Köpråd Volvo 940 2.3

yosemite
6 juli 2020 · 3 Inlägg

Halloj!

Jag har fått möjligheten att köpa en Volvo 940 2.3 av 1997 års modell. Det är grannen som säljer den och han har ägt den sedan ny. En kombi med lättrycksturbo som har rullat 41 000 mil. Han har servat den hos en mindre lokal Volvoverkstad under alla år. Jag har kikat på den ett varv och den såg att vara i bra skick, kunde inte se någon rost eller större skavanker.

Är en 940 med 41 000 mil ett bra köp? Jag kan få den för 10 000 kr. Hjälp och råd tas tacksamt emot!

/Björn

KolGruvan
7 juli 2020 · 1 450 Inlägg

Ser den fin ut skulle jag personligen slå till..
Kolla efter rost i trösklar . Senare årsmodeller av 940 har en tendens att rosta sönder i trösklarna.
Annars är det bara att kolla det vanliga.
Iom att det är en turbo öppna kylvätskebehålleren och ta en titt , vanligt med blåst topp på dessa, fast det är ju mest om ungdomar ägt den innan och ska trimma osv..
Men som sagt är den fräsch och fin skulle jag slå till smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 376 Inlägg

Säger som kolgruvan: Kolla rost och köp. Som ovan är inne på så går det utmärkt att blåsa toppen på dessa så den ska inte utsättas för trimning senare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
yosemite
7 juli 2020 · 3 Inlägg

Tack för tipset om topplockspackningen! Jag ställde frågan om den var bytt någon gång, det är den inte men däremot visade grannen en hel pärm med kvitton och besiktningsprotokoll.

Jag synade även trösklarna och skärmarna men kunde inte se någon rost. Den har hela tiden parkerats i ett uppvärmt garage om det har någon betydelse?

Jag överväger att slå till på den. Ska provköra bilen ikväll efter jobb.

Ytterligare tips och input tas tacksamt emot!

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Är den fräsch och går bra så är 10 tusen ett bra pris. Kolla kopplingen, om den nu är manuell. Så att den känns ok och att den inte slirar. Lyssna efter missljud från bakaxeln med. Dock är det nog inte så stor risk att den låter illa om den har varit lugnt körd hela tiden. Turbon kan ge med sig när bilen har gått en bit, brukar vara tätningarna som blir dåliga och olja trycker ut i avgassystemet. Så isåfall ryker den lite blått. Är det bara lite är det svårt att se själv när man kör, men syns bakom bilen.
Kolla när kamremmen byttes senast, så den inte är för gammal. Iofs så klarar denna motorn sig om den går av. Men onödigt att råka ut för det.

Annars väldigt slitstarka och bra motorer och bilar smile

Senast redigerat av Marcus_89 (7 juli 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 376 Inlägg

Prova med att bjud 8k! Du kanske landar på 9000:-
Ett bra köp i vilket fall som helst.

0-100 med en LTT som rullat 45700 mil:
https://www.youtube.com/watch?v=l1xAbCbfcgE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
7 juli 2020 · 2 182 Inlägg

Kolla även upp batterihyllan, dom är ena riktiga rost-samlare.

yosemite
8 juli 2020 · 3 Inlägg

Uppdatering!

Jag har nu provkört Volvon och det var inga konstigheter. Bilen går mjukt och bekvämt och jag kunde inte höra några onormala ljud. Enda jag funderar på är kopplingen som är lite tungtrampad, normalt för Volvo 940? Jag har endast kört bilar av nyare snitt så jag har inte så mycket att jämföra med. Gick annars fint att frikoppla/växla och inga problem att hitta dragläget.

Testade flertalet elektriska funktioner och allt fungerade. Likaså AC:n kyler väl. Invändigt är det helt och rent. Utvändigt är den fin i lacken, ingen rost och inga större skavanker.

Kikade även batterihyllan, såg fint ut där. Batteriet är relativt nytt, 1 år gammalt. Kamremmen är bytt för 2 år och 3 000 mil sedan. Grannen tyckte att jag skulle låta samma verkstad serva den, då mekanikern där har servat den under alla år och känner bilen väl.

Det blir ett köp! Lastutrymmet skojar man inte bort heller. Blir en utmärkt bil för vår lilla familj som väntar tillökning i oktober.

Senast redigerat av yosemite (8 juli 2020)

Marcus_89 Biltokig elektriker
8 juli 2020 · 3 352 Inlägg

yosemite skrev:
Uppdatering!

Jag har nu provkört Volvon och det var inga konstigheter. Bilen går mjukt och bekvämt och jag kunde inte höra några onormala ljud. Enda jag funderar på är kopplingen som är lite tungtrampad, normalt för Volvo 940? Jag har endast kört bilar av nyare snitt så jag har inte så mycket att jämföra med. Gick annars fint att frikoppla/växla och inga problem att hitta dragläget.

Testade flertalet elektriska funktioner och allt fungerade. Likaså AC:n kyler väl. Invändigt är det helt och rent. Utvändigt är den fin i lacken, ingen rost och inga större skavanker.

Kikade även batterihyllan, såg fint ut där. Batteriet är relativt nytt, 1 år gammalt. Kamremmen är bytt för 2 år och 3 000 mil sedan. Grannen tyckte att jag skulle låta samma verkstad serva den, då mekanikern där har servat den under alla år och känner bilen väl.

Det blir ett köp! Lastutrymmet skojar man inte bort heller. Blir en utmärkt bil för vår lilla familj som väntar tillökning i oktober.

Att kopplingen är lite hård är nog normalt smile Det är en gammal bil med gammal konstruktion, väldigt enkelt uppbyggd. Allt känns mer mekaniskt i en sån bil. I nyare bilar försöker man göra de så lättkörda som möjligt. Med lätt koppling, styrning osv smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang