Jobbig motorstart efter för mycket påfyllnad av olja - Opel Astra G -01

OpelAstraG
29 juni 2020 · 2 Inlägg

Hejsan!
Jag kör en Opel Astra G från 2001 och den har gått som en klocka. Hur som helst så råkade jag att fylla på för mycket olja sist med hela 2-3 liter. Jag körde då på det också i säkert en halvtimme innan jag förstod mitt fel.

Problemet med motor dök upp under denna tid att den fick det jobbigt att starta igång. Nu har vi tömt motor på olja och fyllt i med ny men upplever fortfarande samma problem. Vid vissa tillfällen går inte motor alls igång men oftast gör den ifall man håller inne träningen till tillräckligt länge och gasar  ibland när den inte går igång så (går den igång) fast bara en pytte liten stund. Den kommer upp i lite varv sen så dalar varven helt o motor dör igen. Batteriet håller sin styrka och har precis bytt tändstift. Nästa är tändkasseten. Men undrar ifall ni skulle veta vad det skulle kunna vara så man slipper massa onödiga kostnader.



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Senast redigerat av OpelAstraG (29 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Ett kompressionsprov vore på sin plats efter denna veritabla fadäs..

Senast redigerat av axxet (30 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
30 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, ett kompressionstest skulle vara intressant. Sedan funderar jag på om katalysatorn kan vara tät om en massa olja följt med ut där?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Kan det verkligen ha kommit så mycket olja förbi ringarna på en halvtimme ?
Isåfall borde han köra den ordentligt varm i några timmar så oljan förkolnar och eventuellt då blåser ut..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
viccoA
30 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Dela avgassystemet före katalysatorn och se om den startar bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang