Köpråd: Privatleasing A3, 1 Serie eller A-Klass

TaurenDruid
29 juli 2020 · 3 Inlägg

Hej,

Jag har tänkt att privatleasa en bil nu och vill landa runt 5k inkl vinterdäck och försäkring.

Det jag velar mellan är:

Mercedes A-Klass Sedan 180 (136hk)
Audi A3 Sedan 35 TFSI (150hk)
BMW 118i (140hk)

Alla tre landar runt samma månadskostnad med likvärdig utrustning och eftersom jag aldrig ägt någon av dessa tre märken så har jag inte heller någon "lojalitet" mot något märke.
Skulle ni säga att det är smaken är som baken här eller vet ni kanske något jag inte vet? smile

Tack på förhand.

Utmarks-Loke
29 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Av de tre hade jag nog satsat på mercedesen, fast helst en hatchback då. Men skall man ändå köpa en mindre framhjulsdriven bil kan man lika gärna köpa en golf eller corolla och spara några kronor.

dasboot
30 juli 2020 · 441 Inlägg

Vi privatleasar en Golf via VW och den blev i slut ändan billigast att privatleasa.

Köp vinterdäcken löst då det inte är värt att lesa dem.
För 5000kr så får du en riktigt trevlig och välutrustad bil,

panda666
30 juli 2020 · 4 250 Inlägg

TaurenDruid skrev:
Hej,

Jag har tänkt att privatleasa en bil nu och vill landa runt 5k inkl vinterdäck och försäkring.

Det jag velar mellan är:

Mercedes A-Klass Sedan 180 (136hk)
Audi A3 Sedan 35 TFSI (150hk)
BMW 118i (140hk)

Alla tre landar runt samma månadskostnad med likvärdig utrustning och eftersom jag aldrig ägt någon av dessa tre märken så har jag inte heller någon "lojalitet" mot något märke.
Skulle ni säga att det är smaken är som baken här eller vet ni kanske något jag inte vet? smile

Tack på förhand.

ja skulle säga att min personliga åsikt att alla 3 är tråkiga, trånga och superdyra, finns ju E klass för runt 5.000.

https://privatleasing.kampanj.mercedes- … ass-sedan/

kika in på denna, för mig som kör max 1000mil om året blir det 4.700 per månad utan däck eller försäkring. Säger du till mig att du ska leasa en A klass, A3 eller 1 serie för 5k i månaden när det finns Eklass för samma peng? jesus i helvetet säger ja då. Måste finnas billigare nånstans för där du kollar är det fruktansvärt dyrt!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2020 · 13 736 Inlägg

panda666 skrev:

TaurenDruid skrev:
Hej,

Jag har tänkt att privatleasa en bil nu och vill landa runt 5k inkl vinterdäck och försäkring.

Det jag velar mellan är:

Mercedes A-Klass Sedan 180 (136hk)
Audi A3 Sedan 35 TFSI (150hk)
BMW 118i (140hk)

Alla tre landar runt samma månadskostnad med likvärdig utrustning och eftersom jag aldrig ägt någon av dessa tre märken så har jag inte heller någon "lojalitet" mot något märke.
Skulle ni säga att det är smaken är som baken här eller vet ni kanske något jag inte vet? smile

Tack på förhand.

ja skulle säga att min personliga åsikt att alla 3 är tråkiga, trånga och superdyra, finns ju E klass för runt 5.000.

https://privatleasing.kampanj.mercedes- … ass-sedan/

kika in på denna, för mig som kör max 1000mil om året blir det 4.700 per månad utan däck eller försäkring. Säger du till mig att du ska leasa en A klass, A3 eller 1 serie för 5k i månaden när det finns Eklass för samma peng? jesus i helvetet säger ja då. Måste finnas billigare nånstans för där du kollar är det fruktansvärt dyrt!

måste ju vara billigare att hyra en bil än att stå och betala sånna pengar när man knappt använder bilen.. 5K  i månaden är ju ett rån om den ska stå parkerad året runt.     så mycket kostar inte min bil om året att äga om vi inte räknar med bränslet..

Senast redigerat av Growe (30 juli 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
30 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

TaurenDruid skrev:
Hej,

Jag har tänkt att privatleasa en bil nu och vill landa runt 5k inkl vinterdäck och försäkring.

Det jag velar mellan är:

Mercedes A-Klass Sedan 180 (136hk)
Audi A3 Sedan 35 TFSI (150hk)
BMW 118i (140hk)

Alla tre landar runt samma månadskostnad med likvärdig utrustning och eftersom jag aldrig ägt någon av dessa tre märken så har jag inte heller någon "lojalitet" mot något märke.
Skulle ni säga att det är smaken är som baken här eller vet ni kanske något jag inte vet? smile

Tack på förhand.

ja skulle säga att min personliga åsikt att alla 3 är tråkiga, trånga och superdyra, finns ju E klass för runt 5.000.

https://privatleasing.kampanj.mercedes- … ass-sedan/

kika in på denna, för mig som kör max 1000mil om året blir det 4.700 per månad utan däck eller försäkring. Säger du till mig att du ska leasa en A klass, A3 eller 1 serie för 5k i månaden när det finns Eklass för samma peng? jesus i helvetet säger ja då. Måste finnas billigare nånstans för där du kollar är det fruktansvärt dyrt!

måste ju vara billigare att hyra en bil än att stå och betala sånna pengar när man knappt använder bilen.. 5K  i månaden är ju ett rån om den ska stå parkerad året runt.     så mycket kostar inte min bil om året att äga om vi inte räknar med bränslet..

Det är asdyrt, 5k för en a klass eller a3a liksom. Dom ska ju få sina pengar vare sig det är lån eller leasing. Det är inte billigt nånstans. Du får endå betala extra för vinterhjul, du får pröjsa för skador och slitage på bilen utöver vanligt slitage. Det enda egentligen du kommer undan är ju kontant insatsen, men du får betala en häftig avgift varje månad. Som sagt skulle ja kolla nån annanstans om man verkligen vill leasa, enligt mercedes egna hemsida får man iaf leasa en eklass från 4.7 med 1000mil/år.

TaurenDruid
31 juli 2020 · 3 Inlägg

Hej igen och stort tack för era inputs.

Anledningen till att jag kollat på just A-klass och A3 är att det är de billigaste bilarna hos respektive märken.
Jag har smackat på rätt mycket utrustning på dessa bilar så det är delvis därför priset har skjutit iväg en del. E-Klassen t.ex som du nämner Panda kommer ju dra iväg galet mycket mer inkl försäkring och däck osv.

Kan visa er mina konfigs jag har kikat på just nu,

https://www.mercedes-benz.se/passengerc … v/MWGENAP6

http://www.audi.se/A61W6C9L

Kan även tillägga att detta blir min första bil, så kan inte supermycket (förstår att det kanske är något overkill för en första bil, men är snart 35 och har en ok inkomst så tänkte unna mig lite).
Men som ni säger så kanske det är något orimligt att lägga dessa summor på ganska små och klena bilar.
Beslutsångesten är stor och jag ber om ursäkt om jag låter som en okunnig mupp smile

panda666
31 juli 2020 · 4 250 Inlägg

TaurenDruid skrev:
Hej igen och stort tack för era inputs.

Anledningen till att jag kollat på just A-klass och A3 är att det är de billigaste bilarna hos respektive märken.
Jag har smackat på rätt mycket utrustning på dessa bilar så det är delvis därför priset har skjutit iväg en del. E-Klassen t.ex som du nämner Panda kommer ju dra iväg galet mycket mer inkl försäkring och däck osv.

Kan visa er mina konfigs jag har kikat på just nu,

https://www.mercedes-benz.se/passengerc … v/MWGENAP6

http://www.audi.se/A61W6C9L

Kan även tillägga att detta blir min första bil, så kan inte supermycket (förstår att det kanske är något overkill för en första bil, men är snart 35 och har en ok inkomst så tänkte unna mig lite).
Men som ni säger så kanske det är något orimligt att lägga dessa summor på ganska små och klena bilar.
Beslutsångesten är stor och jag ber om ursäkt om jag låter som en okunnig mupp smile

Nej det gör det inte alls;) Men det är ditt val och dina pengar. Ser inget speciellt utrustning som du har lagt till faktiskt, allt detta är typ vanligt utrustning som följer med alla bilar typ, usb/aux, xenon-led, klimatanläggning, kanske spotify men resten är onödigt tycker ja sj. Det kostar dig fortfarande 4.700 med en e klass 3 år. Du köper själv vinterhjul max 10.000 eller så leasar du dom för 200-300kr per månad vilket ja inte rekommenderar. Försäkring kostar inte mycket alls du ska ju endå köpa ny bil? är försäkringen där skon klämmer eller? Mitt råd till dig är att e klassen är myyyyyycket mer bil än dom du kollar på och kostar lika mycket tom. Nu lägger ja ned och resten är ditt val, önskar lycka till;smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2020 · 17 469 Inlägg

Man kan leasa en KIA Niro för 3000 i månaden eller en Optima för 4000:-
Bägge är plug-in/hybrider.

De har det man behöver. Och rejäl stereo med baslåda i bagagen. Har man laddmöjlighet och kan ta en plug-in så är det inget att tveka på. Dessutom slipper man åka omkring i en överprisad skokartong som folk skrattar åt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2020 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Man kan leasa en KIA Niro för 3000 i månaden eller en Optima för 4000:-
Bägge är plug-in/hybrider.

De har det man behöver. Och rejäl stereo med baslåda i bagagen. Har man laddmöjlighet och kan ta en plug-in så är det inget att tveka på. Dessutom slipper man åka omkring i en överprisad skokartong som folk skrattar åt.

ja man får då bra mycket mer bil för pengarna om man väljer en Kia..  sen personligen så förstår jag inte varför man väljer en leasing bil.    man betalar för ingenting.
och när man lämnar tillbaka den så får man betala för minsta skada som normala människor räknar som normalt slitage men dom inte gör det.   

att köpa en bil på avbetalning är ett bra mycket bättre val man betalar till sig själv och en rätt låg ränta.

går att få service avtal på sånna köp oxå så finns liksom inget posetivt med att ta en bil på leasing för en privatperson

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2020 · 17 469 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Man kan leasa en KIA Niro för 3000 i månaden eller en Optima för 4000:-
Bägge är plug-in/hybrider.

De har det man behöver. Och rejäl stereo med baslåda i bagagen. Har man laddmöjlighet och kan ta en plug-in så är det inget att tveka på. Dessutom slipper man åka omkring i en överprisad skokartong som folk skrattar åt.

ja man får då bra mycket mer bil för pengarna om man väljer en Kia..  sen personligen så förstår jag inte varför man väljer en leasing bil.    man betalar för ingenting.
och när man lämnar tillbaka den så får man betala för minsta skada som normala människor räknar som normalt slitage men dom inte gör det.   

att köpa en bil på avbetalning är ett bra mycket bättre val man betalar till sig själv och en rätt låg ränta.

går att få service avtal på sånna köp oxå så finns liksom inget posetivt med att ta en bil på leasing för en privatperson

Även om TS inte har några pengar sparade så är det nog vettigare att ta ett blanco-lån på banken till kontantinsats och köpa en bil på avbetalning. Helt rätt, jag håller med.

Visst: Det blir 2 kreditupplysningar istället för en men va fan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Har man pengar så och bryr sig inte så kör bara på. Som alla säger så måste man *låna bilen* och betala för all slitage man gör på den, sen vet inte hur hårda alla bolag man leasar ifrån är me skador och slitage man gör på bilen. Har jobbat me både Ald, leaseplan, autolease, arval, mercedes, bmw, etc etc alla är olika hårda och vill ha pengar/ersättning för skador på bilen in/utvändigt/däck/service som är missat/utebliven/mekaniska fel? så personligen skulle ja va skitstressad ifall bilen fick ett stenskott eller repa. Minns att Ald tog en avgift på flera tusen runt 10.000? för missad service? Ja folk som leasar skiter i att serva bilen i tid, ofta inte alls. Så man får stå för allt sen. Annan grej om man är pedant som fan och håller bilen i fint skick dom 3 åren man lånar den men enligt vad jag har sett i allmänhet så...Håller med dom flesta att blancolån låter bättre. Men hur går det för ts? bestämt sig för nått?

TaurenDruid
6 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hej igen, sorry för segt svar. 

Måste erkänna att efter era svar och tankar så har jag mer och mer släppt tanken på att leasa.
Nu har jag börjat kolla på beggade bilar som har max tre år bakom sig vilket kanske känns som ett något mer rimligt alternativ som en första bil än att leasa svindyrt.

Ska dra och kolla på en begagnad A4 imorgon faktiskt, så får se om det faller mig i smaken mer.
Om någon har kunskap, tid och ork så växlar jag gärna några ord över PM gällande den specifika bilen jag ska kolla på. Har som tidigare nämnt ingen tidigare erfarenhet gällande bilar.

Men tack alla som har tagit sig tid att svara på tråden, uppskattas!

dasboot
7 augusti 2020 · 441 Inlägg

Vi betalar 3200kr/ månad för våran 2019 års golf. Det är inklusive försäkring och service avtal.

Man tjänar absolut inte några pengar på att köra privatleasing. Det är dock ett väldigt smidigt sätt att äga en bil.

Jag har en Kia optima phev som förmånsbil och frugan kör golfen till och från jobbet. Där vi snittar ca 1200mil/år i körning.

Utmarks-Loke
8 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Om du skall köpa en tre år gammal bil är det läge att kolla på de sista åren av förra bmw 1-serien.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang