TEJP I INSUGET SAAB 9-5 Aero 2005

redwabbit
30 juni 2020 · 5 Inlägg

Ja nu har jag gjort bort mig. Backventilen som går till vevhusventilationen hade gått sönder alltså den som sitter vid ventilkåpan och går från oljefällan till insuget. Skulle iaf sätta igen hålet och fick en genial idé att använda vulktejp. Tejpade på båda sidorna och åkte iväg för att köpa en ny backventil. Efter ungefär en mils körning började bilen gå dåligt varvräknaren började hoppa upp och ner och motorlampan började lysa. Öppnade upp huven och såg att tejpen som satt på den grova slangen va borta. Den har alltså åkt in i spjällhuset och ner i insuget.

Så ja vad tror ni är det kört? Hur långt in kan tejpen ha åkt och hur får jag ut den? Kan motorn ha tagit skada? Jag skruvade av snorkeln och kollade ner i spjällhus men såg inte tejpen någonstans.

Mycket tacksam för svar
Mvh

zzr9409209
30 juni 2020 · 716 Inlägg

Har du tur så har motorn tuggat i sig den! Eller så sitter den fast i insuget,beroende på storleken..

redwabbit
30 juni 2020 · 5 Inlägg

Tror inte motorn tugga i sig den eftersom den gick så dåligt, De va ändo en 15 cm tejpbit. Tror ni motorn kan ha tagit någon skada om den kom in där?

Tack för svar!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vågar mig på en fulgissning att tejpbiten sitter halvt genomkilad/avbränd i en insugsventil..
Och eftersom tejpen är såpass lång så klarade inte ventilen att släppa igenom hela..
Måtte jag ha fel angående denna fadäs..sad
Tar du ett kompressionsprov så kan du ju verifiera teorin min..smile
Och en sån apparat kostar runt 200 på biltema..

Senast redigerat av axxet (30 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
redwabbit
9 juli 2020 · 5 Inlägg

Har nu haft bilen på verkstad och dom läste av felkoderna p1312 och p1334 dom sa att det var Tändkassetten som var trasig och trodde inte tejpen hade något med det att göra. Bytte till en beg T.K och bilen går bra igen men efter jag hade kört 10 mil och skulle starta igen så va motorlampan tillbaka med samma felkoder. Bytte den jag hade mot en till beg kassett och samma sak där, efter några starter så tändes motorlampan igen fast nu med koderna p0340 och p1312. Bilen går dock bra men motorlampan kommer alltid tillbaka med p1312 och p0340 (har raderat koderna 3 gånger)
Så jag vete fan. Känns som att det är den där jävla tejpen...

Tack för tipset ska testa med en komp provare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang