Ta reda på ägare till bil utan registreringsnummer?

Eleeb90
12 juli 2020 · 345 Inlägg

Hej! Kan man ta reda på en bils rättmätige ägare utan reggnummer? Med bara chassinumret?
Hur gör man är det transportstyrelsen eller kan man ringa polisen?
Varför jag undrar är för att jag vill köpa eller ta lite delar från en bil som är dumpad sen en bra tid tillbaka. Det står en röd lapp på rutan med att kommunen ska ta bort den. Så egentligen är det fritt fram att bara plocka på sig delar men man vill ju kontakta ägaren då. Eller är det kommunen som ”äger” bilen då dom satt en röd lapp på den om att den kommer forslas bort ett visst datum. (På lappen så stod det att den skulle forslas bort redan i juni men domnar inte gjort det ännu). Tackar tackar för svar.

torsen
12 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Ligger rätt mycket "deckarjobb" bakom att ta reda på regnr.
Vissa bilar, t ex Citroen, har ett organisationsnr som anger vilken dag bilen tillverkades.
Alla bilar har ett VIN/chassienr med vilken man kan "grovsålla" fram årsmodellen och ungefärliga tillverkningsdatumet.
Vet inte hur lätt det är för en privatperson att vaska fram regnr med hjälp av ovanstående.
Vad det gäller entusistbilar kan det vara lättare att genom respektive märkesklubbs matrikel få fram i alla fall vilka bilar det KAN vara.
Och sedan matcha mot Transportstyrelsen, Biluppgifter, car.info m fl.
Har aldrig gjort det själv, men skulle vara intressant om någon har en "direktväg".

trubbelturbo
12 juli 2020 · 1 442 Inlägg

Knappa in chassinummret på biluppgifter.se

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Brådhis * Voff voff *
12 juli 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Ligger rätt mycket "deckarjobb" bakom att ta reda på regnr.
Vissa bilar, t ex Citroen, har ett organisationsnr som anger vilken dag bilen tillverkades.
Alla bilar har ett VIN/chassienr med vilken man kan "grovsålla" fram årsmodellen och ungefärliga tillverkningsdatumet.
Vet inte hur lätt det är för en privatperson att vaska fram regnr med hjälp av ovanstående.
Vad det gäller entusistbilar kan det vara lättare att genom respektive märkesklubbs matrikel få fram i alla fall vilka bilar det KAN vara.
Och sedan matcha mot Transportstyrelsen, Biluppgifter, car.info m fl.
Har aldrig gjort det själv, men skulle vara intressant om någon har en "direktväg".

https://biluppgifter.se/fordon/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
13 juli 2020 · 345 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Knappa in chassinummret på biluppgifter.se

Tackar för svaret har använt denna tjänst förut visste dock inte att man kunde knappa in chassienumret. Ja det verkar funka. Provade på en av mina egna bilar haha smile

Eleeb90
13 juli 2020 · 345 Inlägg

torsen skrev:
Ligger rätt mycket "deckarjobb" bakom att ta reda på regnr.
Vissa bilar, t ex Citroen, har ett organisationsnr som anger vilken dag bilen tillverkades.
Alla bilar har ett VIN/chassienr med vilken man kan "grovsålla" fram årsmodellen och ungefärliga tillverkningsdatumet.
Vet inte hur lätt det är för en privatperson att vaska fram regnr med hjälp av ovanstående.
Vad det gäller entusistbilar kan det vara lättare att genom respektive märkesklubbs matrikel få fram i alla fall vilka bilar det KAN vara.
Och sedan matcha mot Transportstyrelsen, Biluppgifter, car.info m fl.
Har aldrig gjort det själv, men skulle vara intressant om någon har en "direktväg".

Det var nog ännu svårare förr då inte internet fanns. Jag tror inte man kunde ringa hursomhelst till transportstyrelsen eller Vägverket var det väl då. Visst vi har ju offentlighetsprincipen i Sverige smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang