BMW 523i -99 Vägrar starta

Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

Tjena, har en BMW 523i från 99 som vägrar starta. Den har varit körbar men ryckig och knappt någon tomgång (förra ägaren sa att det berodde på vevhusventilationen). Men nu startar den inte längre, motorn går runt och ibland hostar den till typ 1-2 gånger och nästan startar men sen händer inte mycket mer, förutom att det luktar bensin ungefär vid bakaxeln. En kompis kollade på vevhusventilationen och försökte förbi gå den så den skulle gå att köra, men sen kände motorn för att pressa ur nästan all olja över hela underredet. Har kollat tändstift 1 och det var helt torrt, nån ägare innan har satt dit Biltemas tändspolar om det gör någon skillnad. Mycket mer vet jag inte eftersom jag inte är jätte kunnig på BMW.
All hjälp uppskattas, Mvh

Audi A4 (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Anlita inte kompisen fler gånger..
Man kollar följande i denna ordning..
Först att man har gnista på alla stiften , SEN kollar man att det kommer fram bränsle..
I ditt fall verkar det vara bränslefel, så kolla att pumpen fungerar.

Senast redigerat av axxet (13 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
13 juli 2020 · 5 813 Inlägg

Var exakt läckte all oljan ut?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2020 · 17 380 Inlägg

Ut med baksätet så hittar du tankarmaturen med pump i. Fick byta en sådan för ett antal år sedan på en 523:a. Sen gick den igång på sekunden!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

axxet skrev:
Anlita inte kompisen fler gånger..
Man kollar följande i denna ordning..
Först att man har gnista på alla stiften , SEN kollar man att det kommer fram bränsle..
I ditt fall verkar det vara bränslefel, så kolla att pumpen fungerar.

Hur kollar jag gnista? Pumpen låter varje gång jag vrider nyckeln till läge 2 men den låter lite konstigt

Audi A4 (2006)
Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Var exakt läckte all oljan ut?

Ingen aning, hade varit ute och kört i cirka 140 km/h och sen va det olja över hela underredet

Audi A4 (2006)
Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ut med baksätet så hittar du tankarmaturen med pump i. Fick byta en sådan för ett antal år sedan på en 523:a. Sen gick den igång på sekunden!

Hur felsöker jag pumpen på bäst sätt? Eller funkar det bara om jag byter pumpen?

Audi A4 (2006)
jaka54
13 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
När du vrider om tändningsnyckeln ska pumpen låta (låta bra, inte gnissla).
Låter den inte så ta en lång metallstång och knacka lite på den...börjar den låta då så vet du att den är felet och byt ut den!
Pumpar hittar du billigast på eBay.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2020 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När du vrider om tändningsnyckeln ska pumpen låta (låta bra, inte gnissla).
Låter den inte så ta en lång metallstång och knacka lite på den...börjar den låta då så vet du att den är felet och byt ut den!
Pumpar hittar du billigast på eBay.

I detta fallet sitter pumpen i tanken. Man byter armaturen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jaka vill nog att han ska knacka HÅRT..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Marcus_89 Biltokig elektriker
13 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Du ska inte knacka på pumpen då den sitter i tankarmaturen som är gjord av plast. I armaturen sitter det det även returrör och tankmätare. Så det vill man absolut inte slå sönder.

På spridarbryggan vid motorn har du en ventil som du kan kolla bränsletrycket med. Där kan du se upp du får upp något tryck. Ska ligga runt 3bar Eller så kan du lossa inkommande bränsleledning vid spridarbryggan och sticka ner den i en flaska eller dunk. Så ser du om det kommer bensin när du kör på startmotorn.

Det där oljeläckaget låter oroväckande med. Om den har tryckt ur sig olja. Vevhusventilationen kan frysa sönder på M52/M54 motorerna. Så kan vara det som har hänt din bil och då trycker den ut olja från en av slangarna eller rören.

Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När du vrider om tändningsnyckeln ska pumpen låta (låta bra, inte gnissla).
Låter den inte så ta en lång metallstång och knacka lite på den...börjar den låta då så vet du att den är felet och byt ut den!
Pumpar hittar du billigast på eBay.

När jag vrider om nyckeln så låter pumpen och det finns bensin vid fuel railen, men stiften blir inte blöta

Audi A4 (2006)
Jakkeboii
13 juli 2020 · 22 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Du ska inte knacka på pumpen då den sitter i tankarmaturen som är gjord av plast. I armaturen sitter det det även returrör och tankmätare. Så det vill man absolut inte slå sönder.

På spridarbryggan vid motorn har du en ventil som du kan kolla bränsletrycket med. Där kan du se upp du får upp något tryck. Ska ligga runt 3bar Eller så kan du lossa inkommande bränsleledning vid spridarbryggan och sticka ner den i en flaska eller dunk. Så ser du om det kommer bensin när du kör på startmotorn.

Det där oljeläckaget låter oroväckande med. Om den har tryckt ur sig olja. Vevhusventilationen kan frysa sönder på M52/M54 motorerna. Så kan vara det som har hänt din bil och då trycker den ut olja från en av slangarna eller rören.

Det finns bensintryck vid ventilen, och olja måste jag fylla på eftersom det knappt finns nån kvar, och sen kolla om det läcker olja nån stans

Audi A4 (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
13 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Jakkeboii skrev:

Marcus_89 skrev:
Du ska inte knacka på pumpen då den sitter i tankarmaturen som är gjord av plast. I armaturen sitter det det även returrör och tankmätare. Så det vill man absolut inte slå sönder.

På spridarbryggan vid motorn har du en ventil som du kan kolla bränsletrycket med. Där kan du se upp du får upp något tryck. Ska ligga runt 3bar Eller så kan du lossa inkommande bränsleledning vid spridarbryggan och sticka ner den i en flaska eller dunk. Så ser du om det kommer bensin när du kör på startmotorn.

Det där oljeläckaget låter oroväckande med. Om den har tryckt ur sig olja. Vevhusventilationen kan frysa sönder på M52/M54 motorerna. Så kan vara det som har hänt din bil och då trycker den ut olja från en av slangarna eller rören.

Det finns bensintryck vid ventilen, och olja måste jag fylla på eftersom det knappt finns nån kvar, och sen kolla om det läcker olja nån stans

Du måste kolla med en mätare om du har 3-bar eller om där bara är 0,5 bar. Funkar att mäta med en analog däcktrycksmätare om man inte har en riktig i närheten.

Har du kollat felkoder? Om allt i bränsleväg verkar ok och det inte finns gnista så kan det mycket väl vara vevaxelgivaren som har gett med sig.

Jakkeboii
17 juli 2020 · 22 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Jakkeboii skrev:

Marcus_89 skrev:
Du ska inte knacka på pumpen då den sitter i tankarmaturen som är gjord av plast. I armaturen sitter det det även returrör och tankmätare. Så det vill man absolut inte slå sönder.

På spridarbryggan vid motorn har du en ventil som du kan kolla bränsletrycket med. Där kan du se upp du får upp något tryck. Ska ligga runt 3bar Eller så kan du lossa inkommande bränsleledning vid spridarbryggan och sticka ner den i en flaska eller dunk. Så ser du om det kommer bensin när du kör på startmotorn.

Det där oljeläckaget låter oroväckande med. Om den har tryckt ur sig olja. Vevhusventilationen kan frysa sönder på M52/M54 motorerna. Så kan vara det som har hänt din bil och då trycker den ut olja från en av slangarna eller rören.

Det finns bensintryck vid ventilen, och olja måste jag fylla på eftersom det knappt finns nån kvar, och sen kolla om det läcker olja nån stans

Du måste kolla med en mätare om du har 3-bar eller om där bara är 0,5 bar. Funkar att mäta med en analog däcktrycksmätare om man inte har en riktig i närheten.

Har du kollat felkoder? Om allt i bränsleväg verkar ok och det inte finns gnista så kan det mycket väl vara vevaxelgivaren som har gett med sig.

Är inte hemma så kan inte kolla på ett par veckor, men ska kolla trycket så fort jag kommer hem. Nej, har inte kollat felkoder eftersom det är en pre-facelift så har 20 pins kontakten och känner ingen som har en adapter, så får köpa en och sen låna en felkodsläsare och kolla om jag får upp nått. Hur krångligt är det att byta vevaxelgivare och vad kan det kosta?

Audi A4 (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Har man mekvana så går det går det på 1-2h. Om inte givaren har kärvat fast i hållaren. Man måste ta bort fläkten och fläktkåpan, så bör man komma åt. Ligger nog på 500-1000kr för en givare.

Jakkeboii
17 juli 2020 · 22 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har man mekvana så går det går det på 1-2h. Om inte givaren har kärvat fast i hållaren. Man måste ta bort fläkten och fläktkåpan, så bör man komma åt. Ligger nog på 500-1000kr för en givare.

Okej, vart är billigast och bäst att köpa?

Audi A4 (2006)
panda666
17 juli 2020 · 4 228 Inlägg

Jakkeboii skrev:

Marcus_89 skrev:
Har man mekvana så går det går det på 1-2h. Om inte givaren har kärvat fast i hållaren. Man måste ta bort fläkten och fläktkåpan, så bör man komma åt. Ligger nog på 500-1000kr för en givare.

Okej, vart är billigast och bäst att köpa?

bmw är känsliga när det gäller givare, försök o leta fram så original som möjligt typ kanske schmeidmann eller tom kolla ifall bmw har några i lager som dammar. men inget biltema eller kalle på hörnet som du hittar för 200-300kr. Det ska vara så original som möjligt om inte helt original. Annars blir bilen grinig och den funkar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang