer lite mer från sidan på motorn.
Den är även orkeslös.

Vad kan ha pajjat nu?
Den startar men går ej att köra och oljudet kvarstår.

Utmarks-Loke
28 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Läckaget borde ju vara före turbon då, om du inte har någon kraft. Men om du inte ens kan se läckaget, hur skall du då komma åt att laga det? Lämna in bilen så berättar verkstaden för dig var det läcker

Monomannen
28 juni 2020 · 12 Inlägg

Efter en massiv insats så hittade vi egr ventilen på insidan av motorn på sämsta tänkbara ställe. Det har fart ur en frostpluggs-liknande sak från botten på egr ventilen. Där kommer både ljud och läckaget. Förstår inte varför bilen dog för det men där är ju ursprungsfelet.

Återkommer när jag köpt ny ventil och uppdaterar.

Achilion
28 juni 2020 · 5 Inlägg

Exakt samma sak hände mig med min gamla Peugeot. Minns inte vad felet var, men det var billigt åtgärdat på en Peugot verkstad. Kostade omkring 600 kr eller så. Inte alls farligt.

Monomannen
29 juni 2020 · 12 Inlägg

Har nu bytt egr ventil och bilen startade men ville inte varva. Ryckte batterikontakten 10min och då gick bilen bra några hundra meter tills jag vände tillbaka för att städa garage. Efter städning skulle jag testa lite längre och kom 400m när ”anti pollution failure” kom igen med lysande motorlampa och bilen gick bara köra på låga varv.

Måste man in i datorn vid egr byte och nollställa eller programmera om?

Som sagt en 1.6 liters diesel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juni 2020 · 13 669 Inlägg

kan vara så enkelt..   vissa bilar kräver det vissa bilar bryr sig inte..

men lättast är att läsa felkoderna och sen fundera över ditt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Monomannen
1 juli 2020 · 12 Inlägg

Uppdatering.

Mekonomen läste felkoder och programmerade in nya egr ventilen.
Vid provkörning dök nya koder upp. P0087 och p1113 och de betydde lågt bränsletryck. Jag bogsera hem biljäkel då dom va fullbokade och bytte bränslefilter.

Vid testkörning gick den fint 1km sen började den rycka för att sedan dö. Den startar nån sekund men smattrar till och dör. Ingen motorlampa eller text i displayen.

Imorgon åker jag och köper biltemas obd2 läsare (borde väl åtminstone ge mej felkoderna)

Nån som har en teori?

Monomannen
17 juli 2020 · 12 Inlägg

Skriver lösningen på mitt fel.
När botten på egr ventilen hade blåst ur så blåste varma avgaser ner på bränsletryckgivaren som sitter precis under. Kontaktstycket hade smällt så bilen fick inga signaler från givare. Ny kontakt och ny givare så går bilen fint igen 👍

husseman
18 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja en riktig skitbil...men tänkte mest på att du inte skulle lägga kulor på Feltemas OBD grejer.
De e´nästan i klass med ELM(finns på wish för 30:-)  Kan klara nåt mer, men är leksaker.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang