Nissan micra problem med stöldskydd

J_O_
30 juni 2020 · 7 Inlägg

Hej! Jag kan ungefär ingenting om bilar och jag köpte min första bil för lite mindre än en månad sen (med hjälp av någon som faktiskt kan saker om bilar) och det blev en Nissan micra 04 som har rullat på utan problem förutom att nycklarna småstrular ibland, bilen vill inte starta och då låser jag bilen och låser upp den sen startar bilen. Har trådlösa nycklar till bilen.

Korta versionen: bilen slår på stöldskyddet, känner inte igen sina egna nycklar, batteriet bytt i nycklar. Bil startar av en rejäl duns i marken.

Långa versionen:
Men till det riktiga problemet: jag skulle iväg och tänkte bara åka och tanka innan så jag gör det men när jag sätter mig i bilen vägrar den starta och jag testar det vanliga knepet med att låsa och låsa upp men det fungerar inte, jag testar nödnyckeln som sitter på den trådlösa nyckeln men det fungerar inte. Jag kan inte ens få igång tänningen och ratten går självklart inte att styra. Inga lampor lös så verkligen ingenting fungerade. Men lite flyt ska man ha för macken hade en verkstad så jag + två verkstadsgubbar och min morbror som kom sen försökte med allt möjligt men det gick inte.

När vi skulle lita ut hur fan vi skulle få bort bilen så hissade vi upp den på ett par dollys, dem putta och jag satt i men det fungerade tydligen inte och bilen for ner i backen med en duns! Efter det gick bilen att starta igen!

För säkerhetsskull lämnade jag in bilen på verkstaden och de har konstaterat att de ej kan göra något då bilen för tillfälle ”fungerar” och då inte går att felsöka, de har kollat inuti för att se om något satt glappt men nej allt såg bra ut. Det ända de har konstaterat är ett ”sporadiskt fel på stöldskyddsfunktionen” och rekommendera att jag antigen kör med bilen som den är eller lämnar in den på en Nissan verkstad för byte av täningslås och omprogramering av nycklar. Nissan verkstaden sa att det var dumt att börja byta ut en massa grejer innan man vet vad som är fel då risken är att jag betalar en massa bara för att ha felet kvar!

Jag kör nu runt med en bil som riskerar att inte starta när den känner för det! Jag undrar om det finns någon annan som har haft liknade problem? Eller har någon aning om vad det här beror på?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2020 · 17 477 Inlägg

De bilarna brukar inte krångla med den saken. Men har du alltså keyless på bilfan? Alltså att du inte har ett tändningslås? Eller är det bara lås/låsupp-knapp på nyckel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
30 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Antingen är väl kopplingsstycket till tändningslåset glapp, eller så är det något relä som börjar släppa i lödningarna.

J_O_
30 juni 2020 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Antingen är väl kopplingsstycket till tändningslåset glapp, eller så är det något relä som börjar släppa i lödningarna.

Men borde inte de på verkstaden ha sett det när de kollade inuti?

J_O_
30 juni 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De bilarna brukar inte krångla med den saken. Men har du alltså keyless på bilfan? Alltså att du inte har ett tändningslås? Eller är det bara lås/låsupp-knapp på nyckel?

Ja den är keylesss men har en nödnyckeln som man kan vrida ut! Och då ska man kunna starta bilen genom att vrida på nyckeln men annars behöver jag bara ha nyckeln i bilen. Själva startvredet är en sån man vrider på fast utan att ha en nyckel i

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2020 · 17 477 Inlägg

Kolla hur många volt bilen har i batteriet när den är avstängd. För säkerhets skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
J_O_
30 juni 2020 · 7 Inlägg

Okej!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang