Varnings symbol anti slir!! Audi A6 C5 (RS6)

LS3
9 juli 2020 · 16 Inlägg

Hejsan 🤔
Gul symbol (cirkelpil med en varnings triangel i) lyser ef vinter uppehåll?!
Tror det är för anti spinn!! går via ESP knappen..
Inga felkoder på ABS systemet, kör med VAG COM VCDS..
Om den lyser borde då inte ABS ge ngn slags felkod!
Hoppas att ngn här ge mig en knuff i rätt riktning 🙂
Bromsljuskontakten verkar vara ett hett ämne på många Ådis, kanske ngn även här kan ge lite fakta vad den ombesörjer mer än bara bromsljus farthållare etc, har även fått för mig att det sitter 2 brytare till pedalen?!
Mv C/ Ösd

Den som söker, han letar..
jaka54
9 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle åka till en bilmeck som har proffsgrejer att kolla felkoder med.

Myhran
9 juli 2020 · 452 Inlägg

Om du gör en total scanning på bilen med samtliga mätvärden och bifogar i tråden kommer du få bättre svar, felkoder borde det finnas någonstans!

Med vänlig hälsning,

Myhran
9 juli 2020 · 452 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle åka till en bilmeck som har proffsgrejer att kolla felkoder med.

Vad är det för o-proffsigt med vcds/vag-com?
Utveckla mer än gärna!

Med vänlig hälsning,

LS3
10 juli 2020 · 16 Inlägg

Hej å tack för svar..
Felkod på trött signal luftmassemätare..
Både den och anti slir går via ecu, därav defekt luftmassemätare så åker tydligen anti slir snålskjuts via den felkoden!
Kan tyckas konstigt i min värld!
Men även läst ngr trådar på nätet och det verkar stämma i många fall då den ej "larmar" för fel i ABS systemet!
Men en BOSCH luftmassemätare är på väg 1.430:- och den refererar till Ådis org part nr..
Tror man kan lita på Bosch då Berners tar 3.200:- och vet ej vem/vilka som tillverkar till Audi/VW etc..
Då det gäller VAG COM/VCDS så är det klockrent, Berners tala tex inte om att jag har misständning på cyl 3/6 då jag fick utskrift i samband med luftning av DRC systemet!
Och då körde dom en full scanning av bilen pga långt stillestånd..
Mv C/

Den som söker, han letar..
LS3
10 juli 2020 · 16 Inlägg

Myhran skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle åka till en bilmeck som har proffsgrejer att kolla felkoder med.

Vad är det för o-proffsigt med vcds/vag-com?
Utveckla mer än gärna!

Med vänlig hälsning,

Tycker det programet funkar kanon, sen hänvisningen till "RossTech" där 200 sidor med felkods nr finns med viss förklaring och uppdateras kontinuerligt, sen kan du + på alla andra undersidor Ross Tech har med tips vägledning/värden etc..
Mv C/

Den som söker, han letar..
Myhran
10 juli 2020 · 452 Inlägg

LS3 skrev:

Myhran skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle åka till en bilmeck som har proffsgrejer att kolla felkoder med.

Vad är det för o-proffsigt med vcds/vag-com?
Utveckla mer än gärna!

Med vänlig hälsning,

Tycker det programet funkar kanon, sen hänvisningen till "RossTech" där 200 sidor med felkods nr finns med viss förklaring och uppdateras kontinuerligt, sen kan du + på alla andra undersidor Ross Tech har med tips vägledning/värden etc..
Mv C/

Mig behöver du inte förklara proffsigheten i vcds har själv en vcds hex-net.
Även obd11 PRO fungerar utmärkt!

Ställde frågan till jaka smile

Med vänlig hälsning,

husseman
11 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, gillar oxå VCDS o man brukar inte få muppkoder på LMM o sånt. Så hur fixade sig detta problem?
En kass LMM känns inte som en troligt fel enligt mig,
mvh/husse

Myhran
11 juli 2020 · 452 Inlägg

Efter som det är en C5 Audi rs6 så har den ingen motorlampan mig veterligen, utan det är den lampan som innefattar allmän störning, oftast när den lyser har man en felkod i ABS att det finns felkoder i motorstyrningen, men inte helt säkert att det alltid gör det,

Beträffande felet har TS inte bifogat exakt Felminne så det blir lite svårt för oss att kontrollera detta, men en dålig lmm i en rs6 borde märkas på effekten!

Med vänlig hälsning,

jaka54
11 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ber om ursäkt var lite för snabb i omdömmet!

LS3
11 juli 2020 · 16 Inlägg

Hejsan igen..
Lite ny här på forumet, och även på VCDS men dom grundläggande funktioner är inga problem..
Ska ta fram loggen och skriva on felkoden här..
Alt att det går att posta en bild, har inte klurat ut hur än?
Men har "lågt värde" på LMM nr 2!!
Sen under motor "avancerat" blir det ett nytt fönster med en lång lista bla varv, temp, sonder, temp osv, där finns även cyl 1till 8 där det står på 3 och 6 "misständning" bockar jag för dom 2 så får jag upp dom i ett status fönster (kan bocka för fler om man vill) men där stå det aktiv, och startar jag då och ger lite gas så ändras värdet till "spärrat"
Men ska ta mig tid och posta felkoder så det inte blir en massa spekulationer..
Tack så länge för erat tålamod, och ang prestandan så ingen märkbar skillnad förutom att jag känt en svag svag tendens i ryggstödet, typ små misständningar! Men hoppas jag kan flytta problemet genom att skifta spolar mellan cyl för att få en bekräftelse om det är stift alt spolar..

Mv C/

Den som söker, han letar..
husseman
11 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, misständning låter mer troligt. Tror du e´på rätt spår där.

mvh Husse

LS3
11 juli 2020 · 16 Inlägg

Hoppas det blev rätt svars ruta!
Men här kommer lite felkods info..
17481 LMM 2 (G246)
P1073-002 Signal svag
Misständning..
INFO 1
Misständning räknare cylinder 3
INFO 2
Misständning räknare upptäckt
ÄRVÄRDE
Aktiverad
Och samma på cyl 6..
Och när jag startar övergår "aktiverad" till "spärrad" kan det vara så spolarna börjat gjort sitt för att skydda motorn, stiften är i princip nya NGK (platina) har även lyssnat bak på ngt förhöjd tomgång och låter hur jämnt å fint som helst, men svårt att avgöra!
Och ang gasspjäll..
INFO 1
Gasspjäll
INFO 2
Givare (G187)
Ärvärde 12.9 %
Och 2a
Givare (G188)
Ärvärde 87.1
Här är man lite nyfiken på vilket värde som ligger lite närmare rätt!?

Mv C/ Ösd..

Den som söker, han letar..
Myhran
11 juli 2020 · 452 Inlägg

Gör en hel scanning och posta i tråden med alla styrdon komplett,

Vad jag kan se har du ingen felkod på misständning, utan det är info till felkoden?
Felkoden säger som sagt fel på lmm, utgå från info om det på Ross-Tech,

Om man har misständningsregistrering utan felkod så är det inte så mkt att lägga på minnet om bilen går bra, en misständning skulle du känna.

När du gör en komplett scanning får du en pdf,

LS3
11 juli 2020 · 16 Inlägg

Haha jag och datorer!!
Ska försöka och få in PDF filen här på nåe viss, nu pluppar det även upp koder på v-lådan också!
Verkar bli mye konstigt ef 2års stillestånd?!
Om jag inte lyckas, går det och lyfta över till messenger isåfall?
Men ska gå in och göra ett försök nu..
Stort tack än en gång
Mv C/ Ösd..

Den som söker, han letar..
LS3
11 juli 2020 · 16 Inlägg

Känns mer oroligt över koder i lådan..
Adress 01: Motor        Labels: AER\077-907-558-BCY.lbl
   Artikelnr: 4D1 907 558
   Komponent: 4.2l V8/5VT     G   0003 
   Kodning: 0010752
   Verkstad #: WSC 00000 785 00200
   VCID: 6BD04BC749E9B81210-5120

3 Funna fel:
17481 - Luftmassemätare 2 (G246)
            P1073 - 002 - signalen är för svag - Fellampa(MIL) tänd
17537 - Rad2; blandningsanpassning (mult)
            P1129 - 002 - systemet är för fett - Intermittent fel
17977 - Farthållarströmbrytare (E45)
            P1569 - 008 - orimlig signal - Intermittent fel
Readiness: 0010 1101

-------------------------------------------------------------------------------
Adress 02: Automatväxel        Labels: AER\01L-927-156.lbl
   Artikelnr: 4B0 927 156 FB
   Komponent: AG5 01L 4.2l5VT RdW 1315 
   Kodning: 00001
   Verkstad #: WSC 00000 
   VCID: 6CD248DB1CE7BF2A19-513C

2 Funna fel:
18265 - Lastsignal
            P1857 - 35-00 - felmeddelande från motorstyrdonet
17090 - Körlägessensor (F125)
            P0706 - 35-00 - orimlig signal

-------------------------------------------------------------------------------
Adress 03: Bromselektronik        Labels: AER\4B0-614-517.lbl
   Artikelnr: 4B0 614 517 AD
   Komponent: ESP 5.7 RS 6        2310 
   Kodning: 06697
   Verkstad #: WSC 00000 
   VCID: 63C023E7F139F052A8-5120

2 Funna fel:
01119 - Signal för växeligenkänning
            35-10 - - - Intermittent fel
18265 - Lastsignal
            P1857 - 35-00 - felmeddelande från motorstyrdonet
Ska även själv sätta mig på Ross Tech och se om jag blir nåe klokare!
Kan en del av dessa koder även betyda oxid i kontakt stycken?
Om jag minns rätt, visst är styrdonet för lådan placerad på golvet framför passagerar stol?
Mv C/

Den som söker, han letar..
Myhran
11 juli 2020 · 452 Inlägg

Har du testat radera alla koder och startat om från början? Om bilen stått 2 år skulle jag börja där,
Motorlampan är tänd pga lmm felet, ena felkoden i växellådan kan ev kanske vara pga lmm,

Sen går bilen för fett vill den påstå om du hr en lmm som ger felvärden kan det bero på den,

Jag skulle raderat allt och sett vad som kom tillbaka efter en tids körning om bilen i övrigt går bra!

Med vänlig hälsning,

LS3
11 juli 2020 · 16 Inlägg

LMM och nya bromsskivor kommer till veckan..
De hela började med läckage i DRC systemet och därav att bilen fick en lång semester från september 2018 tills nu då jag gjort en omfattande service/rep av drivlina, bromsar, chassie etc..
Och då känns det lite tråkigt med detta elektronik trams, tycker själv jag har goda mekaniska kunskaper men då det gäller sånt här då vill man gärna vända sig till dom som kan och har erfarenhet på området!
Har raderat koder ngr ggr och då slocknar motor symbolen och förblir släck ett antal starter ef en rundtur med shopping, kaffe osv men tänds senare, men anti slir symbolen förblir tänd hela tiden..
Och angående prestandan så ere svårt att säga då det är ganska bra tryck i dessa, men som jag skrev tidigare så finns det små små tendenser till ngn slags oro i motorn som känns i ryggstödet, av många som åkt så är det bara 2 som påpekat dessa små oroligheter! därför jag var nyfiken om ngn spole är lite trött på cyl 3 och 6 då jag inte riktigt förstår VCDS fullt ut än..
Då jag är 3e brukaren och bilen just passerat 12.000km så är det ingen sönderkörd RS, men ny arbets vecka, och då får denna tråd vila tills slutet på veckan då ny (förhoppningsvis) LMM kommer! så ska jag ta mig tid och läsa på lite mer om Mr Ross Tech..
Tack för din tid så länge
Mv C/

Den som söker, han letar..
Myhran
12 juli 2020 · 452 Inlägg

LS3 skrev:
LMM och nya bromsskivor kommer till veckan..
De hela började med läckage i DRC systemet och därav att bilen fick en lång semester från september 2018 tills nu då jag gjort en omfattande service/rep av drivlina, bromsar, chassie etc..
Och då känns det lite tråkigt med detta elektronik trams, tycker själv jag har goda mekaniska kunskaper men då det gäller sånt här då vill man gärna vända sig till dom som kan och har erfarenhet på området!
Har raderat koder ngr ggr och då slocknar motor symbolen och förblir släck ett antal starter ef en rundtur med shopping, kaffe osv men tänds senare, men anti slir symbolen förblir tänd hela tiden..
Och angående prestandan så ere svårt att säga då det är ganska bra tryck i dessa, men som jag skrev tidigare så finns det små små tendenser till ngn slags oro i motorn som känns i ryggstödet, av många som åkt så är det bara 2 som påpekat dessa små oroligheter! därför jag var nyfiken om ngn spole är lite trött på cyl 3 och 6 då jag inte riktigt förstår VCDS fullt ut än..
Då jag är 3e brukaren och bilen just passerat 12.000km så är det ingen sönderkörd RS, men ny arbets vecka, och då får denna tråd vila tills slutet på veckan då ny (förhoppningsvis) LMM kommer! så ska jag ta mig tid och läsa på lite mer om Mr Ross Tech..
Tack för din tid så länge
Mv C/

12k mil wink min plus har gått 7500 mil tongue

Har du raderat alla fel Dvs alla styrenheter eller bara Motorstyrdonet?

Radera alla styrenheter för att se om de även tittar tillbaka där,

Skulle gissa att några koder slår ut varandra,
Sen skulle du kunna kolla om det inte är samma lmm på bank1 så du inte kan skifta dem eg och se om du flyttar felet,

Med vänlig hälsning,

LS3
12 juli 2020 · 16 Inlägg

Jaså du är lycklig ägare till en plus med låga mil 👍min hade rullat ca 8.500km när jag handla för ca 8 år sen..
Ang koder så tänker vi lika, ska även ordna en burk CRC för ändamålet och prova att rengöra först om det funkar!
Om inte så har jag en ny tillhands..
Men tillbaks till koderna så hoppas jag du har rätt 😉 för går i samma tankar då en del av koderna återkopplar till m-styrdonet..
Finns det nån lathund ang komponenter/ kontakter/Styrdon vart dom sitter, skulle ju vara trevligt med en sådan! tex, körläges sensor (F125) borde ju va kopplad till v-spaken 🤔
Men är du väl bekant med kodning och dyl i VCDS också?
MV C/

Den som söker, han letar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang