Audi a6 v6 tdi svårstartad kall och slö när man får igång den.

dempa00
30 juli 2020 · 2 Inlägg

Som sagt så behöver jag hjälp med mitt problem jag beskrev kortfattat ovan.

Bilen det handlar om är som sagt en audi a6 2,5 tdi quattro -03

Det började med att bilen blev sakta men säkert mer och mer svårstartad på kallstarten.
Tillslut så dog han helt och då vart det ca 15-20 grader +.

Började med att byta ut en temperatursgivare som va dålig och sedan lmm som också var trasig.
Har även bytt bränslefiltret då det var ett tag sedan det var bytt, även luftat alla spridare ifall det fanns lite luft någonstans.
Har läst felkoderna och det enda jag får på är lufttemperatursgivaren (lmm). Mycket möjligt att den nya är trasig från fabrik men tvivlar på det. Tror mer att det är pga sportluft filtret.
Har även kollar bränslepumparna och relät till pumpen och allt är som det ska.
Bilen startar utan större problem med startgas och när den är i arbetstemperatur, går som han ska förutom att den är sjukt slö.
Ligger jag fullgas på 1ans växel tar det ca 10 sekunder att komma upp till 3000 varv innan han får en liten knuff så man kan lägga i 2an.

Har funderat på om det kan vara glödstift men tycker inte att det borde vara något problem med tanke på att det är vanligt vis 15 grader plus minst. samt att det borde ju inte påverka hur bilen går?
Tanken har slagit mig att en spridare har fastnat i öppet läge så jag dränker motorn med diesel.
(verkar som att bilen har mekaniska spridare). Finns det något sätt att felsöka om det är felet?

Har grunnat över vad problemet kan vara allt förlänge nu så behöver någon annans hjälp som kanske kan lite mer om äldre dieselbilar och dess symptomer.

simlar
30 juli 2020 · 5 516 Inlägg

Bilen blir inte slö pga trasiga glödstift.
Glödstift används endast vid start och en rotorpumps-TDI ska starta ner till åtminstone 10°C utan glödning.

Vet att dessa hade problem med att dom nöter ner kamaxlarna och då blir dom fruktansvärt slöa eftersom ventilerna öppnar mindre och mindre när kamnocken nöts ner.

Men du måste åtgärda felkoder först.
Tempgivare som ger fel värden kan definitivt påverka motorgången och speciellt på kallstarten ifall den visar för hög temperatur.
Tror ECUn att motorn är alldeles för varm så stryps ju även effekten för att skydda motorn.

Senast redigerat av simlar (30 juli 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
30 juli 2020 · 5 083 Inlägg

Bär jag en gång i tiden bytte vi både nedslitna kammar och bränslepumpar på dessa motorer.
Var inte helt ovanligt att rotorpumpen blev dålig och byggde för dåligt tryck. Då kunde dom bli både slöa och svåra att starta. Ibland startade dom relativt enkelt om man gav dom lite startgas som hjälp för att få upp startvarvtalet.
Börja med att kontrollera kammarna.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cuefa Ain't no place like home...
31 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Ja, kamaxlarna på de tidigare 2.5orna var gjorda i tenn eller något annat otroligt mjukt/dåligt härdat material, så jag håller med övriga talare. Kolla där först. Troligen är nockarna på kammarna rätt avrundade.
Du borde ha en motor i den bilen vars motorkod börjar på A, typ AKE?
De V6or vars motorkoder börjar på B hade bättre kamaxlar, och de som säljs nu till A-motorerna är också av bättre kvalitet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
dempa00
2 augusti 2020 · 2 Inlägg

Tackar för alla snabba svar!
Bilen är fortfarande svårstartad men inte slö längre.
Tog ut den på en runda och vid ett tillfälle hostade han till och sen gick han som han skulle (hur det vettifan men de hände iaf).
Topparna vart renoverade ca 15000 mil sedan och med tanke på att han går som han ska nu så är det förmodligen inte problemet.
Ska testa att byta till orginalfiltret och sätta i en annan lmm när jag har tid och se ifall felkoden försvinner.
Har hört talas om att högtryckspumparna brukar gå efter ett tag men när jag lossar spridarna så kommer det ut rätt så duktigt me soppa så verkar inte vara nåt fel på den heller.

Kommer uppdatera här ifall jag inte hittar någon bov till problemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang