Riktigt med Kamremsbyte? Alternativa verkstäder?

Orfeus
1 juli 2020 · 111 Inlägg

Min bil indikerar att den behöver service. Den var inne förra sommaren också, på en vanlig enkel service för 2500kr. Så att jag ska kunna spara pengar, så frågade jag teknikern då vad kommande service kommer att kosta. Ungefär detsamma fick jag till svar, men nästa (alltså 2021) kommer att bli något dyrare - kanske 5-6000kr.

Nu var jag inne idag, men det visade sig att teknikern sa att det var kamremsbyte som skulle kosta omkring 9000kr nu! Det var ju rätt stor skillnad och sparat har jag inte gjort heller.

Men jag undrar hur man kan komma fram till så olika slutsatser?
Bedömde han som servade förra året att det inte behövdes något kamremsbyte nu kanske? Och i så fall, kan man kontrollera statusen på kamremmen? Jag har själv bara haft bilen sen februari förra året, då den gått 10800mil så länge historik än så vet jag inte.

Sen funderar jag vidare, om jag nu måste byta kamrem nu. Kanske börjar bilen bli så gammal att det kan vara okej att lämna den till någon annan än Volvo. Eller hur hade ni resonerat här?
Vinner jag på att lämna den till Volvo nu när bilen är så gammal? Tidigare fick jag assistans i Volvo Orginalförsäkringen, men det får jag ändå inte länge. Eller vad är grejen med Volvo nu?

Ett annat alternativ är att jag lämnar in själv kamremsbytet till Roy och Roger-killarna på det oljiga kontoret och låter sedan Volvo göra själv tusenmilaservicen.
Eller vågar jag lämna in den på ett kamremsbyte till någon annan än Volvo och är det mycket som kan bli fel?

Och till sist - om man ska överge Volvo generellt, var går man då för att få bra resultat, men ändå billigare? Mekonomen, Autoexperten? Mekonomen hade i varje fall ungefär samma pris på just denna service.

Bilen jag har är en Volvo V70, EcoDrive från 2012, som har gått ca 13500mil och jag bor i Västerås.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Är det en verkstad med lite folk och inte typ 2 st så tycker jag det verkar ofarligt..
Och det är väl bara till att ringa runt och höra dig för hur djupt dom vill dyka i din tunna plånbok..smile
Men passa på att få servicen gjord samtidigt så kanske det blir billigare totalt..
Jag servade dotterns v50 själv till det facila priset av knappt 600 kr..
Så är man i händerna på verkstäderna så kostar det..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Misstänker att kamremmen skall bytas efter 15.000 mil eller 10år? Svårt att gissa då vi inte vet vad för motor bilen har. Men det är ju bara att kolla upp vad bytesintervallerna är och jämföra med hur mycket bilen gått så ser man själv om det är dags.

Orfeus
1 juli 2020 · 111 Inlägg

Tack för svar!
Var hittar man det om intervallerna för kamremsbytet? Volvo.se?

Utmarks-Loke
1 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Om du har en servicebok eller instruktionsbok till bilen kan du börja med att kolla i dom.

Orfeus
2 juli 2020 · 111 Inlägg

Nu har jag varit runt lite. Mekonomen och BDS ville samtidigt byta vattenpump. Någon sa till och med att märkesverkstäderna ibland sätter i system att inte byta vattenpump, för att sedan ringa under kamremsbyte och säga att den ser nog lite sliten ut.

När jag sa detta på Volvo sa killen tvärt nej till att man behövde byta vattenpump. Den rasar typ aldrig menade han. Och att de alternativa verkstäderna säger så ibland för att tjäna en extra kosa.

Så vem har rätt egentligen?

SvarreE
2 juli 2020 · 239 Inlägg

Vattenpump byter man när man byter kamrem för att delen i sig är ganska billig, vet inte vad det kan kosta på din volvo men inkl pump rem osv så 1500:- max 2000:- i delar kanske.  I kamremsbytet är det arbetet med att komma åt remmen som kostar och då kommer man åt vattenpumpen gratis så att säga. Alltså brukar man byta den antingen det behövs eller inte.
Men att inte byta den kan väl bli en besparing på några hundralappar totalt antar jag.
vem som har rätt är ju svårt att säga, tänket är rätt hos de andra, men han på Volvo har kanske rätt att de inte rasar, hade det varit jag hade jag för sinnesfriden bytt pumpen samtidigt.

Men skriv vad du har för bil och vilken motor så finns det nog flera som kan hjälpa dig med vad det borde kosta på ett ungefär

Orfeus
2 juli 2020 · 111 Inlägg

Tack för ett bra svar!
Då låter det klokt att byta, precis som de sa på mekonomen!
Vad jag har för bil står längst ner i mitt första inlägg. Det är en Volvo EcoDrive från 2012, som har gått 13300mil :-)

Utmarks-Loke
2 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Men vad är det för motor? D2? D3? Bensin?

Orfeus
2 juli 2020 · 111 Inlägg

Heter den inte EcoDrive? Den är rätt lik D2 i varje fall

sollu
2 juli 2020 · 413 Inlägg

Hos Volvo vill ha 15200 för kamrem+vattenpump, spännare, multiremmen och löphjul. Lämna hos meca 8200 nästan halva priset. Det gäller Volvo v60 t3 -12. Materialet på kamrem är Gates men vattenpump är airtex jag vet inte om dom är hållbara!

Senast redigerat av sollu (3 juli 2020)

Christian S
3 juli 2020 · 4 815 Inlägg

Orfeus skrev:
Heter den inte EcoDrive? Den är rätt lik D2 i varje fall

finns mig veterligen ingen motor modell som heter EcoDrive man det fanns modeller där det stod DRIVe på bakluckan så frågan kvarstår, är det en bensinare eller en diesel du har? och isåfall vilken?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
3 juli 2020 · 7 198 Inlägg

En bekant till mig behövde enligt serviceboken byta kamrem på sin bil.
Han frågade på pris hos Volvo i Strängnäs, där han bodde då, och fick svaret drygt 16.000:-.
Frågan hos Volvo Haga Norra, som han arbetade i närheten av, besvarades med cirka 20.000:-.
Han lämnade in bilen hos en liten allbilsverkstad i Malmköping som gjorde jobbet för ungefär 5.000:-, inklusive vattenpump, som man ALLTID byter i samband med kamremsbyte(utom på Citroen GS - som å andra sidan har dubbla kamremmar).

På vissa bilar(med längdställd motor) byter man kamrem på under timmen. T ex Suzuki Samurai!

Orfeus
3 juli 2020 · 111 Inlägg

Christian S skrev:

Orfeus skrev:
Heter den inte EcoDrive? Den är rätt lik D2 i varje fall

finns mig veterligen ingen motor modell som heter EcoDrive man det fanns modeller där det stod DRIVe på bakluckan så frågan kvarstår, är det en bensinare eller en diesel du har? och isåfall vilken?

Tack! DRIVe är det! Alltså en liten Diesel

torsen skrev:
En bekant till mig behövde enligt serviceboken byta kamrem på sin bil.
Han frågade på pris hos Volvo i Strängnäs, där han bodde då, och fick svaret drygt 16.000:-.
Frågan hos Volvo Haga Norra, som han arbetade i närheten av, besvarades med cirka 20.000:-.
Han lämnade in bilen hos en liten allbilsverkstad i Malmköping som gjorde jobbet för ungefär 5.000:-, inklusive vattenpump, som man ALLTID byter i samband med kamremsbyte(utom på Citroen GS - som å andra sidan har dubbla kamremmar).

På vissa bilar(med längdställd motor) byter man kamrem på under timmen. T ex Suzuki Samurai!

Tack för input!
Det verkar ändå att Volvo har någorlunda samma priser som de andra. Ca6000kr för bytet och de andra ligger på ca 7000kr, men då med vattenpump. Så det lutar väl mot Volvo so far.

jaka54
3 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Betydligt billigare blir det om du byter själv.
Men kolla först om du verkligen behöver byta kamrem. Din bil är ju inte tio år än, om det nu är tioårs intervall på byte av kamrem?!

granadadr
3 juli 2020 · 7 268 Inlägg

skulle lämna in på en mindre verkstad,,  jag köpte delar till min mondeo 2,2 diesel  på autodoc,, blev ungefär hälften så dyrt, som jag skulle köpt över disk,,  jag köpte bosch kamremsats och remhjul osv till multirem,  givetvis bytte jag vattenpump,, bara dumsnålt å låta bli det, likaså dumsnålt å inte byta allt till multiremmen ,, jag gav 1500 för kamremsats inkl vattenpump, 900 för multirem med löphjul osv,,  så man kan spara mkt på att köpa delar på rättt ställe å kanske be någon bra mekaniker göra jobbet smile

Senast redigerat av granadadr (3 juli 2020)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Lucif3r
3 juli 2020 · 2 183 Inlägg

Om vattenpumpen drivs av kamremmen(som på t ex volvos vitblockare) så bör den bytas i samband med kamremsbytet. Det är en billig försäkring så att säga, för har man otur och vattenpumpen skär så kan den ta med sig kamremmen, och då är risken stor att hela motorn rasar. Och det blir ju "lite" dyrare att laga än den extra kostnaden en vattenpump skulle kostat i samband med rembytet tongue
Att man rekommenderar pump-byte i samband med rem-byte är enbart för att spara pengar. Det är liksom knappt något merjobb, medans enbart ett pump-byte innebär hela kamremsbyte-arbetet = rätt surt att behöva lägga ut samma pengar igen bara för att man snålade med pumpen när man böt remmen :p

Drivs vattenpumpen på annat sätt, t ex egen rem som volvos rödblockare, finns det ingen anledning att byta den i samband med kamremsbyte om den inte läcker eller låter illa.

husseman
3 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm. Sant att det e´svinpriser på kamremsbyten på märkesverkstäder, vattenpump byter man alltid om den drivs av kamrem. Sant att det går att tjäna massor genom att gå till en allbilsverkstad. Däremot att komma med kamremsgrejer till en allbilsverkstad o räkna med att få kompispris blir inte så bra. Även allbilsverkstäder vill tjäna nån slant på delar..inte de summor märkesverkstaden tjänar, men typ 25%.
Kommer du med egna delar, så lär nog verkstan lägga på på jobbet o nån garanti lär du inte få på egna delar.
Normalt hyfs e´att inte ta med egen räkmacka till Café o bara betala för Kaffe- samma sak gäller för bilverkstäder.

mvh/husse

granadadr
3 juli 2020 · 7 268 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Sant att det e´svinpriser på kamremsbyten på märkesverkstäder, vattenpump byter man alltid om den drivs av kamrem. Sant att det går att tjäna massor genom att gå till en allbilsverkstad. Däremot att komma med kamremsgrejer till en allbilsverkstad o räkna med att få kompispris blir inte så bra. Även allbilsverkstäder vill tjäna nån slant på delar..inte de summor märkesverkstaden tjänar, men typ 25%.
Kommer du med egna delar, så lär nog verkstan lägga på på jobbet o nån garanti lär du inte få på egna delar.
Normalt hyfs e´att inte ta med egen räkmacka till Café o bara betala för Kaffe- samma sak gäller för bilverkstäder.

mvh/husse

tur man gör arbetet själv smile tror dig dock när du gör jämförelsen smile

husseman
3 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Gött. Min oro e´att folk lämnar in bilar o betalar tusentals kronor för byte av olja o filter o kanske ett kupefiler. Vilket min Morsa född 1936 skulle fixa. bara för att få en stämpel i boken O sen ger sig på ett kamremsbyte själva bara för de sett nån på YT göra det. E´det nåt som blir dyrt om man gör fel- så e´det kamremsbyten. Vissa e´så smidiga så det går inte misslyckas, men många kräver lite verktyg o erfarenhet. Snälla ni som inte e´säkra på att fixa det- ge fan i det. Be nån som kan, eller gå till en verkstad. Man blir trött när man ser fina bilar bli förstörda av muppmekar o ännu tröttare av de som bytt LMM o Kamlägesgivare o fattar inte varför bilen inte startar. Brukar försöka förklara att bilen startar utan dessa givare i de flesta fall- de har bara googlat o bytt fel delar ..huuu.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang