D24 Olja i expansionskärl.

uhlin
4 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Hugonr12 skrev:
Okej men om problemet kvarstår är det Rislone Head gasket fix eller Kylartätning jag ska gå för?
Tack för alla svar!

Enligt mig....... Inget av nånting.

Lagar det trasiga blockpackningar lär det även "laga" kylare/värmepaket med så det blir tätt.

Gör riktigt från början och laga det som är fel som det ska lagas.

husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, så du tycker man ska riva av toppen, plana den, trycktesta den. Pga. lite "oljehinna i Exp. kärlet?
På en motor som inte har övertryck o som e´old. Den prislappen hade inte jag kunnat försvara till en kund. Men vill man ha sina saker helt 100% o skiter i kostnaden.. då e´det helt rätt som du säger.

mvh/husse

uhlin
4 juli 2020 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så du tycker man ska riva av toppen, plana den, trycktesta den. Pga. lite "oljehinna i Exp. kärlet?
På en motor som inte har övertryck o som e´old. Den prislappen hade inte jag kunnat försvara till en kund. Men vill man ha sina saker helt 100% o skiter i kostnaden.. då e´det helt rätt som du säger.

mvh/husse

Helt rätt, jag tycker man ska åtgärda felet som det ska åtgärdas.... Eller köra vidare så länge det går.

Att hälla i sån skit är som att be om problem, vare sig det är kylarcement eller några andra mirakelmedel som tätar det ena än det andra.

Men var och en gör som dom vill, kommer upp en tråd om " min bil kokar" eller "dålig värme i kupén ett tag efter sån skit slagits i.

Senast redigerat av uhlin (4 juli 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Slutligen så KAN man faktiskt verifiera hela konkarongen med att ta ett kompressionsprov..
Och då blir man ju säker på det hela..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, att motorolja tränger över till kylsystem lär du inte kunna märka med ett komp.prov. Eftersom det inte är övertryck i kylsystemet så lär det ju inte vara komp. som går över till kylsystem.

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Vi får väl se om din teori stämmer om han nu väljer provet eller ej.
Hålet är kanske inte märkbart om det är pyttelitet ..

Senast redigerat av axxet (4 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, jupp det lär vi väl få veta. Men min erfarenhet säger att om komp. på en Diesel går över till kylsystem...så märks det i ex. kärlet. Det brukar liksom vara övertydligt- typ en behöver inte titta ner..utan man ser vulkanutbrottet på håll.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang