Växlar skorrar efter en stund

SMD_Footprint
1 augusti 2020 · 17 Inlägg

Golf variant 105 hk.

Luftar slavcylindern till kopplingen och växellådan växlar snällt  tills man kört en stund 5 minuter eller så, sedan börjar det skorra och det blir svårt att lägga i växlarna.
Kopplingen tar väldigt tidigt.
Har för någon vecka sedan bytt koppling.

Tänker mig att det är luft eller kommer in luft men jag ser inget läckage någonstans.
Någon som har en ide på lättare lösning än att plocka loss cylindern vid kopplingspedalen?
Vill helst slippa att plocka loss den om det går.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag oroar mig mera för ett dåligt utfört jobb..
Hoppas jag har fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
1 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Låter ju helt klart som att det kommer in luft i systemet. Gjorde du något med kopplingscylindrarna när du bytte koppling? Hade du lös slangen till exempel, eller kunde du göra det utan att röra hydrauliken?

SMD_Footprint
1 augusti 2020 · 17 Inlägg

Kopplade inte loss hydrauliken, däremot vred sig en anslutning till hydrauliken på slavcylindern men den togs aldrig isär, vred bara tillbaka den, misstänker såklart den.
Verkar vara en skum rörkoppling i plast med ett litet metall clips som kanske kan tryckas in för att lossas men som rostat.

Kopplingspedalen började bete sig annorlunda i början av kopplingsbytet när jag kopplade loss batteriet och bad pappa om hjälp att testa växlarna. då sade han efter några nedtrampningar att kopplingen plötsligt blev lätt att manövrera, den har alltid varit betydligt hårdare än nu att trampa ned.
Det är en mycket stor skillnad, från den stunden krävs typ en tredjedel så mycket kraft att trampa ned kopplingen, men det kan väl knappast ha med batteriet och strömförsörjningen att göra eller?

husseman
2 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, låter kass slavcylinder.... eller dåligt luftat. Huvudcylinder kan du ju kolla oxå, bara att lätta på mattan inne vid kopplingspedalen o glipa på gummit..- olja där- så kan huvudcylinder vara körd. Detta har inget med batteri eller strömförsörjning att göra iallfall.

Lycka till, Husse

SMD_Footprint
19 augusti 2020 · 17 Inlägg

Gjort ett nytt försök efter semestern.

Luftningsnippeln är ju tvådelad har jag nyss upptäkt, men jag lyckas inte skruva fast den.
Ska det vara att lossa den yttre delen och skruva fast den inre och sedan skruva fast den yttre igen eller finns det något mer i plasten att fästa?
När jag vickar på den så ser man hur allt rör sig, även plasten rör sig, blir mycket tydligt när oljan i skåran rör sig.

Gjorde en film men det gick inte att ladda upp den på forumet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236381/236381-3fac105c8f8dbd74d0216d9a9170b134.jpg

zzr9409209
19 augusti 2020 · 716 Inlägg

Endast yttre delen, nippel du ska lossa,OCH hålla emot med den inre sexkanten

SMD_Footprint
20 augusti 2020 · 17 Inlägg

Aha, ja så har ju inte jag gjort, jag har haft fast nyckel på den yttre delen.
Inte hållit emot med nyckel på den inre.

Har jag förstört något snäppfäste eller något nu?
Kanske bara o plocka loss allt o se hur delarna ser ut medans oljan droppar.

zzr9409209
20 augusti 2020 · 716 Inlägg

Den inre delen ska vara utdragen,är det gängpaj där nu så kommer det att läcka...

SMD_Footprint
20 augusti 2020 · 17 Inlägg

Tack för hjälpen allihop smile
Just för stunden verkar den hålla tätt.

Jag tog loss nippeln helt och sedan försökte jag lossa den inre, fasen vad jag drog men inte lossnade den inte.
Det gick bara att vrida den sisådär 10 grader till två ändlägen, däremellan var den lös.
Tog då och skruvade den inre som om den vore normalgängad sak och satte sedan dit nippeln, luftade, satte den inre delen under anspänning, skruvade dit nippeln, nu VERKAR det vara tätt.
Känns inte helt hundra att inte ha kollat och förstå hur delarna ska sitta exakt, men det är ju inget flygplan så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang