Behöver er rådgivning

Nakisa
1 juli 2020 · 41 Inlägg

Hej
Jag har köpt en helt ny Toyota Yaris 2020 för cirka 3 månader sedan.  Förra helgen märkte jag att det finns lackskada på framsidan av bilen, den är ganska gömd under motorhuven.
Jag har tagit kontakt med bilförsäljaren (Toyota center) och sedan lämnade bilen för skadebesiktning. Bilförsäljaren anser att skadan har varit på bilen innan köpet. Han vill att jag ska lämna bilen för att måla om hela stötfångaren.

Nu behöver er hjälp och råda mig vad jag ska göra ?
Ska jag lämna bilen för reparation eller skall jag begära en ny bil? eftersom bilen har jag haft bara 3 månader och det är tråkig att lämna den redan nu för reparation.

Jag är tacksam för er rådgivning. Jag vill bara göra det som är rätt.

Hälsning
Najib

amazinjoey
1 juli 2020 · 1 138 Inlägg

Du kommer inte få ny bil, utan repan kommer fixas, speciellt för en sådan skada. Du får en lånebil sålänge.

Nybergrobin
1 juli 2020 · 2 377 Inlägg

Var mycket nöjd med att dom ersätter skadan....hade försäljaren varit besvärlig så hade han sagt att du får stå för kalaset själv

Nakisa
2 juli 2020 · 41 Inlägg

Jag är tacksam för er svar smile

torsen
2 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Nakisa skrev:
Hej
Jag har köpt en helt ny Toyota Yaris 2020 för cirka 3 månader sedan.  Förra helgen märkte jag att det finns lackskada på framsidan av bilen, den är ganska gömd under motorhuven.
Jag har tagit kontakt med bilförsäljaren (Toyota center) och sedan lämnade bilen för skadebesiktning. Bilförsäljaren anser att skadan har varit på bilen innan köpet. Han vill att jag ska lämna bilen för att måla om hela stötfångaren.

Nu behöver er hjälp och råda mig vad jag ska göra ?
Ska jag lämna bilen för reparation eller skall jag begära en ny bil? eftersom bilen har jag haft bara 3 månader och det är tråkig att lämna den redan nu för reparation.

Jag är tacksam för er rådgivning. Jag vill bara göra det som är rätt.

Hälsning
Najib

En lackskada som är gömd under motorhuven?
Är det något att bry sig om ifall skadan inte syns?
Visa gärna med en bild.
I ditt ställe skulle i stället försöka få/kräva en gratis service som kompensation.
En i efterhand omlackerad karossdel riskerar att ändra kulör med tiden.
Kan bli problem vid inbyte/försäljning eftersom krockskada då kan misstänkas av köpare.
Härutöver inte så snyggt med avvikande färg.
Min åsikt.

Nakisa
2 juli 2020 · 41 Inlägg

torsen skrev:

Nakisa skrev:
Hej
Jag har köpt en helt ny Toyota Yaris 2020 för cirka 3 månader sedan.  Förra helgen märkte jag att det finns lackskada på framsidan av bilen, den är ganska gömd under motorhuven.
Jag har tagit kontakt med bilförsäljaren (Toyota center) och sedan lämnade bilen för skadebesiktning. Bilförsäljaren anser att skadan har varit på bilen innan köpet. Han vill att jag ska lämna bilen för att måla om hela stötfångaren.

Nu behöver er hjälp och råda mig vad jag ska göra ?
Ska jag lämna bilen för reparation eller skall jag begära en ny bil? eftersom bilen har jag haft bara 3 månader och det är tråkig att lämna den redan nu för reparation.

Jag är tacksam för er rådgivning. Jag vill bara göra det som är rätt.

Hälsning
Najib

En lackskada som är gömd under motorhuven?
Är det något att bry sig om ifall skadan inte syns?
Visa gärna med en bild.
I ditt ställe skulle i stället försöka få/kräva en gratis service som kompensation.
En i efterhand omlackerad karossdel riskerar att ändra kulör med tiden.
Kan bli problem vid inbyte/försäljning eftersom krockskada då kan misstänkas av köpare.
Härutöver inte så snyggt med avvikande färg.
Min åsikt.

Hej
Tack för din tid att du delar din åsikt med mig.
Bilen har en vit färg. Enligt bilförsäljaren färgen kommer inte  att ändras under tiden med resterande delar av bilen.
Jag vet inte hur mycket kan man lita på hans svar.

Rexel
3 juli 2020 · 61 Inlägg

Ta en bild på skadan och visa upp här. Om det är lönt eller inte är svårt att svara på utan att veta mer exakt hur det ser ut.

Kan dock säga att du absolut inte kommer få en ny bil. Försäljaren har i allmänhet 2 eller 3 försök på sig att åtgärda ett fel på bilen, om det efter dessa försök fortfarande inte går att laga, först då kan man börja begära en helt ny bil. Men vägen till ett godkännande om ny bil är extremt lång i allmänhet, bilmärkenas serviceavdelning gör allt i sin makt för att inte behöva ge kunden en helt ny bil. Ofta mutar man kunden med förlängda garantier, gratis service osv först. Ny bil är i allmänhet den absolut sista utvägen. Under dom 3 åren jag jobbade med back office för ett stort asiatiskt bilmärke så hände det bara 1 enda gång att vi levererade en ny bil till kunden och det var när en ny bil av dyrare modell hade en så defekt växellåda att den inte gick att laga på de 2-3 gångerna verkstaden hade på sig att fixa felet. Kunden fick en ny bil och senare byttes hela växellådan på den första bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang