Köpråd: första "riktiga" bilen

adgus
30 juli 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Jag och min sambo är på gång att köpa vår första bil (jag har ägt några riktiga skruttbilar tidigare i livet då jag var fattig och generellt ointresserad). Vi har dock ingen aning om vad vi ska/vill ha, då jag inte ens vet vad jag ska titta efter.

Då detta är vår första ”riktiga” bil är det lite svårt att säga vad vi faktiskt kommer använda den till, men de troligaste användningsområdena är främst att handla mat och åka på kortare utflykter. Det lär dock bli en och annan lite längre resa i Sverige någon gång per år. Vi kommer inte använda bilen dagligdags till arbete eller liknande, utan det blir nog främst på helgerna/semestern.

Nervös som jag är vill jag helst att bilen ska vara så säker som möjligt. Vill även att den ska vara tämligen driftsäker och inte stå på verkstaden hela tiden (och inte kosta skjortan när den väl behöver in på service). Önskar också att den är relativt billig att äga och köra (bränsleförbrukning, skatt, försäkring, servicekostnader etc.).

Ytterligare önskemål är att motorn inte är så klen att man får gunga igång skiten på motorvägen (jag är ingen rallyförare dock, så behöver inte vara något monster heller), att det inte ska vara så jävligt motor-/vägljud att man knappt kan föra en konversation i bilen, och helst ska den ha någon form av hyggligt infotainmentsystem med hyfsade högtalare (minns med fasa tidigare bilar som enbart har diskant i två främre högtalare, vilket gör att man inte ens vill använda skräpet). Behöver inte vara något jättestort bagageutrymme, men helst inte så litet att man bara får plats med ett Kelloggs-paket.

Pris upp till 150 000:-, men ju lägre pris desto bättre utan att behöva tumma för mycket på önskemålen. Tänker mig en bil som är cirka 2-3 år gammal och gått upp till 5000-6000 mil då det största värdetappet bör ha skett någongång då mig veterligen.

Uppskattar all hjälp jag kan få. Ingen aning om vad jag ska, eller ens vill/bör, köpa. Får hål i huvudet av allt googlande. big_smile

Med vänlig hälsning
Adam

Senast redigerat av adgus (30 juli 2020)

uhlin
30 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Senast redigerat av uhlin (30 juli 2020)

1Adrian1
30 juli 2020 · 356 Inlägg

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Nissan och driftsäkerhet går tyvärr inte hand i hand nuförtiden.

uhlin
30 juli 2020 · 2 831 Inlägg

1Adrian1 skrev:

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Nissan och driftsäkerhet går tyvärr inte hand i hand nuförtiden.

Jaså, förklara tack.

Skitungen
30 juli 2020 · 199 Inlägg

uhlin skrev:

1Adrian1 skrev:

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Nissan och driftsäkerhet går tyvärr inte hand i hand nuförtiden.

Jaså, förklara tack.

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Senast redigerat av Skitungen (30 juli 2020)

panda666
30 juli 2020 · 4 228 Inlägg

eftersom driftsäkerhet osv är viktigt så skulle ja först rekommendera lexus is 300h, en medium storlek sedan med el/hybrid/bensinare. Enda nackdelen är att den är fortfarande dyr, kostar runt 180k-+ och då får man en 13-14 års med runt 15.000mil. Fast oerhört driftsäker bil. Kolla annars på andra lexus, Kia kan ja rekommendera eller annars valfri toyota.

uhlin
30 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

1Adrian1 skrev:

Nissan och driftsäkerhet går tyvärr inte hand i hand nuförtiden.

Jaså, förklara tack.

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

panda666
30 juli 2020 · 4 228 Inlägg

uhlin skrev:

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

Jaså, förklara tack.

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

även toyota och mercedes har blandat ihop sig mycket me fransmännen;)
Har sett flera arbetsbilar nu där bilarna påminner väldigt mycket om renault/peugeot fast me mercedes/toyota klistermärken på(badge)

Utmarks-Loke
30 juli 2020 · 5 814 Inlägg

uhlin skrev:

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

Jaså, förklara tack.

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

Det är åtminstone tio år sedan. King Cab klarade sig längre eftersom Renault inte hade någon pickup-teknik, men tex. Qashqai är rent Renaultskräp.

Skitungen
30 juli 2020 · 199 Inlägg

uhlin skrev:

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

Jaså, förklara tack.

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

Enligt Wikipedia:

Nissan var under lång tid Japans näst största biltillverkare efter Toyota men i samband med asienkrisen i slutet av 1990-talet drabbades företaget av ekonomiska problem. Krisen ledde till ett nära samarbete med franska Renault med ett korsvis ägande. Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault. Båda bolagen leds av Carlos Ghosn.

torsen
30 juli 2020 · 7 199 Inlägg

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Vill nog byta ut Mitsubishi och Nissan mot Honda, Suzuki och Mazda på "bästalistan".
Men de utbytta ligger även de ett snäpp över Europeérna i allmänhet och VAG och BMW i synnerhet.

uhlin
30 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

Skitungen skrev:

Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

Enligt Wikipedia:

Nissan var under lång tid Japans näst största biltillverkare efter Toyota men i samband med asienkrisen i slutet av 1990-talet drabbades företaget av ekonomiska problem. Krisen ledde till ett nära samarbete med franska Renault med ett korsvis ägande. Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault. Båda bolagen leds av Carlos Ghosn.

Tack! Man lär sig nåt nytt varje dag.

1Adrian1
30 juli 2020 · 356 Inlägg

uhlin skrev:

Skitungen skrev:

uhlin skrev:

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

Enligt Wikipedia:

Nissan var under lång tid Japans näst största biltillverkare efter Toyota men i samband med asienkrisen i slutet av 1990-talet drabbades företaget av ekonomiska problem. Krisen ledde till ett nära samarbete med franska Renault med ett korsvis ägande. Renault äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault. Båda bolagen leds av Carlos Ghosn.

Tack! Man lär sig nåt nytt varje dag.

Jajamensan, nu vet du att du ska hålla dig borta från nyare Nissan bilar wink

torsen
31 juli 2020 · 7 199 Inlägg

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Om man har eget hus centralt i en stad, så man kan ladda själv/hemma.
Svårt ladda med boende i höghus och ingen egen parkering.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 juli 2020 · 7 218 Inlägg

En Toyota avensis är driftsäker, relativt bränslesnål och krocksäker. Dessutom så får ni fullt tillräckligt med lastutrymme.

Senast redigerat av SportPilot (31 juli 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
adgus
31 juli 2020 · 5 Inlägg

panda666 skrev:
eftersom driftsäkerhet osv är viktigt så skulle ja först rekommendera lexus is 300h, en medium storlek sedan med el/hybrid/bensinare. Enda nackdelen är att den är fortfarande dyr, kostar runt 180k-+ och då får man en 13-14 års med runt 15.000mil. Fast oerhört driftsäker bil. Kolla annars på andra lexus, Kia kan ja rekommendera eller annars valfri toyota.

Hittade Lexus CT200h för runt 185 000:-. Rimligt, eller onödigt? https://www.blocket.se/annons/jonkoping … d/91046933

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

torsen skrev:

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Vill nog byta ut Mitsubishi och Nissan mot Honda, Suzuki och Mazda på "bästalistan".
Men de utbytta ligger även de ett snäpp över Europeérna i allmänhet och VAG och BMW i synnerhet.

SportPilot skrev:
En Toyota avensis är driftsäker, relativt bränslesnål och krocksäker. Dessutom så får ni fullt tillräckligt med livsutrymme.

Tack för alla tips! Toyota har jag varit inne på tidigare. Har främst kikat på Yaris, men det beror främst på att jag inte vet hur stor bil vi faktiskt behöver. Sen gillar jag att den är en hybrid, då vi som sagt troligen kommer använda bilen en hel del till och från matbutiken. Vi har ingen möjlighet att ladda bilen dock, så en renodlad elbil eller plugin-hybrid går dessvärre inte.

Har även tittat på Kia Rio och Kia Ceed. Även Ford Fiesta har jag kikat lite smått på, ingen aning om hur de är dock.

Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

En jävla djungel detta... smile

Senast redigerat av adgus (31 juli 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
31 juli 2020 · 7 218 Inlägg

Ford fiesta är bra bilar, går billigt och driftsäkert. Titta även på Hyundai i20 och i30 om du tittar på Kia Rio och ceed, det är nämligen exakt samma bilar, fast till ett lite lägre pris smile

Mazda cx-3 Är enligt mig en väldigt trevlig bil

Angående lexusen så är det enligt mig allt för lite bil för pengarna. Jag hade kikat vidare.

Senast redigerat av SportPilot (31 juli 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
31 juli 2020 · 5 814 Inlägg

adgus skrev:
Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

Jag hade en suzuki swift förut, som jag körde i drygt tre år så jag har ganska mycket erfarenhet. De är bra bilar, trevliga att köra, snabba nog och med bra plats i framsätena, bra i baksätena för att vara en liten bil och ett hyfsat bagageutrymme. Sedan gick den sönder oftare än den bil jag kör nu, men suzuki är simpelt uppbyggda bilar som är ganska enkla att reparera.

panda666
31 juli 2020 · 4 228 Inlägg

adgus skrev:

panda666 skrev:
eftersom driftsäkerhet osv är viktigt så skulle ja först rekommendera lexus is 300h, en medium storlek sedan med el/hybrid/bensinare. Enda nackdelen är att den är fortfarande dyr, kostar runt 180k-+ och då får man en 13-14 års med runt 15.000mil. Fast oerhört driftsäker bil. Kolla annars på andra lexus, Kia kan ja rekommendera eller annars valfri toyota.

Hittade Lexus CT200h för runt 185 000:-. Rimligt, eller onödigt? https://www.blocket.se/annons/jonkoping … d/91046933

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

torsen skrev:

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

Vill nog byta ut Mitsubishi och Nissan mot Honda, Suzuki och Mazda på "bästalistan".
Men de utbytta ligger även de ett snäpp över Europeérna i allmänhet och VAG och BMW i synnerhet.

SportPilot skrev:
En Toyota avensis är driftsäker, relativt bränslesnål och krocksäker. Dessutom så får ni fullt tillräckligt med livsutrymme.

Tack för alla tips! Toyota har jag varit inne på tidigare. Har främst kikat på Yaris, men det beror främst på att jag inte vet hur stor bil vi faktiskt behöver. Sen gillar jag att den är en hybrid, då vi som sagt troligen kommer använda bilen en hel del till och från matbutiken. Vi har ingen möjlighet att ladda bilen dock, så en renodlad elbil eller plugin-hybrid går dessvärre inte.

Har även tittat på Kia Rio och Kia Ceed. Även Ford Fiesta har jag kikat lite smått på, ingen aning om hur de är dock.

Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

En jävla djungel detta... smile

Absolut rimligt, hade du den budgeten skulle ja även kolla på sedan modellen som är ännu snyggare tycker ja. Is300h, rwd. Man behöver inte ladda dessa hoppas du har tänkt på det. Dom laddar sig själva medans du kör, Det är bensinmotorn som kör hela tiden och får hjälp av elmotorn också, tror det var under 40 eller nått kunde man köra enbart me elmotorn om man vill men därefter hoppar igång bensinmotorn. Skulle säga att lexus är ganska dyra men du får mycket för pengarna, en hållbar jävel och snygg också samt man sticker ut. Inte många man ser åka runt i en is 300h medans alla andra tyskar ser man 20 varje sekund. Lexus är välbyggda, snygga och vinner hållbarhets priset varje år och har aldrig förlorat)smile

caromania Forummoderator
31 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Jag instämmer med Panda här men om jag skulle vara spekulant på en CT200h skulle jag lika gärna kolla Auris/Prius eller nyare Corollan. En IS300h är nog mer en ”riktig” Lexus, och som Panda påpekar en hybrid där du bara kör, ingen sladd behövs.

Man kan välja att slå på eldrift helt under 40km/h men bilen väljer även eldrift automatiskt i flera andra lägen. Smidigt som tusan och det drar ner förbrukningen.

Jag har själv en större Lexus Gs450h och den har dragit i snitt 0.7l/mil när jag kört den sedan den köptes för snart ett år sedan. Detta i en 2 ton tung bil som har en 3.5liters sexa på 300hk som även får visa färg ibland...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang