Knackgivare 940 16V

Edvin_berglund
6 juli 2020 · 4 Inlägg

Tja!

Har strul med min b234f. Får upp felkod 1-4-3 som står för knackgivarsignal. Har bytt mellan 3 olika knackgivare. Har bytt styrbox, dragit om kabeln till sensorn. Bytt tempgivare eftersom att motorn måste vara varm för att knackgivaren ska kontrolleras. För er som inte vet så kontrolleras knackgivaren vid varvtal över 2000rpm med varm motor. Är signalen utebliven eller felaktig ställs felkoden 1-4-3. Söker tips då jag inte vet vart jag ska felsöka mer än vad jag gjort. Tack på förhand!

husseman
6 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, den va klurig. Kommer ihåg att det måste vara rent mellan knacksensor o block..o att det inte e´läge att dra dessa hårt då de blir skrot efter typ 20Nm.  Men inte nåt man bråkat mkt. med. Sen e´ju inte felkoderna från svart dosan med blink koder helt hundra. Skulle gissa på att det går att lura knackgivaren med justerbart motstånd.. så styrboxen blir nöjd. Men nu gissar ja lite.

mvh/husse

Edvin_berglund
7 juli 2020 · 4 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, den va klurig. Kommer ihåg att det måste vara rent mellan knacksensor o block..o att det inte e´läge att dra dessa hårt då de blir skrot efter typ 20Nm.  Men inte nåt man bråkat mkt. med. Sen e´ju inte felkoderna från svart dosan med blink koder helt hundra. Skulle gissa på att det går att lura knackgivaren med justerbart motstånd.. så styrboxen blir nöjd. Men nu gissar ja lite.

mvh/husse

Stämmer de du säger, ytorna är rena och knacksensorn är dragen lagom hårt. Har också tänkt tanken med potentiometer/ställbart motstånd. Tack för tipsen!
Mvh Edvin.

Brådhis * Voff voff *
7 juli 2020 · 10 244 Inlägg

1-4-3 är väl att signal saknas? Dvs kablage mm är en sannolik felkälla. Har du mätt upp kablarna hela vägen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Edvin_berglund
7 juli 2020 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
1-4-3 är väl att signal saknas? Dvs kablage mm är en sannolik felkälla. Har du mätt upp kablarna hela vägen?

Felkoden står för att kanckgivarsignalen saknas eller är felaktig. Jag har mätt kablarna hela vägen. Ska testa mer potentiometer för att få ner spänningen i kabeln. Mätte kabeln och fick då ca 600 Ohm motstånd i kabeln. Så tror att de sitter ett motstånd på vägen som kan ha gett upp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang