Bedrägeri och diskriminering av en afrikansk kund av VOLVO-bilar ( Behöver ditt råd)

AHIDI
10 juli 2020 · 1 Inlägg

Hallå ,
Jag är ny med dig i det här forumet och jag ville dela med dig en katastrofal upplevelse som afrikansk konsument samt lidande och diskriminering som jag lidit med (VOLVO-bilar) och dess officiella representant i Marocko: (SCANDINAVIAN AUTO MAROC) företag att ha mina rättigheter som konsument (och att jag fram till skrivandet av detta brev inte kunde återkräva).

Jag köpte faktiskt en ny Volvo V40-bil från den auktoriserade VOLVO-återförsäljaren i Marocko, till min överraskning upptäckte jag att huven på min bil var målade om och att den representerade spår som motiverar detta (färgskillnad mellan bilens färg och huven, spår av kitt i hörnen på huven ...), inför denna situation och efter flera klagomål till Volvo kundtjänst i Marocko och även till kundupplevelsetjänsterna i Sverige, fick jag ett första svar från den marockanska återförsäljare (efter en veckas väntan) som berättade för mig att de fordon som är målade på fabriken kan ha vissa skillnader i nyanser och särskilt med solen. detta svar verkade tveksamt för mig (särskilt eftersom bara huven påverkas av detta problem) fick mig att göra en bedömning av bilen med en expert som är godkänd i Marocko och även i Europeiska unionen, bekräftar utvetydigt expertrapporten att bilhuven har har målade om, framför dessa fakta bad jag om byte av bil och återbetalning av den moraliska och ekonomiska skada som orsakats av denna incident som orsakade mig mycket smärta.

kontaktade också VOLVO-företaget i Sverige för att ingripa med sin försäljningsrepresentant i Marocko, med tanke på allvarligheten i denna händelse såväl som den tvivelaktiga praxis som bekräftats av expertrapporten som bekräftade att bilens huva var målad efter ett första svar på mitt klagomål , VOLVO Sverige har dragit sig tillbaka från fallet genom att säga mig att se direkt med företagets återförsäljare i Marocko,

Idag befinner jag mig framför en bedrägeri från företaget VOLVO Sweden såväl som dess marockanska återförsäljare som vägrar min juridiska begäran om byte av bil eller ersättning, som inte längre svarar på mina klagomål som kund (inget svar från Volvo Sveriges andel av deras marockanska återförsäljare i mer än två veckor); ingen förklaring till denna händelse och av orsakerna till att sälja en bil som antas vara ny medan huven är ommålad. (se bilder bifogade)

Tack på förhand för din tid
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236419/236419-125177fe4fc5fa0e2d0619343b3832db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236419/236419-8a6019a9d3c6fb3eb4c5549b4b8ba14d.jpg

candyweiss
10 juli 2020 · 863 Inlägg

AHIDI skrev:
Hallå ,
Jag är ny med dig i det här forumet och jag ville dela med dig en katastrofal upplevelse som afrikansk konsument samt lidande och diskriminering som jag lidit med (VOLVO-bilar) och dess officiella representant i Marocko: (SCANDINAVIAN AUTO MAROC) företag att ha mina rättigheter som konsument (och att jag fram till skrivandet av detta brev inte kunde återkräva).

Jag köpte faktiskt en ny Volvo V40-bil från den auktoriserade VOLVO-återförsäljaren i Marocko, till min överraskning upptäckte jag att huven på min bil var målade om och att den representerade spår som motiverar detta (färgskillnad mellan bilens färg och huven, spår av kitt i hörnen på huven ...), inför denna situation och efter flera klagomål till Volvo kundtjänst i Marocko och även till kundupplevelsetjänsterna i Sverige, fick jag ett första svar från den marockanska återförsäljare (efter en veckas väntan) som berättade för mig att de fordon som är målade på fabriken kan ha vissa skillnader i nyanser och särskilt med solen. detta svar verkade tveksamt för mig (särskilt eftersom bara huven påverkas av detta problem) fick mig att göra en bedömning av bilen med en expert som är godkänd i Marocko och även i Europeiska unionen, bekräftar utvetydigt expertrapporten att bilhuven har har målade om, framför dessa fakta bad jag om byte av bil och återbetalning av den moraliska och ekonomiska skada som orsakats av denna incident som orsakade mig mycket smärta.

kontaktade också VOLVO-företaget i Sverige för att ingripa med sin försäljningsrepresentant i Marocko, med tanke på allvarligheten i denna händelse såväl som den tvivelaktiga praxis som bekräftats av expertrapporten som bekräftade att bilens huva var målad efter ett första svar på mitt klagomål , VOLVO Sverige har dragit sig tillbaka från fallet genom att säga mig att se direkt med företagets återförsäljare i Marocko,

Idag befinner jag mig framför en bedrägeri från företaget VOLVO Sweden såväl som dess marockanska återförsäljare som vägrar min juridiska begäran om byte av bil eller ersättning, som inte längre svarar på mina klagomål som kund (inget svar från Volvo Sveriges andel av deras marockanska återförsäljare i mer än två veckor); ingen förklaring till denna händelse och av orsakerna till att sälja en bil som antas vara ny medan huven är ommålad. (se bilder bifogade)

Tack på förhand för din tid
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236419/236419-125177fe4fc5fa0e2d0619343b3832db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236419/236419-8a6019a9d3c6fb3eb4c5549b4b8ba14d.jpg

Jaha. Tror du verkligen att vi kan göra något åt en reklamation i Marocko?
Prova att kontakta Konsumentverket, de kan kanske kan hjälpa dig?

Senast redigerat av candyweiss (10 juli 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Myhran
10 juli 2020 · 452 Inlägg

Och hur är nyansskillnaden eg mot framskärmen!? Är verkligen huven boven i detta drama? Och som sagt, vi kan faktiskt inte göra något här!
Samt att vi bara får se den ena sidan av äpplet i historien!

Med vänlig hälsning,

torsen
10 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Tror inte du kommer någonstans genom att förhandla med Volvo.
Dom är opåverkbara som politiker.
Har själv köpt 2 nya Volvokombin som från fabrik, eller i alla fall från återförsäljaren, varit behäftade med yttre skador.
Efter mycket resultatlöst förhandlande vände jag mig till en advokat som tacksamt antog utmaningen att juridiskt duellera med Volvo.
Advokaten, och jag, vann kampen(inför nesan för Volvo att skylta i Motormännens tidskrift).
Jag fick en ny bil utan extra kostnad och med kompensation för "psykiskt lidande".
Kompensationen är konfidentiell enligt uppgörelsen.
Nästa nya Volvokombi hade en skada på vänster hundben som var intryckt/buckligt och bristfälligt lagat och penselmålat.
När jag påpekade defekten fick jag ett "Intyg" som sa att vid framtida inbyte(mot ny Volvo) skulle inget avdrag göras för skadan.
Som tur var skar motorn före 100 mil så jag bytte in den mot en begagnad Citroen(och fick pengar emellan).
Citroenen behöll jag i 7½ år utan större problem än kamrem hoppade av = motorrenovering på maskinskadeförsäkringen, byte bakvagnstravers + alla 5 dörrar + motorhuv + undre frontplåt + samtliga 4 stänkskärmar(flyglar) samt startmotor(som jag köpte en annan på skroten och monterade själv) och slutligen svetsade jag själv golvplåtarna.
Citroens utökade "God Will" stod för samtliga "oxiderade" karossdelar.
Men Citroen mötte och behandlade mig i alla fall välvilligt - till skillnad mot Volvo.

magnus308
10 juli 2020 · 17 Inlägg

Det ser mer ut som om något gjort en dålig foliering av huven där plastfilmen krympt, Kanten syns ganska tydligt ovanför framlyset i trådskaparens bildgalleri.
I framkanten på motorhuven på den stora bilden som visar hela bilen framifrån syns också skarven några millimeter in på motorhuven.

En expert som är "godkänd i europeiska unionen" vad detta godkännande nu är för något borde väl ha sett om det är en plastfilm på motorhuven? roll

Senast redigerat av magnus308 (10 juli 2020)

panda666
10 juli 2020 · 4 228 Inlägg

såg förjävligt ut, ny bil ska inte se ut så där, det är faktiskt Nytt och borde vara helt perfekt. Där ser man att man inte kan lita på nån utan måste verkligen verkligen kontrollera bilfan 1000% innan man tar emot. Annars kan det gå åt helvete. Tror inte ts vill att vi ska göra nått utan delar kanske bara me sig om sin story så folk här kanske ska *calm your tits* behåll en lite trevligare ton tycker ja.

candyweiss
10 juli 2020 · 863 Inlägg

panda666 skrev:
Tror inte ts vill att vi ska göra nått utan delar kanske bara me sig om sin story så folk här kanske ska *calm your tits* behåll en lite trevligare ton tycker ja.

"Behöver ditt råd" står det i rubriken.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
10 juli 2020 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
Tror inte ts vill att vi ska göra nått utan delar kanske bara me sig om sin story så folk här kanske ska *calm your tits* behåll en lite trevligare ton tycker ja.

"Behöver ditt råd" står det i rubriken.

Jaha. Tror du verkligen att vi kan göra något åt en reklamation i Marocko?
Prova att kontakta Isabella Lövin, hon kanske kan hjälpa dig?

mycket bra råd där, tror verkligen att isabella lövin är rätt man för jobbet att kunna hjälpa ts här. för hon ställer alltid upp med reklamationer. skärp dig nu och försök att hålla en bättre ton. punkt.

husseman
11 juli 2020 · 1 577 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
Tror inte ts vill att vi ska göra nått utan delar kanske bara me sig om sin story så folk här kanske ska *calm your tits* behåll en lite trevligare ton tycker ja.

"Behöver ditt råd" står det i rubriken.

Jaha. Tror du verkligen att vi kan göra något åt en reklamation i Marocko?
Prova att kontakta Isabella Lövin, hon kanske kan hjälpa dig?

mycket bra råd där, tror verkligen att isabella lövin är rätt man för jobbet att kunna hjälpa ts här. för hon ställer alltid upp med reklamationer. skärp dig nu och försök att hålla en bättre ton. punkt.

Hehe Isabella lövin är inte man..hon e´nåt mittemellan o hon e´ett stort skämt. Att den subban skulle göra nån nytta kan vilken stolle som helst räkna ut, att det går åt helvete.
Finns bra bilar att köpa- testa det

mvh/ husse.

candyweiss
11 juli 2020 · 863 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
Tror inte ts vill att vi ska göra nått utan delar kanske bara me sig om sin story så folk här kanske ska *calm your tits* behåll en lite trevligare ton tycker ja.

"Behöver ditt råd" står det i rubriken.

Jaha. Tror du verkligen att vi kan göra något åt en reklamation i Marocko?
Prova att kontakta Isabella Lövin, hon kanske kan hjälpa dig?

mycket bra råd där, tror verkligen att isabella lövin är rätt man för jobbet att kunna hjälpa ts här. för hon ställer alltid upp med reklamationer. skärp dig nu och försök att hålla en bättre ton. punkt.

Vad då "bättre ton"? Jag menade verkligen hur ska vi kunna hjälpa till med en reklamation i Marocko?
Ändrade innan till Konsumentverket, för IL kan inte göra något bättre/rätt i denna världen.

Senast redigerat av candyweiss (11 juli 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang