(Många) funderingar angående ombyggt fordon

Ilya
30 juli 2020 · 13 Inlägg

Först och främst hoppas det här är rätt delforum. Inser att en del av detta inte innehåller rena motorfrågor (även om det är en stor del).

Det verkar finnas lika många åsikter som personer angående vad som godkänns som ett ombyggt fordon. Har tänkt dra igång ett långsiktigt projekt och kommer såklart ta kontakt med en SFRO besiktningsman men vill kolla här först om jag är helt ute och cyklar eller om jag är nått på spåren.

Utgångsobjektet är den Volvo S60 (140hk, 5vxl) som jag skrev om förra året vars motor inte orkade med längre. Tanken är att en hel del ska bytas ut:

Motor: B5234T3 ~ 250hk
Reglerna verkar vara sådana att man antingen kan höja effekten med upp till 20% eller om SFRO anser att bilen klarar av det 15kw/100kg. Det senare alternativet gör det godkänt att ha ~300hk med mitt chassi.
Tanken är att den ska bli turbomatad istället för att bara vara en sugis original. Det ända sättet som det fungerar på vore då om jag samtidigt gör en E85 konvertering för att slippa kraven på avgascertifieringen. Om jag förstått det rätt så borde jag bara behöva en fungerande mappning, soppapump samt bränsleslang som tål e85 och såklart klara av det vanliga avgasreningstestet på besiktningen.
Om jag förstått det rätt så borde jag kunna ha en av Volvos T5 motorer och det borde inte vara allt för bökigt då S60 av samma årsmodell (2002) kunde fås med B5234T3. Självklart en bra IC typ DO88.

Växellåda:
En 6 växlad låda som passar en T5 vore optimalt om man ändå ska bygga om så mycket av bilen. Här är jag ganska okunnig vad som skulle passa annat än simpelt montage/demontage.

Bromsar:
Här tänkte jag om man byter till större bromsskivor som finns i t.ex Vparts sortiment för S60 så går man från 286mm (fram) till 305mm Slitsade. Det i kombination med bra bromsbelägg borde täcka den ökade effekten men är det tillräckligt med förändring för att gå under ombyggt fordon?

E85:
Ja uppenbarligen packningar, slangar och bränslepump som tål E85.

Hjulupphängning:
Det här vet jag inte om det ens är relevant men några bra dämpare typ Bilstein B8 eller liknande och powerflex bussningar för ökade vägegenskaper.


Innan någon säger att jag ska fråga i tråden "registrera med annan motor än original" så står det "Frågor om hur just du skall gå till väga = nok. Ställ sådana frågor i egna, nya trådar."

För att sammanfatta det hela så vill jag veta om mina tänkta förändringar är tillräckliga och inom regelverket för ombyggt fordon. SFRO reglerna är lite svårtolkade och det blir inte lättare när alla andra källor på internet säger emot varandra. Om jag är helt ute och cyklar så upplys mig gärna.

Marlboroman
30 juli 2020 · 8 228 Inlägg

Krasst sett om du vill få igenom den som ombyggt fordon så lär du byta till saker som aldrig fanns i den karossen. Allt du rabblar upp sitter ju standard på S60 i olika modeller så risken är väldigt stor att SFRO säger att det inte räcker. Men i slutänden är det dem du lär prata med för att få ett rakt svar. Det är det bästa rådet jag kan ge. Sen kostar det en del att typa om till ombyggt fordon vilket man lär tänka på också. Vill man göra en sån här grej för att lära sig så är det en sak, annars är det enklare att köpa en riktigt T5 på en gång. Och troligen billigare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zzr9409209
30 juli 2020 · 716 Inlägg

Eller köp en R. Då har du 300 hk,och är det även AWD på en R.?

Christian S
31 juli 2020 · 4 815 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Eller köp en R. Då har du 300 hk,och är det även AWD på en R.?

ja S60/V70N R har AWD.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
fax110
1 augusti 2020 · 344 Inlägg

Du måste bygga dit större bromsar runt om som inte passar/hör hemma där egentligen. "Komplett bromssystem" men det brukar gå tumma på abs och eventuellt huvudbromscylinder och ledningar.

Motor och växellåda får inte heller vara för enkelt att montera

Du behöver inte e85 konvertera för att du byter till en motor som har turbo original.

Monterar du turbo på en motor som inte har en turbo från fabrik måste du e85 konvertera.


Skaffa bygghandboken från sfro och sen kontaktar du den besiktningsman närmast dig och frågar vad han kräver för att det ska bli godkänt.

Räkna på 6000-8000kr i avgifter innan bilen är färdig och besiktad

Senast redigerat av fax110 (1 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang