850 T5 startar inte

Fippla
11 juli 2020 · 4 Inlägg

Tjabba, har en 850 T5 från 96' som nu vägrar att starta.

Skulle starta bilen efter ett stopp på macken och då gick den igång i någon sekund för att sen dö helt och hållet. Öppnade huven och såg att oljestickan skjutits ut och därmed olja från hålet.
Cirka 3-4 dagar innan detta hände så började turbon (19t) att friladda trotts att jag försökt justera på pysventilen. Vet inte om detta kan vara en bidragande faktor?

Har inte gjort någon direkt felsökning för jag vet inte vad jag ska kolla på direkt, böt dock till en annan kamaxelgivare bara för att kolla om det hjälpte, men det gjorde det ju inte. Varvräknaren rör sig inte när man går på starten.
Kan vevhusventilationen ha något med detta problem att göra? Eller om kamremmen kanske har kuggat över? Jag tycker att bilen har druckit ganska mycket olja den senaste tiden också, eller om det bara är ett läckage.

Alla tips mottages big_smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Har du gjort flera startförsök,  så är det förmodligen soppabrist, kanske pumpen..
Men man börjar alltid först med att kolla gnista på stiften..

Senast redigerat av axxet (11 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Marlboroman
11 juli 2020 · 8 228 Inlägg

Du lär ju börja med att kolla om den ger gnista och öppnar spridarna. Får om inget av det händer så gör inte styrboxen något startförsök. Om boxen gör ett försök att starta men den inte går igång är det dags att titta närmare på mekaniska orsaker.

Att den skjuter ut stickan tyder på tryck i vevhuset, oljeförbrukning på någon form av bekymmer med vevhusventilationen vilket kan höra ihop med högt tryck i vevhuset. Högt laddtryck kan orsaka bekymmer också om motorn är sliten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fippla
11 juli 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Har du gjort flera startförsök,  så är det förmodligen soppabrist, kanske pumpen..
Men man börjar alltid först med att kolla gnista på stiften..

Ny tankad precis innan den dog, kan dock vara pumpen som du säger har för mig att jag inte hörde den när jag försökte få igång den.

Fippla
11 juli 2020 · 4 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du lär ju börja med att kolla om den ger gnista och öppnar spridarna. Får om inget av det händer så gör inte styrboxen något startförsök. Om boxen gör ett försök att starta men den inte går igång är det dags att titta närmare på mekaniska orsaker.

Att den skjuter ut stickan tyder på tryck i vevhuset, oljeförbrukning på någon form av bekymmer med vevhusventilationen vilket kan höra ihop med högt tryck i vevhuset. Högt laddtryck kan orsaka bekymmer också om motorn är sliten.

Glömde skriva att jag kollat gnistan och det får den! Hur är det lättast å felsöka om spridarna öppnar?
Då blir det av och byta allt med vevhuset i samma veva, har ett kitt liggandes tongue

Lucif3r
12 juli 2020 · 2 183 Inlägg

Du kan ju börja med att kasta pysventilen åt h-e. 850 styrs av magnetventil, och laddtrycket styrs således via mjukvaran. Genom att använda en pysventil sätter du hela styrsystemet i halvt panik med alla möjliga följdfel, och ev. skador.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang