Rätt laddare till fyrhjuling?

thomasljunggren
26 juli 2020 · 3 Inlägg

Hej

Har problem med att batteriet laddas ut fort i min fyrhjuling, osäker om det är något elfel så att den ligger och drar ström/laddas ut även när den står still. Nu när jag laddade den senast så stod den på 8A men efter ca 2 timmars laddning stod den på 0H. Har jag fel laddare eller vad är det som kan gått fel? Är batteriet kasst tro?

Se bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236605/236605-784b1e65ab7bc05ceb6e8c213445f260.jpg

Xoff Volvo tönt... =)
26 juli 2020 · 2 344 Inlägg

Ojoj!?! Laddar du ett "MC" batteri med en sådan pjäs? Ja, då är det nog stor risk att du har "kokt" sönder ditt batteri...

EDIT:

Jag hade personligen rekommenderat en CTEK MXS 5.0 för ditt batteri

Senast redigerat av Xoff (26 juli 2020)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
zzr9409209
27 juli 2020 · 716 Inlägg

Och kan laddaren ladda ett AGM batteri ?

thomasljunggren
29 juli 2020 · 3 Inlägg

Xoff skrev:
Ojoj!?! Laddar du ett "MC" batteri med en sådan pjäs? Ja, då är det nog stor risk att du har "kokt" sönder ditt batteri...

EDIT:

Jag hade personligen rekommenderat en CTEK MXS 5.0 för ditt batteri

Tack, får ta och investera i ny laddare

thomasljunggren
29 juli 2020 · 3 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Och kan laddaren ladda ett AGM batteri ?

Inte en blekaste aning, det var nog det som var min fråga

Senast redigerat av thomasljunggren (29 juli 2020)

jaka54
29 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är inget speciellt med AGM batterier när det gäller att ladda dem.
Vilken blybatteriladdare som helst duger.
När det gäller ditt batteri. -Har du kollat spänningen med multimeter?
Har du kollat hur mycket ström din fyrhjuling drar när den "står oanvänd"? -Mät med multimeter!
Hur mycket ström (A) visar instrumentet på laddaren när du laddar? Ett blybatteri ska i princip laddas med tiondelen av dess kapacitet, vilket betyder om batteriet är på 18Ah så ska det laddas med 1,8A.

Xoff Volvo tönt... =)
10 augusti 2020 · 2 344 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inget speciellt med AGM batterier när det gäller att ladda dem.
Vilken blybatteriladdare som helst duger.
När det gäller ditt batteri. -Har du kollat spänningen med multimeter?
Har du kollat hur mycket ström din fyrhjuling drar när den "står oanvänd"? -Mät med multimeter!
Hur mycket ström (A) visar instrumentet på laddaren när du laddar? Ett blybatteri ska i princip laddas med tiondelen av dess kapacitet, vilket betyder om batteriet är på 18Ah så ska det laddas med 1,8A.

Detta må vara sant med äldre batterier med helt öppen konstruktion, idag är batterier känsligare då de är slutna och i detta fallet dessutom med kapslad syra.

Det står i manualen till TS laddare att den endast är rekommenderad till "WET" batterier, altså öppna batterier, och ifall man skall ladda AGM/GEL bör man använda deras "Trionic" laddare.

Dessutom är TS laddare specad för batterier med minimum 25Ah.

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang