Dags för ett nytt batteri? Klickade bara i startmotorn - Peugeot 307 -06

GunnarWester
31 juli 2020 · 4 Inlägg

Har en Peugeot 307 2006 som gått perfekt senaste tiden, bland annat 400 km de senaste dagarna. I morse var batteriet nästan tomt räckte till en klickande startmotor. Fick starthjälp och körde i 45 minuter men ingen ändring på batteriet gällande laddning. I övrigt funkade all el och inga varningslampor. Är det dags att byta batteri eller kan det vara annat elfel?




Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

torsen
31 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Mät batteriets vilospänning(efter att det laddats) utan att starta motorn.
Starta motorn och mät ånyo spänningen.

Vilospänningen på ett laddat batteri bör vara 12,5 till 12,6 volt.
Med gående motor bör spänningen vara minst 13,5 volt vid tomgång.
Om motorn varvas upp ett par tusen varv börspänningen vara 14.0 till 14,5 volt.

GunnarWester
31 juli 2020 · 4 Inlägg

#3

Ok, och allt utanför dessa värden pekar på ett slutkört batteri?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 juli 2020 · 4 917 Inlägg

nej, men det är värden för att kolla att generatorn laddar först och främst..
För det är nog det vi misstänker..

Senast redigerat av axxet (31 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
GunnarWester
31 juli 2020 · 4 Inlägg

Tack!

torsen
31 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Om batteriet är fulladdat, men det ändå klickar i startmotorn kan de vara 2 olika defekter.

Endera startmotorn sliten så att solenoiden inte kopplar, eller att kolen kärvar så att de inte "når fram" till kollektorn.
Kollas genom att någon bankar på startmotorn samtidigt som start-/tändlåset är i startmotorläge.
Fungerar startmotorn då så är det i alla fall inte batteriet det är fel på.

Eller så: Med lyset på aktiverar du startmotorn.
Om det endast klickar i startmotorn och lyset endast glöder.
Men om du slår av lyset och därefter slår på det igen och det lyser som vanligt.
Då vågar jag sätta en slant på att det är en battericell som är defekt.
För att vara riktigt säker på att batteriet är defekt kan du ta det till en elbilverkstad som med en batteriprovare belastar batteriet.
En eller flera defekta celler avslöjas då obönhörligen.
Men det kostar kanske en slant, och kan vara lite bökigt och besvärligt.

Brådhis * Voff voff *
1 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

Om du kört 45 min utan att någon varning för laddning lyst och batteriet ändå inte orkar starta bilen är batteriet slut. Byt det så är problemet löst.

Hade det varit startmotorn hade den inte startat med starthjälpen inför 45 minuters-färden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade inte varit så säker på det..
Torsens inlägg med att kolla spänningen bör göras först, för att inte gå på en mina..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
2 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp- Byt Batteri.

mvh. Husse

Brådhis * Voff voff *
2 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade inte varit så säker på det..
Torsens inlägg med att kolla spänningen bör göras först, för att inte gå på en mina..

Lite nyfiken nu, hur resonerar du här? Att den ökade spänningen från starthjälpen skulle göra att startmotorn orkar runt?

Spänningen kan mycket väl vara 12,5-12,6 (som Torsen skriver är önskvärt) även om batteriet är slut och inte längre kan leverera ström...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Jag hade inte varit så säker på det..
Torsens inlägg med att kolla spänningen bör göras först, för att inte gå på en mina..

Lite nyfiken nu, hur resonerar du här? Att den ökade spänningen från starthjälpen skulle göra att startmotorn orkar runt?

Spänningen kan mycket väl vara 12,5-12,6 (som Torsen skriver är önskvärt) även om batteriet är slut och inte längre kan leverera ström...

Sant.
Men om en cell är "paj" avslöjas det med en batteritestare eller att det bara klickar i startmotorn.
Funkar startmotorn med annat batteri så är det fel på det befintliga batteriet.
Att spänningen är 12,5 - 12,6 volt på ett nyladdat batteri säger inte allt om batteriet.
Det går i regel att tända lyset - men där går gränsen(med en eller flera dåliga celler).

Brådhis * Voff voff *
2 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Jag hade inte varit så säker på det..
Torsens inlägg med att kolla spänningen bör göras först, för att inte gå på en mina..

Lite nyfiken nu, hur resonerar du här? Att den ökade spänningen från starthjälpen skulle göra att startmotorn orkar runt?

Spänningen kan mycket väl vara 12,5-12,6 (som Torsen skriver är önskvärt) även om batteriet är slut och inte längre kan leverera ström...

Sant.
Men om en cell är "paj" avslöjas det med en batteritestare eller att det bara klickar i startmotorn.
Funkar startmotorn med annat batteri så är det fel på det befintliga batteriet.
Att spänningen är 12,5 - 12,6 volt på ett nyladdat batteri säger inte allt om batteriet.
Det går i regel att tända lyset - men där går gränsen(med en eller flera dåliga celler).

Precis! Och trådskaparens bil startar direkt med starthjälp, indikerar ingenting vid körning och startar inte trots att man kört 45 min. Solklart fall av slut batteri. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang