Byte av kamrem, hur se om det verkligen är gjort?

carpediem86
8 juli 2020 · 17 Inlägg

Hej!

Jag har en Peugeot 308 som kamrem och då även tillhörande vattenpump nyss byttes. Jag kan väldigt lite om bilar men som jag förstått det är det kamremmen jag fotat. Jag tog bild före bytet och efter. Tänker jag helt fel, eller är det samma kamrem som sitter kvar och att de gjort en fuling och inte bytt alls?  I boken har de stämplat och skrivit in att byte skett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236400/236400-2ceb5e07e246703c2c4c4ec4ad148585.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236400/236400-87272529dd72014882e910e231b8015e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236400/236400-64e162fff2d5489c04b91138ce0bc005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236400/236400-9bdf0fc5dae87a67f2b31c1fc5e3d32a.jpg

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2020 · 10 277 Inlägg

Det där ser snarare ut att vara multiremmen?

(Som för övrigt ser ut att behöva bytas... Undras varför man återmonterat en uppenbart sliten multirem?)

Senast redigerat av Brådhis (8 juli 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
carpediem86
8 juli 2020 · 17 Inlägg

Det låter bra, eller synd att den också kan behöva bytas förstås. Jag trodde föst att jag blivit grundlurad, men då är säkert kamremmen bytt, samt vattenpumpen. Jag vill gärna dubbelkolla nu när jag börjat tänka på det, jag ska googla runt lite mer på hur de kan se ut och se om jag kommer åt att kolla.

Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Alldeles riktigt är det där multiremmen ("fläktremmen" i folkmun, trots att den inte har något med fläkten att göra längre på de flesta bilar...) och inte kamremmen.
Och precis som Brådhis skriver, om man ändå demonterar den remmen (vilket måste göras för att komma åt kamremmen), varför byter man den inte...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
carpediem86
8 juli 2020 · 17 Inlägg

Jag kör inte så mycket per år (kanske 500 mil) så förhoppningsvis håller den där multiremmen ett tag till smile

Anledningen att endast kamremmen/vattenpumpen blev bytt var för att vi skrev in det i kontraktet tidigare vid bilköpet. Vi skrev att kamremmen skulle bytas av säljaren pga att bilen är runt 6 år gammal och kamremmen ska bytas på den här modellen med 6 års intervall. De bytte vattenpumpen med i samma veva. De hade nog ingen multirem till övers där då det är en mindre verkstad. Det tog en bra stund innan han beställt efter delarna men jag var där nyligen och det gick fint med bytet, förutom min miss där när jag kom hem och blandade ihop multirem och kamrem och tänkte att de inte bytt. Men det skulle vara märkligt ifall de inte bytt nu när delarna var beställda och levererade.

husseman
8 juli 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, givetvis vill man ha sin multirem bytt oxå- men då många mailar eller bara söker på billigast numer- så får man svar efter hur man frågar.  Kamremsbyte e´en sak o det är det de vill ha pris på.. ja tar alltid med vattenpump oxå om den drivs av kamrem. Vill de inte byta den, så får de gå till Muhammed runt hörnet. Men ska man ta med Multirem o spännare osv.. utan att ens sett bilen..då blir det för dyrt.
Brukar alltid säga att ja gärna vill se multiremmen o spännare innan ja kan garantera nåt slutpris.

mvh/husse

carpediem86
9 juli 2020 · 17 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, givetvis vill man ha sin multirem bytt oxå- men då många mailar eller bara söker på billigast numer- så får man svar efter hur man frågar.  Kamremsbyte e´en sak o det är det de vill ha pris på.. ja tar alltid med vattenpump oxå om den drivs av kamrem. Vill de inte byta den, så får de gå till Muhammed runt hörnet. Men ska man ta med Multirem o spännare osv.. utan att ens sett bilen..då blir det för dyrt.
Brukar alltid säga att ja gärna vill se multiremmen o spännare innan ja kan garantera nåt slutpris.

mvh/husse

Jag förstår, nu var säljaren kanske inte så sugen på att betala/byta mer än nödvändigt och jag kan så lite om bilar så insåg inte detta tidigare. Men kamrem + vattenpump ska åtminstone vara bytt nu där på verkstaden bilen lämnades in på och säljaren har betalat för det.

En följdfråga, om jag nu fortsätter köra med den här multiremmen från bilderna, är det någon större risk med att köra med den några år till? Bilen har gått 12k mil på 6 år från tidigare ägare så troligen är multiremmen aldrig bytt tänker jag. Den ser rätt okej ut i mina ögon, ingen märkbar sprickbildning t.ex.

Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Man brukar oftast (men inte alltid) höra när remmen börjar bli dålig.
Finns inga garantier.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
10 juli 2020 · 10 277 Inlägg

carpediem86 skrev:

husseman skrev:
Hmm, givetvis vill man ha sin multirem bytt oxå- men då många mailar eller bara söker på billigast numer- så får man svar efter hur man frågar.  Kamremsbyte e´en sak o det är det de vill ha pris på.. ja tar alltid med vattenpump oxå om den drivs av kamrem. Vill de inte byta den, så får de gå till Muhammed runt hörnet. Men ska man ta med Multirem o spännare osv.. utan att ens sett bilen..då blir det för dyrt.
Brukar alltid säga att ja gärna vill se multiremmen o spännare innan ja kan garantera nåt slutpris.

mvh/husse

Jag förstår, nu var säljaren kanske inte så sugen på att betala/byta mer än nödvändigt och jag kan så lite om bilar så insåg inte detta tidigare. Men kamrem + vattenpump ska åtminstone vara bytt nu där på verkstaden bilen lämnades in på och säljaren har betalat för det.

En följdfråga, om jag nu fortsätter köra med den här multiremmen från bilderna, är det någon större risk med att köra med den några år till? Bilen har gått 12k mil på 6 år från tidigare ägare så troligen är multiremmen aldrig bytt tänker jag. Den ser rätt okej ut i mina ögon, ingen märkbar sprickbildning t.ex.

Några år? big_smile

Kolla på bilden där du skrivit "Efter". På remmens högra kant (på bilden), tycker iaf jag att det ser fransigt ut... Det är inte "rätt okej" i mina ögon. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
11 juli 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm..den multiremmen borde nog bytas, men detta måste du beställa av din verkstad som extra grej.

mvh/husse

carpediem86
14 juli 2020 · 17 Inlägg

Jag får se över multiremmen och byta nu innan den går sönder då låter det som. Tack för alla tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang