Svårstartad v70n 2.4T -00 bilf*n.

Ankan-78
22 juli 2020 · 30 Inlägg

Hej. Behöver verkligen hjälp eller tops vad jag ska göra.
Gäller v70 -00. 2.4T
Alltså ibland varvar den 1500 på tomgång när man startar den, jag tycker att den börjat dricka mer och hackar lite i låga hastigheter, ibland är den extremt svårstartad och luktar lite bensin när man tuggat på starten ett tag.
Idag ville den inte starta alls. Försökte om och om igen tills batteriet började bli slött, dock så stod jag i en backe, så jag lägger i tvåan och rullar lite frihjul. Inte alls långt eller fort och den startar direkt. Startar även nu ganska lätt, men varvar som sagt...

Ibland går den så jäkla bra och startar direkt.
Lät lite idag när den gick illa som att nått drivhjul eller så skaver mot något. Men bara ibland och inte alks mycket....
Vad ska jag kolla????
Tempvisaren funkar inte alltid men när den gör det så känns det som att då går bilen bra, har haft och har ibland pendlande tomgång. Ska kolla upp gasspjället. Men borde ju gå att starta ganska bra ändå. Alltså jag tuggade och tuggade i evigheter,
Batteriet är bra, i princip nytt.

rudarmy
26 juli 2020 · 354 Inlägg

Ett byte av tempgivare bör lösa dina problem, funkar den ej så vet ju inte styrsystemet att motorn är varm eller kall = motorn får för mycket/lite bensin.

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hilmer
26 juli 2020 · 1 774 Inlägg

rudarmy skrev:
Ett byte av tempgivare bör lösa dina problem, funkar den ej så vet ju inte styrsystemet att motorn är varm eller kall = motorn får för mycket/lite bensin.

Håller med där, om tempmätaren är det enda som inte fungerar/går upp i kombiinstrumentet så ligger tempgivaren nära till hands. Om den inte fungerar så vet den som sagt inte ifall motorn är varm eller kall.
Problem med gasspjället gäller främst sugmotorerna, så uteslut detta så länge.

Ankan-78
26 juli 2020 · 30 Inlägg

Hej, tack för svar. Jag har beställt ny givare och termostat, givetvis fick jag mail om försenad leverans, så det tar över en vecka innan jag får grejorna,
Det där med att jag har svajande tomgång ibland, trode jag var garanterat gasspjället. Men kan iofs vara trsig lambda med eller då jag har haft felkod på katten... fadt har haft det i ett år.

zzr9409209
27 juli 2020 · 716 Inlägg

Problemen med gasspjällen gäller både sug och turbo, och dom ska varva typ 1500 vid kallstart/ljummen motor..

Ankan-78
27 juli 2020 · 30 Inlägg

Okej. Alltså det händet ju ibland att när man exempelvis stannar vid korsning så pendlar tomgången upp till ca 1500 och faller snabbt ner så lågt så bilen nästan dör, och sen snabbt upp igen och håller på så. Vad är det med själva gasspjället som inte fungerar som det borde iså fall? Har läst mycket om detta problemet, men de flesta byter ut det, fast kanske går att renovera??
Händer ju ofta att den hugger lite om man ligger i ca 80 och försöker hålla jämn fart, men går bättre runt 100...
Ps, ursäkta min stavning, men mina fingrar är inte skapta för små tangenter...

Senast redigerat av Ankan-78 (27 juli 2020)

ottorb
27 juli 2020 · 320 Inlägg

om bilen har problem med gasspjällen oftast dyker upp en meddelande på displayen
jag hade börjat med att kolla vakuumslangar

Nybergrobin
27 juli 2020 · 2 377 Inlägg

ottorb skrev:
om bilen har problem med gasspjällen oftast dyker upp en meddelande på displayen
jag hade börjat med att kolla vakuumslangar

En datorfelsökning är nog effektivare smile

husseman
27 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, skulle nog försöka koppla upp härket oxå. Va ja minns av dessa så har inte motorstyr systemet samma givare för temp. som givaren för instr. panelen. O även om de skulle ha samma..så lever ju instrumentpanelerna sitt eget liv i dessa.  Kan ha fel, men ja skulle säga spjällhus alla dar i veckan. Fast tempgivare e´ju billigt att byta, så varför inte testa.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (27 juli 2020)

Nybergrobin
27 juli 2020 · 2 377 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, skulle nog försöka koppla upp härket oxå. Va ja minns av dessa så har inte motorstyr systemet samma givare för temp. som givaren för instr. panelen. O även om de skulle ha samma..så lever ju instrumentpanelerna sitt eget liv i dessa.  Kan ha fel, men ja skulle säga spjällhus alla dar i veckan. Fast tempgivare e´ju billigt att byta, så varför inte testa.

mvh/husse

Detta borde kodas in som villkor för att få skicka ett inlägg här ;P 


Så sjukt svårt att gissa vad det är för fel på en bil utan att veta felkoderna.

Det kan vara allt från en bromsljuskontakt till kortslutning i batteriet eller brand i elsystemet

husseman
28 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, sant. Men tills vi inte har några koder så kan man ju gissa vilt. Koder underlättar definitivt, men många vill veta felen utan att lägga ut några hundralappar på kod avläsning. Men så blir ju svaren vilda gissningar oxå.  Men till alla Volvonissar- sluta byt LMM o Kamlägessensor..det är i 90% av fallen aldrig felet. Har aldrig varit o hade ni haft vettiga koder o kunnat läsa av saker i realtid med nån form av hygglig OBD läsare (inte ELM o sånt)  så hade ni sparat kulor där.
mvh/husse

Ankan-78
28 juli 2020 · 30 Inlägg

Mina felkoder är P1171 och P0118
Vad jag fått fram är katten och tempgivaren. Men kan vara fel ute

Hilmer
28 juli 2020 · 1 774 Inlägg

En snabb googling ger detta svar:

Citat från annat forum:

"P1171 översätts i VIDA till den Volvospecifika koden ECM-261A, adaptiv lambdareglering, och betyder att lambdaregleringen har svårt att få motorn att hålla sig inom gränsvärdena. Bland de tänkbara felorsakerna närmns följande så det finns en del mer än luftmassemätaren att välja på:

Övre gräns:
luftläckage insug
luftläckage avgassystem
lågt bränsletryck
defekt lamdasond

Undre gräns:
luftläckage insug
högt bränsletryck
läckande insprutningsventiler
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond"

__________________________________

P0118 Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit High.

husseman
29 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm. Så då borde man byta ?  Ja hade letat läcka på insug o möjligen bytt L-sond.
mvh/husse

Ankan-78
29 juli 2020 · 30 Inlägg

Hej. Kan man mäta upp lambdan på något sätt? Har hört att det finns två och hade ju varit bra att veta vilken jag ska byta, jag har en lagad vacuumslang. Men har sprutat startgas på alla slangar och kopplingar jag sett, utan resultat, iofs så finns det ju ställen i motorn där slangar ligger gömda bitvis, så jag ska kolla detta nogare, har ju även testat att släcka kod p1171, och haft batteri bortkopplat, men när inte motorlampan lyser så hackar den ännu mer, men lugnar sig så fort den larmar på nytt

Hilmer
29 juli 2020 · 1 774 Inlägg

Ankan-78 skrev:
Hej. Kan man mäta upp lambdan på något sätt? Har hört att det finns två och hade ju varit bra att veta vilken jag ska byta, jag har en lagad vacuumslang. Men har sprutat startgas på alla slangar och kopplingar jag sett, utan resultat, iofs så finns det ju ställen i motorn där slangar ligger gömda bitvis, så jag ska kolla detta nogare, har ju även testat att släcka kod p1171, och haft batteri bortkopplat, men när inte motorlampan lyser så hackar den ännu mer, men lugnar sig så fort den larmar på nytt

Att den går bättre när felkoden är satt beror kanske på att den då går efter förinställda värden istället för de verkliga, så du kan ha en sond som inte mår så bra, hur man mäter dom kan jag inte svara på däremot.
Ja det sitter två sonder, bör sitta en före och en efter kat.

Det där med startgas ger jag inte mycket för, har testat åtskilliga gånger men aldrig fått någon respons mer än om man sprayar rakt på läckan, så det blir lite missvisande.

Googla på felkoder/symptom så får du upp en hel del förslag, det kan ta en stund att hitta något vettigt som överensstämmer med det man själv har problem med men det kan det ju vara värt ifall man löser det!

Ankan-78
29 juli 2020 · 30 Inlägg

Ja tack för allt så här långt, jag lugnar mig några dagar med bilen, då jag ska bestälka delar från annat håll. Hade ju varit bra om det fanns packning till gasspjället så jag kunde ta bort det och kolla lite, men hittar inget, så jag använder isåfall den gamla packningen ihop med packningsklet, ska kolla efter slang läckage också. Och hoppas delarna kommer nästa vecka

husseman
30 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp. Har du beställt Reglersond till pärlan så e´du garderad..Dvs. Sond 1 bank1. Undrar om du ens har en andra sond på denna, skulle du ha det så e´den sonden ointressant.

mvh/husse

Ankan-78
1 augusti 2020 · 30 Inlägg

Nej. Har inte beställt syresensorn ännu.  Bara tempgivare och termostat

rudarmy
1 augusti 2020 · 354 Inlägg

Ankan-78 skrev:
Nej. Har inte beställt syresensorn ännu.  Bara tempgivare och termostat

Bra, du har valt rätt väg! Sen om det fortsätter så får du gå vidare. Det är dyrt att köpa allt nytt i felsökningssyfte

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang