Ford Focus, årsmodell 2009, hackar och dör pga bränslefilter

Solkatten
28 juni 2020 · 3 Inlägg

Hej!
Vill bara klargöra att jag inte alls är bilkunnig, men såhär står det till (ursäkta för långt inlägg):

Min Ford Focus som går på diesel, blev kass för första gången för ca 1,5 år sedan. Hade tankat och gasar på ut på landsvägen, hela bilen hackar, typ alla varningslampor börjar lysa och bilen dör. Slår av och på tändningen och bilen går igång igen. Kör ca 30 min till och stannar till i 10 min för att vill kontrollera igen, samma sak händer igen. Kör dit jag ska och kör hem senare, och bilen dör på motorvägen när jag gasar på. Lämnar in den på verkstad, dem hittar inga egentliga fel men byter bränslefiltret. Bilen fungerar bra efter detta.

Efter detta används bilen ej supermycket, kan gå några veckor mellan körningarna. Ett år efter, ca i februari/mars i år så händer samma igen. Denna gången tar sig min pappa sig an problemet och letar efter felkoder samt byter bränslefilter igen. Detta efter han sökt online samt hört med vänner som meckar en del. Inga felkoder hittas. Bilen fungerar bra därefter igen, tills igår, ca 4 månader senare. Dock har vi använt bilen mer ofta nu, minst en gång i veckan och ibland mer än så.
Igår lös motoroljelampan när bilen dog. Fick köra hem i 2ans växel i 30 km/h. Kunde komma upp i 40km/h i 2ans växel, men så fort jag växlade upp till 3an så dog skitet igen.

Är så jäkla less på detta. Vad fan gör jag nu? Bränslefiltret kan väl inte kloggat igen ännu en gång, på så kort tid?

Senast redigerat av Solkatten (28 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 juni 2020 · 4 917 Inlägg

En bränsletrycksmätare är vad som behövs..
Egentligen skulle man behöva koppla in den på några ställen för att konstatera felet.
Men får jag gissa så tror jag på att bränslepumpen med" omnejd" har någon defekt..
MEN , det kan vara något från tanken som ställer till det..
Kolla filtret noga efter föroreningar..

Senast redigerat av axxet (28 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
28 juni 2020 · 6 566 Inlägg

Finns det några felkoder när problemet uppstår? Alltså läsa ur felkoder med bilen igång, utan att stänga av den.

Har visserligen varit vanligare på 1.4 PSA dieseln att tryckgivaren i railen gett upp, då beter sig bilen lite som den vill.

De/Dem
Solkatten
30 juni 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
En bränsletrycksmätare är vad som behövs..
Egentligen skulle man behöva koppla in den på några ställen för att konstatera felet.
Men får jag gissa så tror jag på att bränslepumpen med" omnejd" har någon defekt..
MEN , det kan vara något från tanken som ställer till det..
Kolla filtret noga efter föroreningar..

xXSammy skrev:
Finns det några felkoder när problemet uppstår? Alltså läsa ur felkoder med bilen igång, utan att stänga av den.

Har visserligen varit vanligare på 1.4 PSA dieseln att tryckgivaren i railen gett upp, då beter sig bilen lite som den vill.

Tack för era svar!
Vi tror snarare att det är massa skit i tanken (alger?) som gång på gång kloggar igen bränslefiltret. Känns som man hade behövt rengöra/byta ut hela tanken. Vad tror ni om det?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, det är ju ägarn som har beslutet om det är byte eller rengjöring..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Solkatten
3 juli 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
Ja, det är ju ägarn som har beslutet om det är byte eller rengjöring..

Ja, men känns det som att det hade kunnat vara problemet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Den som kollar filtret kan väl se om det är igensatt..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
3 juli 2020 · 6 566 Inlägg

axxet skrev:
Den som kollar filtret kan väl se om det är igensatt..?

Slutet plåtfilter om det gäller 1.4/1.6.

2.0an tar du bara bort locket och byter filtret.

De/Dem
husseman
3 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, ta ner o rengör tanken.. du har nog trevliga vita foster med vita trådar i tanken. Miljödiesel med RME gillar att bilda mysiga aliens i tanken. Sånt e´livet med MP o Greta i denna värld.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang