Köpa en Lexus IS 250?

Tingo
3 augusti 2020 · 14 Inlägg

Tror jag har hittat en bra Lexus IS 250 men det har bilat sig 20 tusen mil. En bil med V6:a är det inte så mycket. Ska jag köpa den och ha den i garaget när jag inte kör? Alltså köpa den?

panda666
3 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

javvist köp, bra bil som borde hålla länge. yes har du garage är det lika bra o ha den där när du inte kör.

Tingo
3 augusti 2020 · 14 Inlägg

Vet du hur serviceintervallerna är och kostar?

caromania Forummoderator
3 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Tingo skrev:
Vet du hur serviceintervallerna är och kostar?

Om du servar på Lexus så blir det lite dyrare men då får du bilen tvättad och dammsugen samtidigt som du får lite fotmassage. Annars kan du serva den på din valfria allbilverkstad och spara några hundringar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
3 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Service varje år eller 1000 mil skulle ja rekommendera. Hos lexus är det dyrt, tror det är först lilla service me oljebyte osv som kostar runt 4-4,500. Sen tror nästa gång är det storservice me oljebyte, stift, kontroll , bromsvätska? som kostar det dubbla va ja minns runt 8-9000. Men du kan göra allt detta hos nån annan som du känner o litar på billigare. Dvs om du köper en äldre modell. Helt ny lexus kanske man kör service hos lexus dom första åren typ eller lite mer^^

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Man ryser lite när man läser om servicepriserna idag..
Nu får ni inte bli sura, men det skulle inte falla mig in att betala SÅ mycket faktiskt..
Jag byter olja och filter varje år sedan 15 år tillbaka och hittills har det "funktionerat".
Så ett totalpris på 4 liter olja+filter går på ca 300 riksdaler..och jag stjälper i det svarta guldet själv..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
4 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

axxet skrev:
Man ryser lite när man läser om servicepriserna idag..
Nu får ni inte bli sura, men det skulle inte falla mig in att betala SÅ mycket faktiskt..
Jag byter olja och filter varje år sedan 15 år tillbaka och hittills har det "funktionerat".
Så ett totalpris på 4 liter olja+filter går på ca 300 riksdaler..och jag stjälper i det svarta guldet själv..smile

Självklart är det så att ju äldre bilen blir=lägre andrahandsvärde, desto mindre anledning att serva på en dyr verkstad. Kan man inte själv så är det vettigt att leta reda på ett så billigt och pålitligt alternativ som möjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
4 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:

axxet skrev:
Man ryser lite när man läser om servicepriserna idag..
Nu får ni inte bli sura, men det skulle inte falla mig in att betala SÅ mycket faktiskt..
Jag byter olja och filter varje år sedan 15 år tillbaka och hittills har det "funktionerat".
Så ett totalpris på 4 liter olja+filter går på ca 300 riksdaler..och jag stjälper i det svarta guldet själv..smile

Självklart är det så att ju äldre bilen blir=lägre andrahandsvärde, desto mindre anledning att serva på en dyr verkstad. Kan man inte själv så är det vettigt att leta reda på ett så billigt och pålitligt alternativ som möjligt.

Dock har man, så länge man oavbrutet servar hos märkesverkstad, mobilitetsgaranti.
Tryggheten med detta kan för vissa(hustrun t ex) vara värt merkostnaden.

Själv gör jag all service själv på mina bilar = oljebyte med filter varje höst, oavsett hur långt bilen körts.
Motorluftfilter och kupéluftfilter skakar jag bara av och blåser lätt med tryckluft.
Bromsbelägg och bromsokskolvars rörlighet kollas i samband med hjulskiftning höst och vår.
Även lätt att samtidigt kolla drivaxeldamaskers kondition.
Om transmissioner inte är fuktiga runt pluggar kollar jag inte oljenivån.
Eventuellt felaktiga framhjulsvinkar kollas på däckmönsterslitage.
Även "tutan" klarar jag av att kolla - behövs ingen bilmekaniker till.
Men jag bruka snegla i servicehäftet och följa rekommendationerna.

Köper original motoroljefilter - men motorolja hos LIDL(uppfyller alla kända krav/specifikationer).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang