Köpråd: första "riktiga" bilen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2020 · 17 470 Inlägg

Jag jobbar ju med nya KIA. Deras garanti täcker det mesta vad jag sett. Oftast är det elfel, torkare eller hybridfel på berörda bilar. De säljer i stort sett bara hybrid/elbilar. Någon Rio/Picanto/Sportage/Sorento förvisso men inga problem där. Nästa år blir garantin 10 år eller 15000 mil.

Kommer nya Optimor & Sorento nästa år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med nya KIA. Deras garanti täcker det mesta vad jag sett. Oftast är det elfel, torkare eller hybridfel på berörda bilar. De säljer i stort sett bara hybrid/elbilar. Någon Rio/Picanto/Sportage/Sorento förvisso men inga problem där. Nästa år blir garantin 10 år eller 15000 mil.

Kommer nya Optimor & Sorento nästa år.

skojar du? blir nog många som väljer kia då ifall man får hela 10 år/15.000mil garanti. Helt galet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2020 · 17 470 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med nya KIA. Deras garanti täcker det mesta vad jag sett. Oftast är det elfel, torkare eller hybridfel på berörda bilar. De säljer i stort sett bara hybrid/elbilar. Någon Rio/Picanto/Sportage/Sorento förvisso men inga problem där. Nästa år blir garantin 10 år eller 15000 mil.

Kommer nya Optimor & Sorento nästa år.

skojar du? blir nog många som väljer kia då ifall man får hela 10 år/15.000mil garanti. Helt galet.

Vi tänkte nog köpa en då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
adgus
3 augusti 2020 · 5 Inlägg

Ja, denna vånda alltså... Nu har jag mer riktat in mig på Honda Civic, Honda Jazz, Ford Focus och Fiesta.

Civic verkar vara rätt trevlig, men Honda har dock ha haft en del problem med sin 1,5 liters turbomotor (bensin läcker ner till motoroljan vilket kan leda till "oil dilution"), men i Europa har Honda inte vidtagit några åtgärder (vilket man gjord i Nordamerika och Kina). Sen är frågan hur vanligt och allvarligt det faktiskt är.

Jazz verkar vara en tämligen praktisk bil, men känns lite utdaterad av någon anledning.

Focus ser trevlig ut, men har läst om en hel del problem med bland annat kopplingen?

Fiesta ligger högt upp i min lista, men verkar som att många andrahandspriser är helt uppåt väggarna höga. Såg att Titanium 1.0T/100hk från den nuvarande generationen såldes med en introduktionsrabatt på 30 000:-, vilket tog ner priset till strax över 140 000:-. Ändå säljer många just denna bil till ett pris runt 140 000:-, trots att den är några år gammal och rullat ett antal tusen mil. Jävla ocker.

Senast redigerat av adgus (3 augusti 2020)

Niknar
3 augusti 2020 · 198 Inlägg

Kopplingsproblemen du referera till verkar vara på 8-9 år gamla Focus och dieslar.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
redneck276
18 augusti 2020 · 5 Inlägg

USA Chevrolet är driftsäker.

Presidento Of World
18 augusti 2020 · 3 324 Inlägg

redneck276 skrev:
USA Chevrolet är driftsäker.

Det är väl precis vad det inte är?smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
18 augusti 2020 · 7 229 Inlägg

Presidento skrev:

redneck276 skrev:
USA Chevrolet är driftsäker.

Det är väl precis vad det inte är?smile

ska rätt mycket till för att ta kål på en gammal cheva, går kanske inte så bränslesnålt.. men driftsäkert är det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang