Motor problem volvo v50 2010 diesel

Rasmus69
12 juli 2020 · 4 Inlägg

jag undrar om någon här har haft samma problem som jag med v50 jag har bytt partikellfilter egr tryck givare diesel filter .bilen har gått jätte bra ett par månader sen fick jag motor stopp i en korsning efter det så tändes motor service lampan och bilen varvar bara 2800 varv . den felkoddar på tryck givaren till partikelfiltret så jag beställde en ny men det blev ingen ändring verstaden mätte ocg kollade upp tryck givarna både den nya och gamla och de va inget fel på dem. och tre gånger så har lampan slocknat och bilen går jätte bra men sen när jag stänger av bilen och startar igen så är det samma sak igen . kan någon här komma med tips vad jag kan göra .mvh jimmy

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Fick du KÄRRINGSTOPP, så kan något annat hänt som vi får fundera lite över..
Ett sånt stopp kan ställa til det lite..
Kanske borde man ansluta en läsare som kan kolla i realtid..

Senast redigerat av axxet (12 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
g795260
12 juli 2020 · 4 Inlägg

Jag har samma problem med min 2011 V50 D2.  Motorlampan lyser och jag får meddelandet 'Nedsatt motorprestanda'. Ibland det ena, ibland bägge. Bilia har felsökt flera gånger och en lokal verkstad har också gjort det. Resultatet har i de flesta testerna pekat på partikelfiltret. Jag har gjort rent det, jag  har bytt EGR-ventil, tryckgivare och lambdasond. Efter varje åtgärd går bilen bra en kort tid, ibland bara några dagar. Efter jag gjort rent partikelfiltret gick bilen bra i 5 mil sedan samma sak igen. Verkstaden kunde då konstatera att partikelfiltret var igensatt vilket gör att jag litar inte på Volvos diagnostiksystem.
Igår fann jag att om jag kopplar bort luftflödesmätaren blir det ingen skillnad. Motorn borde gå ojämnt. Rasmus69: om du kopplar bort luftflödes mätaren får du då samma effekt? Kan detta vara ett spår i felsökningen?

Senast redigerat av g795260 (12 juli 2020)

Rasmus69
13 juli 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Fick du KÄRRINGSTOPP, så kan något annat hänt som vi får fundera lite över..
Ett sånt stopp kan ställa til det lite..
Kanske borde man ansluta en läsare som kan kolla i realtid..

ja jag fick kärring stopp. vad menar du för läsare ??? mvh jimmy

Rasmus69
13 juli 2020 · 4 Inlägg

g795260 skrev:
Jag har samma problem med min 2011 V50 D2.  Motorlampan lyser och jag får meddelandet 'Nedsatt motorprestanda'. Ibland det ena, ibland bägge. Bilia har felsökt flera gånger och en lokal verkstad har också gjort det. Resultatet har i de flesta testerna pekat på partikelfiltret. Jag har gjort rent det, jag  har bytt EGR-ventil, tryckgivare och lambdasond. Efter varje åtgärd går bilen bra en kort tid, ibland bara några dagar. Efter jag gjort rent partikelfiltret gick bilen bra i 5 mil sedan samma sak igen. Verkstaden kunde då konstatera att partikelfiltret var igensatt vilket gör att jag litar inte på Volvos diagnostiksystem.
Igår fann jag att om jag kopplar bort luftflödesmätaren blir det ingen skillnad. Motorn borde gå ojämnt. Rasmus69: om du kopplar bort luftflödes mätaren får du då samma effekt? Kan detta vara ett spår i felsökningen?

jag har inte provat det men ska absolut testa tack så mycket .mvh jimmy

g795260
13 juli 2020 · 4 Inlägg

Var på verkstaden idag igen. Det visade sig att det hade generats en felkod för luftflödesgivaren eftersom jag hade kopplat bort den.
Resultatet av besöket var annars att det fanns 5 felkoder som alla nollades. När jag sedan startade fick jag meddelandet ' Nedsatt motorprestanda'. Felet pekade då på partikelfiltret igen. Vi gjorde då en regenerering av partikelfiltret och efter det fanns inga felkoder. När jag kom tillbaka efter testkörning stod ytterligare en V50 diesel på kö med samma problem.
Kommer att bli intressant att se hur länge detta håller.

Rasmus69
14 juli 2020 · 4 Inlägg

Rasmus69 skrev:

g795260 skrev:
Jag har samma problem med min 2011 V50 D2.  Motorlampan lyser och jag får meddelandet 'Nedsatt motorprestanda'. Ibland det ena, ibland bägge. Bilia har felsökt flera gånger och en lokal verkstad har också gjort det. Resultatet har i de flesta testerna pekat på partikelfiltret. Jag har gjort rent det, jag  har bytt EGR-ventil, tryckgivare och lambdasond. Efter varje åtgärd går bilen bra en kort tid, ibland bara några dagar. Efter jag gjort rent partikelfiltret gick bilen bra i 5 mil sedan samma sak igen. Verkstaden kunde då konstatera att partikelfiltret var igensatt vilket gör att jag litar inte på Volvos diagnostiksystem.
Igår fann jag att om jag kopplar bort luftflödesmätaren blir det ingen skillnad. Motorn borde gå ojämnt. Rasmus69: om du kopplar bort luftflödes mätaren får du då samma effekt? Kan detta vara ett spår i felsökningen?

jag har inte provat det men ska absolut testa tack så mycket .mvh jimmy

tack för tipset jag tog bort luftflödes mätaren bilen gick som vanligt satte tillbaka kontakten och bilen gick som en gud ,men efter ett par stopp så tändes den igen men jag tror jag ska byta luftflödesmätaren och se .mvh jimmy

g795260
14 juli 2020 · 4 Inlägg

Jag vill först påpeka att jag INTE är någon expert på Volvo V50, är endast ägare.
I mitt fall har det inte varit något fel på luftflödesmätaren och den är inte bytt. Jag har däremot först gjort rent EGR-ventilen själv och när det inte hjälpte bytt den. Dessutom har jag gjort rent partikelfiltret själv. Efter senaste verkstadsbesöket har jag fått veta att felkoderna måste nollställas och styrenheten omprogrammeras efter åtgärderna. Görs inte detta kan felen komma tillbaka. Detta verkar vara mitt misstag.
Har nu kört 11 mil utan felindikering.

Senast redigerat av g795260 (14 juli 2020)

Ragge88
26 juli 2020 · 104 Inlägg

Har ni tankat på prem? Talloljan i ders diesel har en tendens att klägga igen vissa motorer, speciellt v50 1,8 Diesel

Det är bara en gissning men har varit med om problemet på tre olika v50.

Rensvinf
26 juli 2020 · 528 Inlägg

Ragge88 skrev:
Har ni tankat på prem? Talloljan i ders diesel har en tendens att klägga igen vissa motorer, speciellt v50 1,8 Diesel

Det är bara en gissning men har varit med om problemet på tre olika v50.

Du skrev nog fel i all hast. Volvo har ingen 1.8 diesel.

Ragge88
26 juli 2020 · 104 Inlägg

Rensvinf skrev:

Ragge88 skrev:
Har ni tankat på prem? Talloljan i ders diesel har en tendens att klägga igen vissa motorer, speciellt v50 1,8 Diesel

Det är bara en gissning men har varit med om problemet på tre olika v50.

Du skrev nog fel i all hast. Volvo har ingen 1.8 diesel.

Ja, tack för rättelsen. Det är flexifuel som är 1,8 den V50 jag menar använder sig av fords 1,6 diesel i några versioner, 2,0 lider inte av samma bekymmer så vitt jag vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang