Köpetvist, bil havererade dag efter köp

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
25 januari 2007 · 946 Inlägg

Hej!
En kompis till mig har råkat ut för ett problem; han sålde sin Sierra till en kompis igår. Idag gick den sönder, topplockspackningen verkar ha gett upp... Hursomhelst skrev de kvitto, bilens reg-nr, bådas namn, underskrift och hela köret. Dock har inte ägarbytet gått igenom ännu... Den nye ägaren ville nu ha tillbaka pengarna och därmed häva köpet. Min kompis frågade mig om han verkligen är tvungen att ge igen pengarna. Jag har kollat på konsumentverket.se men hittar inget kristallklart svar där.

Antar att detta har hänt nån av er vid nåt bilköp, tänkte höra om nån har nåt direkt svar på detta och hur ni gick tillväga med allt?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Fredrik.Gustavsson
25 januari 2007 · 2 123 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Hej!
En kompis till mig har råkat ut för ett problem; han sålde sin Sierra till en kompis igår. Idag gick den sönder, topplockspackningen verkar ha gett upp... Hursomhelst skrev de kvitto, bilens reg-nr, bådas namn, underskrift och hela köret. Dock har inte ägarbytet gått igenom ännu... Den nye ägaren ville nu ha tillbaka pengarna och därmed häva köpet. Min kompis frågade mig om han verkligen är tvungen att ge igen pengarna. Jag har kollat på konsumentverket.se men hittar inget kristallklart svar där.

Antar att detta har hänt nån av er vid nåt bilköp, tänkte höra om nån har nåt direkt svar på detta och hur ni gick tillväga med allt?

MVH
David

Har tyvärr inget svar på din fråga men man ska ALDRIG sälja en bil till nån man känner, blir alltid så himla tråkigt när nånting går sönder.
Men jag tycker faktiskt att han borde ta bilen och ge tillbaka pengarna kompisen hade betalat för det.
För felet måste ha varit innan även om inte den tidigare ägaren visste det.
MVH Fredrik

XanderCage
25 januari 2007 · 193 Inlägg

Han har ju köpt den i befintligt skick så det har jag svårt att tro.
Men är de kompisar kanske de kan dela kostnaden eller något annan
lösning som känns bra för båda.
Det är tråkigt när sådant händer. en del är oseriösa men sakerna
kan ju gå sönder, inget mer med det, bara att det är lite dålig tajming.
om man kan säga så om tråkigheter.

Mvh Kimme

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
25 januari 2007 · 946 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Dave_C70 skrev:
Hej!
En kompis till mig har råkat ut för ett problem; han sålde sin Sierra till en kompis igår. Idag gick den sönder, topplockspackningen verkar ha gett upp... Hursomhelst skrev de kvitto, bilens reg-nr, bådas namn, underskrift och hela köret. Dock har inte ägarbytet gått igenom ännu... Den nye ägaren ville nu ha tillbaka pengarna och därmed häva köpet. Min kompis frågade mig om han verkligen är tvungen att ge igen pengarna. Jag har kollat på konsumentverket.se men hittar inget kristallklart svar där.

Antar att detta har hänt nån av er vid nåt bilköp, tänkte höra om nån har nåt direkt svar på detta och hur ni gick tillväga med allt?

MVH
David

Har tyvärr inget svar på din fråga men man ska ALDRIG sälja en bil till nån man känner, blir alltid så himla tråkigt när nånting går sönder.
Men jag tycker faktiskt att han borde ta bilen och ge tillbaka pengarna kompisen hade betalat för det.
För felet måste ha varit innan även om inte den tidigare ägaren visste det.
MVH Fredrik

Jo, man kan ju tycka hur man vill, fast jag är mer inne på och undrar vad lagen säger.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
John87 Stolt Volvoägare
25 januari 2007 · 4 913 Inlägg

XanderCage skrev:
Han har ju köpt den i befintligt skick så det har jag svårt att tro.
Men är de kompisar kanske de kan dela kostnaden eller något annan
lösning som känns bra för båda.
Det är tråkigt när sådant händer. en del är oseriösa men sakerna
kan ju gå sönder, inget mer med det, bara att det är lite dålig tajming.
om man kan säga så om tråkigheter.

Mvh Kimme

En bil säljs ju nästan alltid i befintligt skick. Går den sönder en dag efter köpet eller ett år efter spelar ingen roll egentligen.
Sen blir det lite jobbigare när det är en kompis man säljer till, moral och sånt kan spela in då.

Står det i kontraktet att det var i befintligt skick så underlättar det otroligt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
25 januari 2007 · 946 Inlägg

XanderCage skrev:
Han har ju köpt den i befintligt skick så det har jag svårt att tro.
Men är de kompisar kanske de kan dela kostnaden eller något annan
lösning som känns bra för båda.
Det är tråkigt när sådant händer. en del är oseriösa men sakerna
kan ju gå sönder, inget mer med det, bara att det är lite dålig tajming.
om man kan säga så om tråkigheter.

Mvh Kimme

Hej!
Nej, han visste inget när han sålde, ja otur och timeingen är ju aldrig kul. Men kvitto är ju kvitto och skall väl gälla?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
25 januari 2007 · 946 Inlägg

John87 skrev:

XanderCage skrev:
Han har ju köpt den i befintligt skick så det har jag svårt att tro.
Men är de kompisar kanske de kan dela kostnaden eller något annan
lösning som känns bra för båda.
Det är tråkigt när sådant händer. en del är oseriösa men sakerna
kan ju gå sönder, inget mer med det, bara att det är lite dålig tajming.
om man kan säga så om tråkigheter.

Mvh Kimme

En bil säljs ju nästan alltid i befintligt skick. Går den sönder en dag efter köpet eller ett år efter spelar ingen roll egentligen.
Sen blir det lite jobbigare när det är en kompis man säljer till, moral och sånt kan spela in då.

Står det i kontraktet att det var i befintligt skick så underlättar det otroligt.

Hej!
Nej, precis. En dag eller ett år har ingen betydelse... Ja, moral och sånt är en helt annan sak, fast det får han lösa själv. Jag ska bara hjälpa honom med det juridiska. Nej, han hade inte skrivit just "befintligt skick", jag sa ocskå att det hade varit mer klockrent då om han hade gjort det. Själv skriver jag alltid "säljes i befintligt och provkört skick". smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
LasseMan underordnad allfixare
25 januari 2007 · 696 Inlägg

Spelar ingen roll såvida ni inte skriver tex att den ska hålla ett visst tag har inte inte skrivit nått eller typ befintligt skick så har han ingen rätt alls att kräva pengarna tillbaka, var själv med om detta bilen gick sönder efter en vecka och dom ville ha tillbaka pengarna  så dom hotade att gå till polisen vi ses i rätten sa jag o slängde på luren, Jag har inte hört nått av dom sen dess och det är 2år sen.

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Hamilton
25 januari 2007 · 8 864 Inlägg

Han har köpt bilen i befintligt skick och av en privatperson. Inga garantier som gäller då tyvärr. Din kompis behöver inte göra något åt saken om han inte vill.

Fotograf på tierpidag.se
falloutboy
25 januari 2007 · 1 723 Inlägg

har inte begreppet "befintligt skick" tagits bort? Man är iaf skyldig att uppge kända fel. Om topplockspackningen går kanske man inte kan begära att man ska veta i förväg. Motorn på min Honda rasade 15 mil efter köpet. Jag var medveten om att oljelampan glappade. Vad ska man göra? SÄljaren betalade iaf tillbaka en del av pengarna.

De kvitton vi privatpersoner skriver skrattar en advokat åt. de är inte ens värda papperet de är skrivna på. Så frågan är hur pass giltiga de är om det blir en sån här tvist.

XanderCage
25 januari 2007 · 193 Inlägg

Nej som alla säger,
säljaren har ingen skyldighet.
Men som jag sa innan så är de kompisar kanske
de kan lösa det på ett sätt som båda tycker är okej.
Det är ju trots allt inte värt att bli ovänner om en bil.

Mvh Kimme

Senast redigerat av XanderCage (25 januari 2007)

carnageman Rallyförare
25 januari 2007 · 1 075 Inlägg

Befintligt skick har inte funnits på 10 år...
Lagen säger i princip, bytt är bytt, kommer aldrig åter...
Undantaget är ifall du köpt bilen av ett företag, då skall det framgå på kvittot hur lång garanti du har...
Polarn sålde en turbokonverterad bmw 325:a till några skåningar. Dom kom 20mil sen brakade skiten ihop. Så är det, ju mer special, desto mer som kan gå sönder. Speciellt turbokonverterade bilar. Killen som köpte bilen ringde & grät men va skulle polarn göra?
Han vet ju inte hur dom har burit sig åt för att paja bilen, dom kanske kört skiten ur den, övervarvat & pressat den till max, bilen va OK när dom körde iväg med den.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
MilleN
26 januari 2007 · 9 108 Inlägg

Eftersom säljaren inte kan ha vetat om felet har köparen ingen rätt att kräva pengar..

Nallen_sthlm Direktör
26 januari 2007 · 305 Inlägg

Lagen befintligt skick finns inte kvar längre. Enligt konsumetlagen så har han rätt till pengarna tillbaka..... För att reda upp det hela så kan ni ringa Konsument ombudsmannen..... Då får ni der rätta direktiven

Speed limit are only for pussy
Sandman
26 januari 2007 · 873 Inlägg

Tycker samtidigt det låter knasigt.

Visst ska man inte bli lurad.

Men om befintligt skick inte gäller ens om det står på kontraktet kan jag ju i praktiken köpa en bil som är 100%.

Köra skiten ur den på en natt och sedan hävda att jag vill häva köpet.
Kul för den säljaren.

Går på båda hållen...

Don't get mad, get even.
XanderCage
26 januari 2007 · 193 Inlägg

Håller med Sandman, verkar ju helt sjukt!
Man kan ju inte gå omkring och köpa massa bilar som
man sedan kör sönder och sedan ska ha pengarna tillbaka.
Låter mystiskt.

Mvh Kimme

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang