Roterande missljud framvagn Volkswagen Golf 1.6 2007

Brick
27 juli 2020 · 3 Inlägg

Hej! Strax efter att jag köpt min första bil, en Golf 2007 1.6:a så upptäckte jag ett kraftigt roterande ljud från framvagnen. Bilen har rullat ~20k mil.

Ljudet låter som mest vid gaspådrag men låter även vid motorbroms, dock lite lägre. När jag kopplar försvinner ljudet nästan helt men på sistone har jag börjat höra det väldigt svagt även när jag kopplar. När man svänger låter ljudet mer och blir även mörkare. Ljudet låter likadant oavsett håll man svänger åt. Man kan höra ljudet vid alla hastigheter men ljudet ändras beroende på varvtal. Varvar bilen mycket roterar ljudet mer och varvar bilen lite roterar ljudet lite.

Står man stilla med bilen i neutral med eller utan koppling nere och varvar så hör man inget ljud. Jag har lyft upp bilen och kollat och känt på däcken (kvart över nio- och halv ett grepp) efter spelrum men de sitter som sten, de glappar inte. Jag har även kollat på drivknutarna på bägge sidorna och ingen av dem har synliga revor, öppningar eller läckage.

Jag misstänker dock att det är drivknutarna och den misstanken har stärkts av vänner och familj som också tror att det är anledningen till missljudet. Det enda missljud som man kan höra är ett roterande ljud. Inga knackningar, knakningar eller dylikt.

Hjälp uppskattas!

Senast redigerat av Brick (14 februari 2023)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Palla upp och kör..
Det blir iofs utan belastning, men men..

Senast redigerat av axxet (27 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brick
27 juli 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
Palla upp och kör..
Det blir iofs utan belastning, men men..

Bilen är framhjulsdriven. Då går det väl bra att bara palla upp fronten?

Senast redigerat av Brick (14 februari 2023)

valle22 Smidd i rostigt stål
27 juli 2020 · 933 Inlägg

Hjullager?
Hissa upp bilen och rotera hjulen samtidigt hålla handen på fjädern, bör båda känna och höra oljud då.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Brick
27 juli 2020 · 3 Inlägg

valle22 skrev:
Hjullager?
Hissa upp bilen och rotera hjulen samtidigt hålla handen på fjädern, bör båda känna och höra oljud då.

Det ska jag testa när jag kommer hem! Borde det vara lätt att rotera däcket eller blir det svårroterat om hjullagret är slitet? Är det ett gnisslande ljud man hör om hjullagret håller på att rasa?

Mauricio
6 januari 2021 · 1 Inlägg

Hej.
Jag har också Roterande missljud framvagn på min golf 2011
Vad menas med att "palla upp och kör" och vad ger det för effekt?

kan det vara fel på hjul lager?
drivknuten?
bromsbelägg?

nån som kan hjälpa med råd?

tack.

Bassiehof
6 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Eller ett lager i växellådan.

torsen
6 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Min gissning är hjullager.
Men eftersom ts inte finner något spel(glapp) så kan hjullagren vara i början på slutet.
Dock, som redan skrivits ovan, så hissa ett framhjul i taget.
Rotera hjulet och känn på fjädern.
Låter konstigt, men fjädern blir som en "resonanslåda", och förstärker eventuella missljud.

Sällan båda hjullager ger upp samtidigt.
Kör sakta i en "åtta" och lyssna.
Vanligen låter det mest från det "kurvyttre" framhjulet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang