Toyota corolla abs sensor

volvoachmed
1 augusti 2020 · 12 Inlägg

hej alla

funderar på att köpa en Corolla årsmodell 2003. Bilen har problem med ABS sensorn säger säljaren. Ibland går den av och på och ibland kopplar den sig ur helt.

är det någon risk att hela ABS enheten måste  bytas, då blir det dyrt kanske. Eller ska man ta en risk och hoppas på att det bara är abs sensorn?

Vad tror expertpanelen?

tack på förhand

torsen
1 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Inte svar på din fråga, men jag ägde för några år sedan en Mazda som betedde sig som du beskriver.
Mazdaverkstaden kunde inte hitta orsaken till att ABS-lampan lyste ibland och "flimrade" ibland.
Fenomenet fanns aldrig när bilen var inne hos Mazda-verkstaden.
Det var garanti på bilen.
Började först systematiskt felsöka, enligt verkstadshandboken, men hittade inget fel.
Därefter lossade och återmonterade jag alla givarna.
Borstade rent ABS-kransarna.
Särade på alla kabelskarvar, "gned" dem, smorde dem med vattenfri vaselin.
Och så fungerade allt och ingen lampa tändes/flimrade efter detta.
Eftersom jag gjorde så många åtgärder i en följd, utan att kolla, så vet jag inte var felet fanns.
Drar slutsatsen att det var oxid i någon av kabelskarvarna.
Men vilken har jag inte en aning om.
Så har du tur så...….

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Det är ju en toyota som jag har för 17 !
Ja, lite äldre,men..
Tveka icke utan köp..
Sån otur kan man inte ha ,att det är själva abs-en som kostar multum..roll
MEN se för bövelen till att  pruta utav bara f>n så du inte blir blåst..
Vifta med sedelbunten under snoken på säljarn som du är beredd att ge, så ska du kanske bli en lika stolt ägare som jag , och slippa en massa repisar EFTER att du fixat abs-klyddet..smile

Senast redigerat av axxet (1 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
volvoachmed
1 augusti 2020 · 12 Inlägg

axxet skrev:
Det är ju en toyota som jag har för 17 !

Toyota Corolla, evighetsmaskin smile

Ska sparka däck på toyotan imorgon och ta med mig en elm327 och se om jag kan få ut någon felkod. Det ska tydligen vara "lite" rost under bilen, så får kolla ordentligt smile

Har en toyota corolla sedan tidigare , men tänkte köpa en till bara för att det är en så bra bil.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ja,när man läser om de stackars tjommarna här med diverse dyra problem så får jag hemska rysningar längs ryggraden..roll
Men dedär med lite rost under verkar lite oroväckande..
Är det verkligen en corolla..?
Jag menar så de inte enbart har bytt emblemet framme, enl den reklamen på tv där en snubbe bytte detta inför besiktningen..smile

Senast redigerat av axxet (1 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
1 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Strunt i ABS-problemen, sånt går att fixa. Men kolla upp rosten för toyota rostar mysket och sånt är inte kul att laga.

volvoachmed
1 augusti 2020 · 12 Inlägg

jag ska verkligen dubbelkolla så att inte endast emblemet är bytt på Toyotan. Den här stackars blev grundligt lurad smile


https://www.youtube.com/watch?v=yWhFzVdNDF8

volvoachmed
1 augusti 2020 · 12 Inlägg

förresten, är det någon här som har något att säga om Avensis. Är det samma kvalitet på den som på Corollan? Tänkte på årsmodell runt 2004-2007

Utmarks-Loke
1 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

volvoachmed skrev:
förresten, är det någon här som har något att säga om Avensis. Är det samma kvalitet på den som på Corollan? Tänkte på årsmodell runt 2004-2007

Vanligtvis en bra bil men kolla så den blivit servad och skött. Folk köper ofta toyota för att de vill ha en bil som kan rulla fast de inte tar hand om den. Det går ett tag men inte ens toyota håller hur länge som helst utan service.

Utmarks-Loke
1 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

volvoachmed skrev:
jag ska verkligen dubbelkolla så att inte endast emblemet är bytt på Toyotan. Den här stackars blev grundligt lurad smile


https://www.youtube.com/watch?v=yWhFzVdNDF8

Vad är det för bil egentligen? Ser ju japansk ut men jag känner inte igen den.

volvoachmed
1 augusti 2020 · 12 Inlägg

ser ut som en chevrolet, eller?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

volvoachmed skrev:
förresten, är det någon här som har något att säga om Avensis. Är det samma kvalitet på den som på Corollan? Tänkte på årsmodell runt 2004-2007

Vanligtvis en bra bil men kolla så den blivit servad och skött. Folk köper ofta toyota för att de vill ha en bil som kan rulla fast de inte tar hand om den. Det går ett tag men inte ens toyota håller hur länge som helst utan service.

Due,  jag tillhör INTE den usla gruppen du nämner ovan..sad
Här smeks och kelas med kärran nästan dagligen, så där får du gå med förstoringsglas för å hitta nån brun rälig (det är skånska)rost..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
2 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:

volvoachmed skrev:
förresten, är det någon här som har något att säga om Avensis. Är det samma kvalitet på den som på Corollan? Tänkte på årsmodell runt 2004-2007

Vanligtvis en bra bil men kolla så den blivit servad och skött. Folk köper ofta toyota för att de vill ha en bil som kan rulla fast de inte tar hand om den. Det går ett tag men inte ens toyota håller hur länge som helst utan service.

Due,  jag tillhör INTE den usla gruppen du nämner ovan..sad
Här smeks och kelas med kärran nästan dagligen, så där får du gå med förstoringsglas för å hitta nån brun rälig (det är skånska)rost..

Nej, du är ju mycket aktiv medlem på ett bilforum, du har uppenbarligen ett bilintresse. Men du är nog ett undantag, de allra flesta som kör toyota gör det nog för att de egentligen inte tycker om bilar, men bara vill ha ett fungerande transportmedel.

volvoachmed
2 augusti 2020 · 12 Inlägg

kollade på Corollan idag, tyvärr var det så mycket rost under bilen att jag inte tror den går igenom nästa besiktning. Det ska absolut bli en Toyota till, men icke denna gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang